Beneficii ale Științei Deschise pentru bibliotecile publice. Serviciile inovative ca pretext pentru educație
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
362 32
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-22 12:54
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
027.5+001.89 (1)
Biblioteconomie (690)
Metodologia generală. Metode științifice și tehnice de cercetare. Analiza și sinteza științifică (1147)
SM ISO690:2012
COZAN, Dorin. Beneficii ale Științei Deschise pentru bibliotecile publice. Serviciile inovative ca pretext pentru educație. In: Știința Deschisă în Republica Moldova, Ed. Ediția 2, 27-28 octombrie 2022, Chişinău. Chişinău: "Print-Caro" SRL, 2022, Ediția 2, pp. 259-270. ISBN 978-9975-3564-0-4. DOI: https://doi.org/10.57066/sdrm22.17
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Știința Deschisă în Republica Moldova
Ediția 2, 2022
Conferința "Știința Deschisă în Republica Moldova"
Ediția 2, Chişinău, Moldova, 27-28 octombrie 2022

Beneficii ale Științei Deschise pentru bibliotecile publice. Serviciile inovative ca pretext pentru educație

Benefits of Open Science for Public Libraries. Innovative services as a pretext for education

DOI:https://doi.org/10.57066/sdrm22.17
CZU: 027.5+001.89

Pag. 259-270

Cozan Dorin
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 22 octombrie 2022


Rezumat

Articolul de față va încerca să răspundă la următoarea problemă: cum pot bibliotecile publice valorifica și integra agenda Științei Deschise în lista serviciilor de bibliotecă în funcție de nevoile și comportamentul informațional al utilizatorilor? Care ar putea fi acele servicii inovative de bibliotecă, bazate pe principiile Științei Deschise, care ar reprezenta cea mai bună investiție în biblioteci? Două sunt soluțiile propuse. Prima, de a investi în resursa umană din bibliotecile publice, prin programe și cursuri realizate la nivel național sau regional, pentru ca bibliotecarul să-și dezvolte competențe specifice Științei Deschise, ce presupun manipularea celor mai noi tehnologii, digitizarea, sprijin în utilizarea bazelor de date, crearea de site-uri sau aplicații specifice s.a.m.d. A doua, de a crea servicii inovative pentru Știința Deschisă, care să refacă sau să construiască de la zero o rețea informațională puternică, de încredere și cu un pronunțat accent pus pe învățarea pe tot parcursul vieții. Un exemplu ar fi crearea de ateliere de tipul STEAM, replicabile în orice bibliotecă, care să completeze educația formală primită de elevi în școlile din România sau Republica Moldova.

This article will try to answer the following question: How can public libraries capitalize on and integrate the Open Science agenda into the list of library services according to the needs and informational behavior of users? What could be those innovative library services, based on the principles of Open Science, that would be the best investment in libraries? There are two proposed solutions. The first is to invest in human resources in public libraries, through programs and courses conducted at national or regional level, for the librarian to develop skills specific to Open Science, which involve the manipulation of the latest technologies, digitization, support in the use of data, creating specific sites or applications and so on Second, to create innovative services for Open Science, to rebuild or build from scratch a strong, reliable information network with a strong emphasis on lifelong learning. An example would be the creation of STEAM type workshops, replicable in any library, to complete the formal education received by students in schools in Romania or the Republic of Moldova.

Cuvinte-cheie
Știință Deschisă, acces deschis, știință participativă, biblioteci publice, servicii inovative.,

open science, Open Access, citizen science, Public libraries, innovative services