Ipostaze scenice ale colindei ca forme de manifestare a folclorului tradiţional în actualitate
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
184 2
Ultima descărcare din IBN:
2023-05-20 14:49
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
398.332.4 (60)
Folclor propriu-zis (721)
SM ISO690:2012
BUNEA, Diana. Ipostaze scenice ale colindei ca forme de manifestare a folclorului tradiţional în actualitate. In: Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică), Ed. Ediția a II-a, 27 septembrie 2016, Chişinău. Chişinău: "VALINEX" SRL, 2016, Ediția a II-a, pp. 31-33. ISBN 978-9975-4461-2-9.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică)
Ediția a II-a, 2016
Conferința "Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică)"
Ediția a II-a, Chişinău, Moldova, 27 septembrie 2016

Ipostaze scenice ale colindei ca forme de manifestare a folclorului tradiţional în actualitate

CZU: 398.332.4

Pag. 31-33

Bunea Diana
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 28 februarie 2023


Rezumat

Articolul vizează problematica manifestărilor scenice ale colindei în viaţa muzical-artistică a republicii, ce se încadrează în tendinţele actuale de omogenizare muzicală şi globalizare culturală.În aceste procese, deosebit de importanţi şi determinanţi sunt factori precum internetul şi mass-media; muzica populară comercială; muzica de autor; prelucrările şi aranjamentele folclorice; asimilarea şi folclorizarea, stilizările de estradă şi jazz ş. a. Toate aceste faţete ale vieţii muzicale a folclorului în contemporaneitate (ce pot fi referite nu doar la colindă, ci şi la folclorul muzical în general), s-au amplificat în ultima jumătate de secol, în contextul urbanizării şi preschimbării socioculturale a satului tradiţional. Modalităţile de funcţionare şi interpretare scenică a colindei includ fenomene precum interpretarea solistică a colindei (în loc de interpretarea tradiţională în ceată); acompaniamentul armonizat (în loc de cel melodico-ritmic); apariţia riturnelelor între strofe; adoptarea rapidă şi asimilarea unui repertoriu de colinde din alte zone folclorice româneşti (Ardeal) cât şi din repertoriul de estradă ş.a. De asemenea, trebuie luat în considerare şi impactul scenei asupra modului de interpretare a colindei — asistăm, de fapt, la desacralizarea acestui obicei ancestral, prin pierderea unor numeroase semnificaţii simbolice, inclusiv a locului şi timpului interpretării. Pe scenă, interpretul popular sau cel de estradă este artist, iar repertoriul său — conform regulilor scenei — capătă pronunţate valenţe artistice, dar şi comerciale. Un şir întreg de factori ne indică faptul că melodia colindei cântată pe scenă se transformă de fapt, în cântec. Concluziile articolului se referă la faptul că folclorul a funcţionat dintotdeauna ca un proces viu, ca o mişcare progresivă în care s-au perpetuat, au interacţionat şi, totodată, s-au transformat cele mai diverse structuri, motive şi semnificaţii. În acest sens, consemnăm faptul, că asistăm astăzi la procese polivalente, ce conduc, pe de o parte, la dezagregarea colindei ca gen de ritual, iar, pe de alta, la perpetuarea ei sub forma trecerii în alte genuri. Acest dublu proces de perpetuare-transformare inerent proceselor de funcţionare a folclorului este în plină desfăşurare în cazul colindei, iar „tocirea” sensibilităţii protagoniştilor vorbeşte de la sine.

Cuvinte-cheie
colinde, folclorul tradiţional, modul de interpretare a colindei