Articolul precedent |
Articolul urmator |
225 1 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-12-17 12:39 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
902/903.2(478) (90) |
Preistorie. Vestigii preistorice, artefacte, antichități (254) |
SM ISO690:2012 MISTREANU, Eugeniu. Statueta antropomorfă în mediul gumelniţean de nord-est, o dominaţie a feminismului!? In: Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine, Ed. 5, 22 februarie 2022, Chişinău. Iași – Chișinău: 2022, Ediția 5, pp. 67-68. ISSN 2558 – 894X. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine Ediția 5, 2022 |
|||||||
Conferința "Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine" 5, Chişinău, Moldova, 22 februarie 2022 | |||||||
|
|||||||
CZU: 902/903.2(478) | |||||||
Pag. 67-68 | |||||||
|
|||||||
Descarcă PDF | |||||||
Rezumat | |||||||
Purtătorii culturii Gumelniţa în zona pruto-nistreană îşi fac apariţia la mijlocul mileniului V a. Chr. Un element important, definitoriu al acestora este plastica, unde predomină reprezentările antropomorfe din lut, foarte rar se întâlnesc din os, marmură, aur. În toate siturile cercetate se concluzio-nează că majoritatea sunt fragmentare, cu o abundență a celor de sex femi-nin. Cei mai mulţi autori explică aceasta prin existenţa unui cult al fecundi-tăţii, fertilității, dominant în cultura Gumelniţa şi alte culturi sincrone, Kodjadermen, Karanovo VI, Precucuteni, Cucuteni în principal. Desigur că originea acestuia vine din culturile mai timpurii, neolitice, Starčevo-Criș, Boian, Vinča, Hamangia. Totuși atinge maximul dezvoltării în mediul cul-turii Gumelnița și Cucuteni. Pornind de la date statistice primare, mai multe exemplare de figurine din colecțiile Muzeului Naţional de Istorie a Moldo-vei, cât şi contextul descoperii acestora, ne propunem să dezbatem ideea existenţei/inexistenței unei dominaţii a feminismului în lumea preistorică gumelniţeană. Este ,,cantitatea”, tipul, modelul, decorul statuetelor un argument în susținerea ideii de feminism? În studierea temei propuse vom ține cont de definiția contemporană a termenului de feminism, pornind de la doctrina teoretică şi acţiunile feminismului actual, extrapolate la societatea preistorică a populaţiilor gumelniţene. Chiar dacă aplicarea logicii moderne asupra artefactelor deseori dă greș, observăm că valoare piesei dau mai multe elemente, unicitatea, artistismul, atributele magico-religioase. Toate împreună ne conving că femeia, rolul acesteia în eneoliticul sud-est euro-pean era poate chiar mai influent decât în zilele noastre. Conceptul de fru-mos – credință – utilitate în aspectele cotidiene ca cel religios, social, eco-nomic este imposibil fără elementul feminismului, care periodic devine ma-joritar în evoluția comunităţilor umane. Impactul cultului femeii în ordinea socială a populaţiilor eneolitice creşte şi descreşte gradual. La nivel de ipo-teză constatăm că evoluțiile ideilor și credințelor religioase la comunităților humanoide sunt într-un continuu perpetuum mobile. |
|||||||
|
Cerif XML Export
