Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
229 0 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
39+791.43-2+821.135.1.09 (1) |
Antropologie culturală. Ethnografie. Obiceiuri. Tradiții. Datini. Mod de viață. Folclor (2219) |
Divertisment. Jocuri. Sport (1700) |
Literatură romanică balcanică (Literatură română) (2087) |
SM ISO690:2012 PLAMADEALA, Ana-Maria. Tămăduirea „identității rănite” prin spiritualizarea tragicului. In: Arta , 2022, nr. 2(AAV), pp. 92-99. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.52603/arta.2022.31-2.14 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Arta | ||||||
Numărul 2(AAV) / 2022 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.52603/arta.2022.31-2.14 | ||||||
CZU: 39+791.43-2+821.135.1.09 | ||||||
Pag. 92-99 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Autorul demersului de primo semnalează necesitatea stringentă a introducerii în circuitul științifi c a sintagmei „identitate rănită” (Michael Pollak), manifestată cu o inegalabilă elocventă în Transilvania și Basarabia. Excursul în spațiul artelor autohtone ale perioadei postbelice s-a soldat cu descoperirea în subtextul operelor lui I. Druță, V. Vasilache, G. Vieru etc. a „obsesiei autoidentifi cării” care mai târziu devine călăuza subiectului și a structurilor genuistico-stilistice. Problema cardinală a conștiinței neamului, cea a pierderii de sine în iureșul „terorii istoriei” se extrapolează în anii `60 în cea de a șaptea artă, culminând cu cele două mostre arhetipale: Pădurea spânzuraților și Gustul pâinii, înscrise în gravitatea solemnă a genului tragic. În aceste opere cinematografi ce de rezonanță universală impresionează sondajul psihanalitic nemaiîntâlnit în zbuciumata starea de spirit a protagoniștilor, care înfruntă, chiar și cu prețui vieții, Golgota neamului „de a purta în sine viața unui străin” (L. Rebreanu). Filmele, supuse unei analize comparatiste, dezvăluie fenomenul bulversant — întrepătrunderea de ecourile mărețe ale tragediei antice, celebrului cor corespunzându-i profețiile naturii și a muzicii. În concluzie, autorul lansează o ipoteză inedită: „renașterea etnică” se datorează misiunii recuperatoare — tămăduirea „identității rănite” prin impactul cathartic al operei de artă. |
||||||
Cuvinte-cheie „identitate rănită”, fi lmul arhetipal, analiză comparatistă, efectul cathartic, cinematografi a est-europeană, “wounded identity”, archetypal fi lm, comparative analysis, cathartic eff ect, Eastern European cinematography |
||||||
|