Cuvânt-înainte
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
174 0
SM ISO690:2012
ARMAŞU-CANŢÎR, Ludmila. Cuvânt-înainte. In: Probleme actuale ale ştiinţelor umanistice: Analele științifice ale doctoranzilor și competitorilor, Ed. 16, 1 ianuarie 2019, Chişinău. Chișinău: CEP UPS „I.Creangă”, 2017, Vol.16, Partea 2, pp. 3-6. ISBN 978- 9975-46-348-5.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Probleme actuale ale ştiinţelor umanistice
Vol.16, Partea 2, 2017
Conferința "Probleme actuale ale ştiinţelor umanistice"
16, Chişinău, Moldova, 1 ianuarie 2019

Cuvânt-înainte


Pag. 3-6

Armaşu-Canţîr Ludmila
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 19 februarie 2023


Rezumat

Promotor al valorilor europene în educație, al cadrelor de înaltă calificare naționale și internaționale, doctoratul UPSC „Ion Creangă” include trei Școli Doctorale: 1. Școala Doctorală Istorie. Patrimoniu cultural. Modernitate  611.01 Istoria Moldovei (pe perioade);  611.02 Istoria românilor (pe perioade);  611.03 Istoria universală (pe perioade);  611.04 Teoria și metodologia științelor istorice;  611.05 Muzeologie; protejarea patrimoniului cultural național;  611.06 Documentologie și arhivistică;  611.07 Istoria științei și tehnicii (pe domenii);  612.01 Etnologie;  613.01 Arheologie. 2. Școala Doctorală Psihologie  511.02 Psihologia dezvoltării și psihologia educațională;  511.06 Psihologia specială. 3. Școala Doctorală Științe ale Educației  531.01 Teoria generală a educației;  531.02 Management educațional;  531.03 Pedagogie istorică;  531.04 Pedagogie specială;  532.01 Didactica preșcolară;  532.02 Didactica școlară pe trepte și discipline de învățământ;  533.01 Pedagogie universitară;  533.02 Pedagogie vocațională;  533.03 Pedagogia adulților;  534.01 Pedagogie specială.Noile cerinţe ale Procesului de la Bologna au stimulat extinderea relaţiilor internaţionale, a mobilităţii academice, a colaborărilor ştiinţifice cu diferite ţări: România, Franţa, Belgia, Bulgaria, Canada, Israel, Siria, SUA, Turcia, Ucraina, India, Kîrgîzstan etc. Departamentul Doctoral și Postdoctoral al Universităţii Pedagogice de Stat „Ion Creangă” din Chişinău s-a inclus în diverse proiecte, fiind membru al Şcolii Doctorale Europene în Ştiinţe Sociale pentru Europa Centrală şi Orientală. Astfel, avem, până la moment, peste 26 de bursieri internaţionali în Franţa, Letonia, România, Belgia, Bulgaria, Canada (Şcoala Doctorală Francofonă), șase bursieri prin programul Ianus 2. Un aport considerabil în activitatea doctoratului UPS îl are Consiliul Ştiinţific al Şcolii Doctorale Francofone (EDSS), din care fac parte personalităţi notorii din universităţile partenere: Jean-Michel De Waele, Universitatea Liberă din Bruxelles; Jean-Yves Grenier, EHESS, Paris; Madeleine Pastinelli, Universitatea Laval, Québec, Canada; Antony Todorov, Universitatea Nouă, Sofia; Ludmila Armaşu-Canţâr, UPS „Ion Creangă”; Dragoș Jipa, Universitatea din București; Radu Toma, directorul EDSS, Universitatea din Bucureşti. Această deschidere spre colaborări europene a permis organizarea şcolilor doctorale atât în instituţiile din Europa, Canada, cât şi în incinta Universităţii Pedagogice de Stat „Ion Creangă”. Or, numai astfel va fi reală şi recunoaşterea actelor de studii, şi mobilitatea studenţilor, iar desfăşurarea eficientă a acestor proiecte a generat modificarea actelor normative din Moldova şi aducerea lor în corespundere cu cele europene. Tot în cadrul colaborărilor fructuoase cu AUF am deschis un Centru de Reușită Universitară, dotat cu tehnică performantă și bibliotecă, necesare procesului de instruire calitativă a doctoranzilor și profesorilor. Meritul incontestabil al acestor realizări aparţine atât administraţiei, cât şi întregului corp profesoral-didactic, doctoranzilor şi partenerilor internaţionali. Iată de ce actuala ediţie a „Analelor doctoranzilor şi competitorilor” este, în primul rând, rezultatul unor cercetări asidue, realizate de către doctoranzii UPSC „Ion Creangă” pe tărâmul ştiinţei şi al cunoaşterii. „Ştiinţa reprezintă cunoaştere organizată. Înţelepciunea reprezintă viaţa.”, spunea Immanuel Kant cu referire, desigur, la coeziunea dintre principiile teoretico-practice ale ştiinţei şi implementarea acestora în experienţa de toate zilele. Ştiinţa şi cunoaşterea reprezintă mari agonisiri ale omului, ele constituie o permanentă stare de curiozitate, cercetare, experimentare şi analiză. Exigenţele pe care le-a ridicat noua etapă tranzitată de învăţământul, educaţia, deci şi ştiinţa din Republica Moldova, au fost necesare pentru a moderniza, a structura, a revigora mişcarea ştiinţifică actuală. Universitatea Pedagogică reprezintă o structură educaţională complexă, ale cărei principii, metode şi valori sunt cunoscute nu doar în ţară, ci şi peste hotarele ei. Nivelul de pregătire a studenţilor se datorează, în primul rând, profesorilor universitari care activează în Universitate. O activitate ştiinţifică intensă o desfășoară doctoranzii şi postdoctoranzii în perioada pregătirii tezelor de cercetare. Și actuala ediţie prezintă rezultate, secvenţe din aceste cercetări, studii. Universitatea se poate bucura de un aflux consistent de doctoranzi pe parcursul ultimilor ani, perioadă în care s-a mărit considerabil numărul de doctoranzi implicaţi în cercetarea pedagogică, psihologică, a metodicilor particulare. Un semn al intensei şi sistematicii activităţi ştiinţifice pe care aceştia o realizează îl reprezintă numărul, relativ în creştere, al doctoranzilor posesori ai burselor nominale ale Guvernului, ai burselor internaţionale, cel al participanţilor la conferinţe şi simpozioane, dezbateri, forumuri, cercetări naţionale şi internaţionale – lucru ce sporeşte prestigiul Universităţii ca „oază de cultură şi ştiinţă". (Anual beneficiază de aceste burse cca doi doctoranzi, în total până la etapa actuală am avut cca 20 bursieri.) În prezent, circa 70 de doctori şi doctori habilitaţi coordonează tezele de doctor şi de doctor habilitat. În cadrul instituţiei noastre activează următoarele Consilii ştiinţifice specializate și Seminare științifice de profil:  Istoria universală (pe perioade);  Istoria românilor (pe perioade);  Psihologia dezvoltării și psihologia educațională;  Didactica școlară pe trepte și discipline de învățământ (discipline socioumane);  Pedagogie generală;  Psihologie specială;  Pedagogie specială. Rezultatele activităţii doctoratului sunt elocvente: doar în 2015-2016, în Seminarele științifice de profil și în Consiliile științifice specializate ale Universității noastre s-au susţinut o teză de doctor habilitat şi 24 teze de doctor. Aceste rezultate au fost posibile şi graţie eforturilor depuse de conducătorii ştiinţifici, catedrelor, dar şi managementului eficient al administrațieiuniversității și al doctoratului.