Doina instrumentală în repertoriul pentru vioară din zona de nord a Republicii Moldova
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
157 4
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-08 21:49
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
784.4:787.1(478) (3)
Muzică vocală (287)
SM ISO690:2012
SLABARI, Nicolae. Doina instrumentală în repertoriul pentru vioară din zona de nord a Republicii Moldova. In: Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică), Ed. Ediția a III-a, 26 septembrie 2017, Chişinău. Chişinău: "VALINEX" SRL, 2017, Ediția a III-a, pp. 33-34. ISBN 978-9975-3126-7-7.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică)
Ediția a III-a, 2017
Conferința "Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică)"
Ediția a III-a, Chişinău, Moldova, 26 septembrie 2017

Doina instrumentală în repertoriul pentru vioară din zona de nord a Republicii Moldova

CZU: 784.4:787.1(478)

Pag. 33-34

Slabari Nicolae
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 1 martie 2023


Rezumat

În articolul de față se propune o analiză retrospectivă a melodiilor de doină și a derivatelor acestora ca gen/specie în repertoriul folcloric pentru vioară din zona de nord a Republicii Moldova, delimitată în spațiul temporal de la mijlocul sec. al XX-lea până în zilele noastre. Este bine cunoscut faptul că, pe de o parte, evoluția muzicii tradiționale din această perioadă a fost influenţată de un şir de evenimente sociale, politice, culturale din ultimele decenii. Pe de alta, un impact asupra evoluţiei în comunitate a melodiilor de doină și a derivatelor acestora l-au avut lăutarii violoniști (reprezentanții muzicii tradiționale). Examinând aceste creații, ele pot fi clasificate astfel: melodii doinite și derivatele acestora de origine instrumentală şi de origine vocală, care includ: 1) melodii care reproduc originalul vocal (cântecul liric, doina, creaţii rituale precum cântecul miresei etc.); 2) melodii care se îndepărtează de original în urma tratării instrumentale; 3) melodii de origine instrumentală. Pe lângă caracterul sincretic caracteristic, aceste melodii sunt particularizate și prin doi factori: a) posibilităţile tehnice ale instrumentului (vioara) la care sunt interpretate; b) imaginaţia şi aptitudinile improvizatorice ale interpretului. De altfel, în una din lucrările sale, Constantin Brăiloiu susţinea: „Pierderea treptată a funcţiei primare, ca rezultat al procesului de dezafectare a obiceiurilor, a implicat pierderea melodiilor ceremoniale originale şi adaptarea textului poetic la melodii preluate din repertoriul nonritual. Adaptarea acestora la alte categorii folclorice a generat apariţia fenomenului de contratextualitate — un fenomen caracteristic, în special, pentru sf. sec. al XX-lea încep. sec. al XXI-lea”.

Cuvinte-cheie
melodii de doină și derivatele acestora, vioară, lăutar, muzica tradiţională, zona de Nord a R. Moldova