Influenţe jazzistice ale ciclului Poemele luminii pentru mezzo-soprano și pian de Igor Iachimciuc
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
186 5
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-13 14:57
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
785.161:78.087.612.3:786.2 (1)
Muzică instrumentală. Muzică simfonică. Gruparea instrumentelor. Muzică pentru ansamblu (274)
SM ISO690:2012
CORJAN-COLESNIC, Angela. Influenţe jazzistice ale ciclului Poemele luminii pentru mezzo-soprano și pian de Igor Iachimciuc. In: Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică), Ed. Ediția a III-a, 26 septembrie 2017, Chişinău. Chişinău: "VALINEX" SRL, 2017, Ediția a III-a, pp. 85-86. ISBN 978-9975-3126-7-7.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică)
Ediția a III-a, 2017
Conferința "Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică)"
Ediția a III-a, Chişinău, Moldova, 26 septembrie 2017

Influenţe jazzistice ale ciclului Poemele luminii pentru mezzo-soprano și pian de Igor Iachimciuc

CZU: 785.161:78.087.612.3:786.2

Pag. 85-86

Corjan-Colesnic Angela
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 1 martie 2023


Rezumat

Articolul este dedicat analizei specificului stilistic al ciclului Poemele Luminii (Poems of Light) pentru mezzo-soprano și pian scris de talentatul compozitor din Republica Moldova Igor Iachimciuc pe versurile marelui poet român Lucian Blaga. Merită de menționat că analiza acestei creații cameral-vocale inedite se realizează în premieră în muzicologia autohtonă. Fiind alcătuit din 4 părți — Vreau să joc!, Mugurii, La mare, Trei fețe — ciclul vocal Poemele Luminii se deosebește prin profunzimea conceptului muzical-poetic, complexitatea limbajului muzical, îmbinarea procedeelor muzicale care aparțin diferitor genuri, stiluri și sfere estetico-stilistice. Autoarea depistează două sfere principale, cum sunt limbajul avansat al muzicii avangardiste din a doua jumătate a secolului al XX-lea și stilistica jazzului. Sub aspectul metroritmic observăm folosirea diferitor procedee inspirate din gândirea metroritmică a swing-ului, cum ar fi down beat, off beat, îmbinarea (simultană sau consecutivă) a figurilor binare și ternare, stomping. Partida vocală reprezintă o fuziune a diferitor procedee: stilul academic de canto se completează cu Sprechgesang (Mugurii, La mare), portamento, un procedeu folosit destul de des în muzica academică scrisă sub influența jazzului (Cântec de leagăn al Clarei din Porgy și Bess de G. Gerschwin). Influența genului de musical asupra stilului melodic al ciclului se manifestă prin includerea citatului din capodopera genului West Side Story de Leonard Berstein în partea finală a ciclului pe cuvintele iubirea, iubirea, iubirea, iubirea. Limbajul armonic destul de complex al creației vizate dezvăluie influența verticalei jazzistice prin implicarea acordurilor multisonore de structură cvartă-cvintă-secundă, procedee de ostinato și poliostinato, geneza cărora de asemenea este legată de muzica de jazz (Vreau să joc!). Procedeele componistice de origine avangardistă le putem găsi în partea a doua a ciclului Mugurii cu tratarea instrumentală a vocii, folosirea procedeelor noi de emitere a sunetului instrumental (remarca compozitorului: Scratch the string with fingernail) ș.a.

Cuvinte-cheie
ciclu vocal, Igor Iachimciuc, Poemele Luminii, jazz, swing, down beat, off beat, stomping, Sprechgesang, musical