Utilizarea sistemelor informaționale în eficientizarea comunicării farmacistului
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
215 9
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-02 04:56
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
615.15:316.77 (2)
Farmacia în general şi profesia de farmacist (184)
Sociologia culturii. Contextul cultural al vieții sociale (790)
SM ISO690:2012
ADAUJI, Stela, BRUMĂREL, Mihail, BULIGA, Valentina, ROTARI, Marcela. Utilizarea sistemelor informaționale în eficientizarea comunicării farmacistului. In: Direcții de reformare a sistemului farmaceutic din perspectiva cursului european al Republicii Moldova, Ed. Ediția a 2-a, 28 aprilie 2023, Chişinău. Comrat: Universitatea de Stat din Comrat, 2023, Ediția a 2-a, pp. 77-78. ISBN 978-5-88554-205-0.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Direcții de reformare a sistemului farmaceutic din perspectiva cursului european al Republicii Moldova
Ediția a 2-a, 2023
Conferința "Direcții de reformare a sistemului farmaceutic din perspectiva cursului european al Republicii Moldova"
Ediția a 2-a, Chişinău, Moldova, 28 aprilie 2023

Utilizarea sistemelor informaționale în eficientizarea comunicării farmacistului

CZU: 615.15:316.77

Pag. 77-78

Adauji Stela, Brumărel Mihail, Buliga Valentina, Rotari Marcela
 
Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu“
 
 
Disponibil în IBN: 15 mai 2023


Rezumat

Dacă e să ne referim la termenul de comunicare e necesar de menționat că el este prezentat sub diverse aglomerări conceptuale, care cuprinde un număr mare de domenii. Însă în toate domeniile etimologia cuvântului are la bază termenul latin comunicare, având sensul „a pune în comun”. Și dacă ne-am referi la domeniul farmaceutic, în special cel de asistență cu medicamente, atunci cea mai corespunzătoare domeniului ar fi „schimb continuu de mesaje, care generează unitatea de vederi, și implicit, de acțiune, prin armonizarea cunoștințelor privitoare la scopurile, căile și mijloacele de a le atinge, prin promovarea deprinderilor necesare, prin omogenizarea relativă a grupurilor sub aspect afectiv (emoțional, sentimental) și motivațional (opinii, interese, convingeri, atitudini)”. Scopul lucrării. Determinarea conținutului comunicării farmacistului cu pacientul în realizarea eficientă a asistenței cu medicamente a populației. Material și metode. Studiul a fost realizat prin analiză bibliografică și chestionare a 320 de farmaciști, inclusiv studenți-absolvenți ai facultății de farmacie, cu următoarea structură a eșantionului: 299 femei, 21 bărbați; 50 cu o vechime în muncă până la 1 an, 76 cu vechimea în muncă între 1-5 ani, 74 cu vechimea în muncă între 5-10 ani, 120 cu vechimea în muncă peste 10 ani; 105 ocupând funcțiile de farmacist-diriginte (șef de filială), 215 farmaciști; 118 deținători ai categoriei superioare, 60 ai categoriei I, 37 ai categoriei II și 105 fără categorie de calificare; 312 activând în mediul urban și 8 din mediul rural. Rezultate și concluzii. Pentru o comunicare eficientă cu pacientul farmacistul trebuie să posede multiple abilități de comunicare, cele mai importante fiind capacitățile de a întreba pacientul ca să înțelegi ce ar dori el să obțină în urma convorbirii, a asculta ce dorește pacientul pentru a-l putea ajuta și a informa despre opțiunile care ar fi recomandabile în situația sa, de a oferi pacientului date, cunoștințe, argumente, exemple, recomandări, capabile să î-l motiveze pentru acceptarea și respectarea tratamentului. Rezultatul chestionării farmaciștilor au demonstrat că ei în mare parte dispun și aplică în activitatea lor abilități de comunicare verbală 94,7%, para și non-verbală 44%. Pentru un rezultat eficient al asistenței cu medicamente farmaciștii consultă pe problemele ce țin de modul sănătos de viață și acțiuni ce se încadrează în noțiunea de automedicație controlată (93,4%), administrarea corectă și respectarea tratamentului – în toate cazurile de eliberare a medicamentelor. Totodată farmaciștii menționează că sursele disponibile astăzi nu sunt suficiente pentru o asigurare informațională operativă despre întreg sortimentul de medicamente și despre pacient, iar unele condiții din farmacie și activități pe care sunt nevoiți să le realizeze constituie obstacole în procesul de comunicare cu pacientul.

Cuvinte-cheie
Asistență cu medicamente, comunicare, farmacist-pacient