Articolul precedent |
Articolul urmator |
![]() |
![]() ![]() |
Ultima descărcare din IBN: 2023-11-11 17:33 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
784.4+786/789 (1) |
Muzică vocală (272) |
![]() SLABARI, Nicolae. Proiectul muzical dialogue ca manifestare a folclorismului în contemporaneitate. In: Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică), 17 iunie 2019, Chişinău. Chişinău: Tipografia „VALINEX SRL”, 2019, Rezumate, pp. 25-26. ISBN 978-9975-68-371-5. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică) Rezumate, 2019 |
|||||
Conferința "Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică)" Chişinău, Moldova, 17 iunie 2019 | |||||
|
|||||
CZU: 784.4+786/789 | |||||
Pag. 25-26 | |||||
|
|||||
![]() |
|||||
Rezumat | |||||
Proiectul Dialogue este un „concept muzical” realizat la distanță, datorită posibilităților tehnologiilor informaționale, foarte puțin cunoscut de societatea muzicală din Republica Moldova. Protagonoștii acestuia sunt compozitorul și multi-instrumentistul Igor Iachimciuc (SUA) și acordeonistul și dirijorul Orchestrei Fluieraș Edgar Ștefăneț (RM). În relatarea ce urmează ne propunem să realizăm un studiu etnomuzicologic, punând în valoare materialul muzical al proiectului Dialogue, totodată, contribuind și la promovarea acestuia în circuitul de uz (concerte, surse mass-media, etc.). În ultimele două decenii, în arealul românesc, au fost create mai multe proiecte muzicale care au la bază o simbioză a folclorului cu alte genuri. Pe de o parte, majoritatea dintre acestea are un caracter comercial şi urmărește scopul de a atrage o audienţă cât mai largă; pe de alta, autorii își focusează creativitatea asupra valorii artistice, oferind publicului o muzică de calitate (evită kitsch-urile muzicale). Astfel, la sf. sec. XX – înc. sec. XXI, în Republica Moldova sunt cunoscute proiectele: grupul Trigon, trio Miraj, grupul vocal Univox, proiectele Transbalkanica și Ethno Republic, proiectul Cine iubeşte şi lasă şi un şir de melodii stilizate ale interpretei vocaliste Geta Burlacu etc. Ideea proiectului Dialogue, după cum susține Edgar Ștefăneț: vine probabil de la sentimentul dorului de casă pe care-l trăieşte Igor Iachimciuc, care i-a trezit dorinţa de a reveni la rădăcini, la muzica de acasă. În acest context a fost realizat un proiect conceput pentru două instrumente solo – acordeon şi ţambal, materialul muzical fiind constituit în baza fuziunii folclorului cu diferite elemente ale altor genuri muzicale – care s-ar întruni într-o „convorbire/dialog firesc”, organic. Albumul se remarcă prin originalitate conceptuală la nivel componistic, dar şi prin componenţă instrumentală deosebită (care se evidențiază în partide – se ştie că ţambalul şi acordeonul sunt instrumente solistice, dar și cu rol de acompaniament în partidele orchestrei de muzică populară) și cuprinde douăsprezece creaţii, intitulate: 1. Fire misterioasă; 2. Staţia Circul; 3. Cântecul băiatului; 4. Bătrâneasca; 5. Popas; 6. Ţiganca Riţa; 7. Maneaua coteiului; 8. Valsul fetelor; 9. Dealu-i deal şi valea-i vale; 10. Încântare; 11. Dimineaţa după nuntă; 12. Sarcasm și poate fi audiat utilizând internetul. Procesul de realizare al albumului a durat doi ani (2010-2012) şi a fost lansat la casa de discuri Eurostar din Bucureşti. |
|||||
Cuvinte-cheie folclor românesc, dialogue, acordeon, ţambal, creaţie componistică, proiect, album |
|||||
|