Proiectul muzical dialogue ca manifestare a folclorismului în contemporaneitate
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
234 7
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-01 20:18
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
784.4+786/789 (1)
Muzică vocală (287)
SM ISO690:2012
SLABARI, Nicolae. Proiectul muzical dialogue ca manifestare a folclorismului în contemporaneitate. In: Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică), 17 iunie 2019, Chişinău. Chişinău: "VALINEX" SRL, 2019, Rezumate, pp. 25-26. ISBN 978-9975-68-371-5.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică)
Rezumate, 2019
Conferința "Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică)"
Chişinău, Moldova, 17 iunie 2019

Proiectul muzical dialogue ca manifestare a folclorismului în contemporaneitate

CZU: 784.4+786/789

Pag. 25-26

Slabari Nicolae
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 10 martie 2023


Rezumat

Proiectul Dialogue este un „concept muzical” realizat la distanță, datorită posibilităților tehnologiilor informaționale, foarte puțin cunoscut de societatea muzicală din Republica Moldova. Protagonoștii acestuia sunt compozitorul și multi-instrumentistul Igor Iachimciuc (SUA) și acordeonistul și dirijorul Orchestrei Fluieraș Edgar Ștefăneț (RM). În relatarea ce urmează ne propunem să realizăm un studiu etnomuzicologic, punând în valoare materialul muzical al proiectului Dialogue, totodată, contribuind și la promovarea acestuia în circuitul de uz (concerte, surse mass-media, etc.). În ultimele două decenii, în arealul românesc, au fost create mai multe proiecte muzicale care au la bază o simbioză a folclorului cu alte genuri. Pe de o parte, majoritatea dintre acestea are un caracter comercial şi urmărește scopul de a atrage o audienţă cât mai largă; pe de alta, autorii își focusează creativitatea asupra valorii artistice, oferind publicului o muzică de calitate (evită kitsch-urile muzicale). Astfel, la sf. sec. XX – înc. sec. XXI, în Republica Moldova sunt cunoscute proiectele: grupul Trigon, trio Miraj, grupul vocal Univox, proiectele Transbalkanica și Ethno Republic, proiectul Cine iubeşte şi lasă şi un şir de melodii stilizate ale interpretei vocaliste Geta Burlacu etc. Ideea proiectului Dialogue, după cum susține Edgar Ștefăneț: vine probabil de la sentimentul dorului de casă pe care-l trăieşte Igor Iachimciuc, care i-a trezit dorinţa de a reveni la rădăcini, la muzica de acasă. În acest context a fost realizat un proiect conceput pentru două instrumente solo – acordeon şi ţambal, materialul muzical fiind constituit în baza fuziunii folclorului cu diferite elemente ale altor genuri muzicale – care s-ar întruni într-o „convorbire/dialog firesc”, organic. Albumul se remarcă prin originalitate conceptuală la nivel componistic, dar şi prin componenţă instrumentală deosebită (care se evidențiază în partide – se ştie că ţambalul şi acordeonul sunt instrumente solistice, dar și cu rol de acompaniament în partidele orchestrei de muzică populară) și cuprinde douăsprezece creaţii, intitulate: 1. Fire misterioasă; 2. Staţia Circul; 3. Cântecul băiatului; 4. Bătrâneasca; 5. Popas; 6. Ţiganca Riţa; 7. Maneaua coteiului; 8. Valsul fetelor; 9. Dealu-i deal şi valea-i vale; 10. Încântare; 11. Dimineaţa după nuntă; 12. Sarcasm și poate fi audiat utilizând internetul. Procesul de realizare al albumului a durat doi ani (2010-2012) şi a fost lansat la casa de discuri Eurostar din Bucureşti.

Cuvinte-cheie
folclor românesc, dialogue, acordeon, ţambal, creaţie componistică, proiect, album