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?> <CERIF xmlns='urn:xmlns:org:eurocris:cerif-1.5-1' xsi:schemaLocation='urn:xmlns:org:eurocris:cerif-1.5-1 http://www.eurocris.org/Uploads/Web%20pages/CERIF-1.5/CERIF_1.5_1.xsd' xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' release='1.5' date='2012-10-07' sourceDatabase='Output Profile'> <cfResPubl> <cfResPublId>ibn-ResPubl-173492</cfResPublId> <cfResPublDate>2022</cfResPublDate> <cfVol>Ediția 5</cfVol> <cfStartPage>67</cfStartPage> <cfISBN></cfISBN> <cfURI>https://ibn.idsi.md/ro/vizualizare_articol/173492</cfURI> <cfTitle cfLangCode='RO' cfTrans='o'>Statueta antropomorfă în mediul gumelniţean de nord-est, o dominaţie a feminismului!?</cfTitle> <cfAbstr cfLangCode='RO' cfTrans='o'><p>Purtătorii culturii Gumelniţa în zona pruto-nistreană îşi fac apariţia la mijlocul mileniului V a. Chr. Un element important, definitoriu al acestora este plastica, unde predomină reprezentările antropomorfe din lut, foarte rar se întâlnesc din os, marmură, aur. În toate siturile cercetate se concluzio-nează că majoritatea sunt fragmentare, cu o abundență a celor de sex femi-nin. Cei mai mulţi autori explică aceasta prin existenţa unui cult al fecundi-tăţii, fertilității, dominant în cultura Gumelniţa şi alte culturi sincrone, Kodjadermen, Karanovo VI, Precucuteni, Cucuteni în principal. Desigur că originea acestuia vine din culturile mai timpurii, neolitice, Starčevo-Criș, Boian, Vinča, Hamangia. Totuși atinge maximul dezvoltării în mediul cul-turii Gumelnița și Cucuteni. Pornind de la date statistice primare, mai multe exemplare de figurine din colecțiile Muzeului Naţional de Istorie a Moldo-vei, cât şi contextul descoperii acestora, ne propunem să dezbatem ideea existenţei/inexistenței unei dominaţii a feminismului în lumea preistorică gumelniţeană. Este ,,cantitatea”, tipul, modelul, decorul statuetelor un argument în susținerea ideii de feminism? În studierea temei propuse vom ține cont de definiția contemporană a termenului de feminism, pornind de la doctrina teoretică şi acţiunile feminismului actual, extrapolate la societatea preistorică a populaţiilor gumelniţene. Chiar dacă aplicarea logicii moderne asupra artefactelor deseori dă greș, observăm că valoare piesei dau mai multe elemente, unicitatea, artistismul, atributele magico-religioase. Toate împreună ne conving că femeia, rolul acesteia în eneoliticul sud-est euro-pean era poate chiar mai influent decât în zilele noastre. Conceptul de fru-mos – credință – utilitate în aspectele cotidiene ca cel religios, social, eco-nomic este imposibil fără elementul feminismului, care periodic devine ma-joritar în evoluția comunităţilor umane. Impactul cultului femeii în ordinea socială a populaţiilor eneolitice creşte şi descreşte gradual. La nivel de ipo-teză constatăm că evoluțiile ideilor și credințelor religioase la comunităților humanoide sunt într-un continuu perpetuum mobile.</p></cfAbstr> <cfResPubl_Class> <cfClassId>eda2d9e9-34c5-11e1-b86c-0800200c9a66</cfClassId> <cfClassSchemeId>759af938-34ae-11e1-b86c-0800200c9a66</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2022T24:00:00</cfStartDate> </cfResPubl_Class> <cfResPubl_Class> <cfClassId>e601872f-4b7e-4d88-929f-7df027b226c9</cfClassId> <cfClassSchemeId>40e90e2f-446d-460a-98e5-5dce57550c48</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2022T24:00:00</cfStartDate> </cfResPubl_Class> <cfPers_ResPubl> <cfPersId>ibn-person-32462</cfPersId> <cfClassId>49815870-1cfe-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassId> <cfClassSchemeId>b7135ad0-1d00-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2022T24:00:00</cfStartDate> </cfPers_ResPubl> </cfResPubl> <cfPers> <cfPersId>ibn-Pers-32462</cfPersId> <cfPersName_Pers> <cfPersNameId>ibn-PersName-32462-2</cfPersNameId> <cfClassId>55f90543-d631-42eb-8d47-d8d9266cbb26</cfClassId> <cfClassSchemeId>7375609d-cfa6-45ce-a803-75de69abe21f</cfClassSchemeId> <cfStartDate>2022T24:00:00</cfStartDate> <cfFamilyNames>Мистряну</cfFamilyNames> <cfFirstNames>Еужениу</cfFirstNames> </cfPersName_Pers> </cfPers> </CERIF>