Aspecte metodice ale stilului dansului (H)ostropăț în repertoriul formațiilor din Republica Moldova
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
315 5
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-11 11:00
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
793.31(478) (9)
Divertisment. Jocuri. Sport (1674)
SM ISO690:2012
TALPĂ, Svetlana. Aspecte metodice ale stilului dansului (H)ostropăț în repertoriul formațiilor din Republica Moldova. In: Arta , 2022, nr. 2(AAV), pp. 87-91. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.52603/arta.2022.31-2.13
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AAV) / 2022 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Aspecte metodice ale stilului dansului (H)ostropăț în repertoriul formațiilor din Republica Moldova

Methodical aspects of the (H)ostropat dance as an indispensible part in the repertoire of dance groups from the Republic of Moldova

DOI: https://doi.org/10.52603/arta.2022.31-2.13
CZU: 793.31(478)

Pag. 87-91

Talpă Svetlana
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
Disponibil în IBN: 3 ianuarie 2023


Rezumat

Studiul abordează o largă paletă de interpretări ale dansul (H)ostropăț din cadrul repertoriul formațiilor de dans din Republica Moldova în secolul XXI. (H)ostropăț — reprezintă un dans ceremonial ce însoţește diverse acte rituale din cadrul nunţii tradiţionale, fi ind o expresie a unui limbaj specifi c de comunicare care a determinat însăși estetica dansului, formele sale de expresie, normele stilistice ale repertoriului ș.a. Dansul (H)ostropăț, fi ind parte din sistemul de valori al culturii populare, cu unele aspecte de ritual și de divertisment, evidenţiază importanţa practicii profesionale coregrafi ce și rolul formațiilor de dans din cadrul instituţiilor culturale a activităţii tradiţionale artistice de amatori. Autoarea își focalizează atenţia pe confi gurarea aparatului metodologic al cercetării repertoriului formațiilor de dans ca paradigmă a unei noi direcţii stilistice și a identităţii culturale pe tărâmul artei coregrafi ce contemporane. Se constată că tendinţele simplifi cării structurii ritologice a nunţii, comprimării cadrului temporal și spaţial de desfășurare, modernizarea concepţiei ceremoniale și a fl uxului de dansuri noi, create de artiștii profesioniști sau adaptate din repertoriul dansurilor populare, neotradiţionale și naţionale din regiune au marcat esenţial structura repertoriului formațiilor tradiţionale de dans.

Th e study addresses a wide range of interpretations of (H)ostropat dance from the repertoire of dance groups in the Republic of Moldova in the XXI century. (H)ostropat — represents a ceremonial dance that accompanies various ritual acts in the traditional wedding, being an expression of a specifi c language of communication that determined the very aesthetics of the dance, its forms of expression, stylistic norms of the repertoire, etc. Th e (H) ostropat dance, being part of the value system of popular culture, with some aspects of ritual and entertainment, highlights the importance of professional choreographic practice and the role of dance groups in cultural institutions of traditional amateur artistic activity. Th e author focuses her attention on the confi guration of the methodological apparatus of researching the repertoire of dance groups as a paradigm of a new stylistic direction and cultural identity in the realm of contemporary choreographic art. It is found that the tendencies of simplifying the ritual structure of the wedding and of compressing the temporal and spatial framework, the modernization of the ceremonial conception and the fl ow of new dances, created by professional artists or adapted from the repertoire of folk, neo-traditional and national dances in the region, have essentially marked the structure of the repertoire of the traditional dance groups.

Cuvinte-cheie
dans, metodologie, repertoriu, formație de dans, coregrafie,

dance, methodology, repertoire, dance group, choreography