Contextualitatea competenței de cercetare/investigare ca putere adaptivă în situații educative semnificative
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
188 1
Ultima descărcare din IBN:
2023-09-14 14:29
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.042.2:001.8`)1:372.891 (1)
Educație din punctul de vedere al celui educat, al elevului. Îndrumare (250)
Metodologia generală. Metode științifice și tehnice de cercetare. Analiza și sinteza științifică (1147)
SM ISO690:2012
DUMITRAȘCU, Doina Maria. Contextualitatea competenței de cercetare/investigare ca putere adaptivă în situații educative semnificative. In: Instruire prin cercetare pentru o societate prosperă, Ed. 10, 18-19 martie 2023, Chişinău. Chişinău: Tipografia Universităţii de Stat din Tiraspol, 2023, Ediția 10, Vol.2, pp. 26-30. ISBN 978-9975-46-716-2. DOI: https://doi.org/10.46727/c.v2.18-19-03-2023.p26-30
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Instruire prin cercetare pentru o societate prosperă
Ediția 10, Vol.2, 2023
Conferința "Instruire prin cercetare pentru o societate prosperă"
10, Chişinău, Moldova, 18-19 martie 2023

Contextualitatea competenței de cercetare/investigare ca putere adaptivă în situații educative semnificative

The contextuality of the research/investigation competence as an adaptive power in significant educational situations in geography classes

DOI:https://doi.org/10.46727/c.v2.18-19-03-2023.p26-30
CZU: 37.042.2:001.8`)1:372.891

Pag. 26-30

Dumitrașcu Doina Maria
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 21 aprilie 2023


Rezumat

The article highlights the specificity of the investigation competence, in the discipline of Geography in terms of four actions that the student undertakes in the learning process. The contextuality of school competencies is argued epistemically and methodologically. The examples propose the efficiency of learning by replacing a task in the situation - objective proposed by the teacher, with positioning in the task by the student, conscious positioning, scientifically approved. Written in the constructivist key, the present approach supports the definition of competence as an adaptive power to new situations, a concept described by the Canadian experts in education, Domenico Masciotra and Fidèle Medzos (2005-2006). We can talk about being a competent researcher only in a context in which the person involved brings his own cognitive scientific contribution, thus demonstrating a competent action in the situation - "competent action" or situational intelligence.

Cuvinte-cheie
research/investigative competence, situational intelligence, situational task, scholar competence contextuality