Determinantele psihologice ale comportamentului de tip bullying la adolescenți
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
357 52
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-08 20:00
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
159.942.2-053.6 (2)
Psihologie (3397)
SM ISO690:2012
POPA, Rodica. Determinantele psihologice ale comportamentului de tip bullying la adolescenți . In: Revista de Ştiinţă, Inovare, Cultură şi Artă „Akademos”, 2022, nr. 4(67), pp. 110-115. ISSN 1857-0461. DOI: https://doi.org/10.52673/18570461.22.4-67.14
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista de Ştiinţă, Inovare, Cultură şi Artă „Akademos”
Numărul 4(67) / 2022 / ISSN 1857-0461 /ISSNe 2587-3687

Determinantele psihologice ale comportamentului de tip bullying la adolescenți

Psychological determinants of bullying behavior in adolescents

DOI:https://doi.org/10.52673/18570461.22.4-67.14
CZU: 159.942.2-053.6

Pag. 110-115

Popa Rodica
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 6 martie 2023


Rezumat

The article shows the data which have been found through a research on a sample of 286 adolescents from three high schools in The Braila County, Romania. There have been used several sequences as working tools: one for measuring the intensity of bullying and victimization behavior, another for measuring the level of self-esteem and the third for measuring the level of personality traits: extraversion, psychoticism, neuroticism, behavioral deviance and dissimulation. Taking into consideration the relationship between bullying and self-esteem, it has been shown that there is no statistically significant correlation between self-esteem and bullying behavior. Therefore it has been proved a statistically significant correlation between self-esteem and victimization but an inverse one. The case study conducted in a humanities class, in a high school with top-class students, composed mostly of teenage girls, demonstrated that most of the girl-students involved in acts of harassment-intimidation had high self-esteem. All the investigated personality traits generate statistically significant correlations with either bullying or victimization or both bullying relationship components. All investigated personality traits generate statistically significant correlations with either bullying or victimization or both components of the bullying relationship.

În articol sunt prezentate rezultatele obținute într-o cercetare pe un eșantion de 286 de adolescenți din trei licee din județul Brăila, România. Ca instrumente de lucru s-au folosit mai multe scale: una pentru măsurarea intensității comportamentului de hărțuire și victimizare, alta pentru măsurarea nivelului stimei de sine și a treia pentru măsurarea nivelului trăsăturilor de personalitate: extraversiune, psihotism, neuroticism, devianță comportamentală și disimularea. Cercetând relația dintre bullying și stima de sine, s-a dovedit prin raționament statistic că nu există o corelație semnificativă din punct de vedere statistic între stima de sine și comportamentul de hărțuire. S-a probat existența unei corelații inverse, semnificative statistic, între stima de sine și victimizare, Într-un studiu de caz realizat într-o clasă umanistă dintr-un liceu cu elevi performanți, compusă preponderent din adolescente, s-a descoperit că majoritatea elevelor implicate în acte de hărțuire-intimidare aveau stimă de sine înaltă. Toate trăsăturile de personalitate cercetate generează corelații semnificative statistic fie cu hărțuirea, fie cu victimizarea, fie cu ambele componente ale relației de bullying.

Cuvinte-cheie
bullying, self-esteem, extraversion, psychoticism, neuroticism, behavioral deviance, dissimulation,

bullying, stimă de sine, extraversiune, psihotism, neuroticism, devianță comportamentală, disimulare