Druțieneana în concepția scenografică a plasticianului Petru Balanr
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
153 2
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-08 02:02
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
792.071.1 (21)
Teatru. Artă scenică. Reprezentații teatrale (521)
SM ISO690:2012
MALCOCI, Vitalie. Druțieneana în concepția scenografică a plasticianului Petru Balanr. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 15, 30-31 mai 2023, Chișinău. Chișinău: Tipografia „Notograf Prim”, 2023, Ediția 15, p. 41. ISBN 978-9975-84-186-3.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 15, 2023
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
15, Chișinău, Moldova, 30-31 mai 2023

Druțieneana în concepția scenografică a plasticianului Petru Balanr

CZU: 792.071.1

Pag. 41-41

Malcoci Vitalie
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 5 iunie 2023


Rezumat

Petru Balan, personalitate reprezentativă în domeniul artei teatral-decorative din Republica Moldova, deseori abordează în creația sa operele dramaturgiei naționale. Artistul apelează atât la opera dramaturgiei clasice (Vasile Alecsandri, Constantin Negruzzi, Ion Luca Caragiale ș. a.), cât și la dramaturgia contemporană (Dumitru Matcovschi, Andrei Strâmbeanu, Gheorghe Malarciuc, Nicolae Esinencu, Gheorghe Calamanciuc ș. a.). Cu o predilecție specială Petru Balan a lucrat asupra pieselor de teatru scrise de Ion Druță. În acest context execută scenografia la două opere, dintre cele mai remarcabile din creația dramaturgului. Primul spectacol – Doina, în regia lui Ion Șcurea, montat la Teatrul Academic Muzical-Dramatic „A.S. Pușkin” în 1982. Al doilea spectacol – Sfânta sfintelor, în regia lui Valeriu Țapeș, care a văzut rampa luminii la Teatrul Popular Dramatic „B. P. Hașdeu” din Chișinău în 1983. Dramaturgia lui Ion Druță s-a impus prin originalitatea subiectelor, a conflictelor prezentate și a mijloacelor artistice aplicate. Anume noutatea procedeelor artistice l-a inspirat pe scenograf pentru realizarea schițelor și montarea spectacolelor. În acest mod, piesele puse în scenă de către artist au avut un mаrе succеs lа public şi аu fost аprеciаtе de criticа tеаtrаlă. Deși Petru Balan în această perioadă se afla doar la începutul cariere sale, deja în rezolvările scenografice surprindem noile orientări în arta scenografică care perfect se adoptau la cerinţele genului şi speciei pe care o cultiva Ion Druță. Astfel, implimentarea celor mai noi mijloace și tendinţe în decorarea spectacolelor a permis scenografului Petru Balan trecerea la o nouă etapă în dezvoltarea artei scenografice din Republica Moldova. Artistul îşi aduce aportul la elaborarea noilor direcţii şi principii de organizare a spaţiului scenic şi a decorului teatral, contribuind și la dezvoltarea artei teatral-decorative profesioniste.