Orașul Galați până la începutul secolului al XIX-lea
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
213 12
Ultima descărcare din IBN:
2023-09-07 11:27
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
94(498-21)”XVIII” (1)
Istoria României. Republica România (133)
SM ISO690:2012
CHIRTOAGĂ, Ion. Orașul Galați până la începutul secolului al XIX-lea. In: Dialogica, revista de studii culturale si literatura, 2022, nr. 2, pp. 78-87. ISSN 2587-3695. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.7033826
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Dialogica, revista de studii culturale si literatura
Numărul 2 / 2022 / ISSN 2587-3695 /ISSNe 1857-2537

Orașul Galați până la începutul secolului al XIX-lea

The City of Galați until the Beginning of the 19th Century

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.7033826
CZU: 94(498-21)”XVIII”

Pag. 78-87

Chirtoagă Ion
 
Institutul de Istorie
 
 
Disponibil în IBN: 3 septembrie 2022


Rezumat

Timp de peste două secole Galați a fost unicul port al Țării Moldovei prin intermediul căruia Moldova exporta produsele sale agrare în regiunile pontice și mediteraneene. De aici se trimiteau la Istanbul cantități mari de produse alimentare sub formă de zaherea și se importau obiecte produse de meșteșugarii străini, unele dintre ele ajungând și în țările vecine. Începând cu anul 1834, vapoare cu aburi austriece făceau curse regulate până în Galați. De asemenea, se făcea comerț de tranzit cu țările germane, sporea importanța construcției de nave militare de mari dimensiuni ș.a. Localnicii se bucurau de condiții prielnice pentru producerea diferitor bunuri materiale, dar mai ales de poziția geografică favorabilă pentru efectuarea schimbului de mărfuri, ceea ce le permitea să câștige bani din comercializarea produsele lor. Demersul este o prezentare panoramică a orașului Galați prin prisma consemnărilor și relatărilor mai multor călători și negustori care l-au vizitat până la începutul secolului al XIX-lea. Din cauza dominației străine, numărul locuitorilor din oraș era foarte mic. În cursul timpului, orașul Galați, de altfel ca și alte localități din Moldova, a suportat numeroase pagube materiale din cauza confruntărilor militare pe care le duceau marile puteri. Orașul a cunoscut o ascensiune în dezvoltarea sa abia după ce a fost lichidată dominația străină asupra spațiului românesc extracarpatic.

For over two centuries, Galați was the only port of Moldova. Through which agricultural products from Moldova were exported to the Pontic and Mediterranean regions, also large quantities of food products in the form of army provisions (zaherea) were sent to Istanbul, as well as a lot of objects produced by foreign craftsmen were imported, some of them also reaching neighboring countries. Starting from 1834, Austrian steamships made regular runs to Galați. Also, there was transit trade with the German countries, the importance of the construction of large military ships increased, etc. The locals enjoyed favorable conditions for the production of various material goods, especially the favorable geographical position for carrying out the exchange of goods, which allowed them to earn money from the sale of their products. The approach represents a panoramic presentation of the Galați city in the light of the records and itineraries of several travelers and merchants who had visited it until the beginning of the 19th century. Due to the foreign domination, the number of inhabitants of the town was very small. In the course of time, the town of Galați, as well as other localities in Moldova, suffered numerous material damages due to the military confrontations carried out by the great powers. The city experienced an upswing in its development only after the foreign domination over the Romanian extra-Carpathian territory was liquidated.

Cuvinte-cheie
Galaţi, port, vamă, comerţ, negustor, administrație otomană, zaherea, biserică,

Galati, port, customs, Trade, merchant, ottoman administration, army provisions (zaherea), church