Componenta muzicală în produsul cinematografic al studioului „Moldova-film”
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
359 5
Ultima descărcare din IBN:
2023-12-21 21:38
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
791.43-293(478) (2)
Divertisment. Jocuri. Sport (1700)
SM ISO690:2012
GHILAŞ, Victor. Componenta muzicală în produsul cinematografic al studioului „Moldova-film”. In: Cinematografia națională: istorie și destine, 7 aprilie 2022, Chisinau. Chişinău: Notograf Prim, 2022, p. 15. ISBN 978-9975-84-156-6..
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Cinematografia națională: istorie și destine 2022
Conferința "Cinematografia națională: istorie și destine"
Chisinau, Moldova, 7 aprilie 2022

Componenta muzicală în produsul cinematografic al studioului „Moldova-film”

CZU: 791.43-293(478)

Pag. 15-15

Ghilaş Victor
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
Proiecte:
 
Disponibil în IBN: 19 iulie 2022


Rezumat

Demersul este conceput cu intenția voită de a pune în lumină valențele artisticoestetice ale suportului muzical în conținutul filmic. Reflecțiile expuse încearcă să explice semnificația coloanei sonore în economia acestuia, care are menirea de a amplifica emoția în timpul vizionării anumitor secvențe. Alteori, soundtrack-ul reprezintă liantul dintre anumite fragmente ale edificiului cinematografic. Inițial, este întreprinsă o privire rezumativă asupra contribuției compozitorilor din Republica Moldova, care au colaborat la realizarea filmelor turnate la studioul „Moldova-film” pe parcursul a peste șase decenii de activitate a instituției. Materialul expus se bazează pe extrase ale muzicii din două filme artistice notorii, turnate la studioul „Moldova-film” – „Poienile roșii” și „Lăutarii”. Evidențiem faptul că în spatele succesului acestor opere cinematografice se află o muzică inspirată. Între componentele filmelor, dimensiunea muzicală are un rol important în generarea și susținerea acțiunilor, în crearea și ilustrarea atmosferică a discursului artistic, în sublinierea tensiunii situațiilor dramatice sau poate servi ca un simplu fundal sonor al expresiei vizuale. Suportul audio al lungmetrajelor titularizate se sprijină, în principal, pe muzica de esență folclorică. Atât „acompaniamentul sonor”, subiectul (nucleul) tematic inedit, cât și imaginea vizuală reprezintă cartea lor de vizită, care le definește identitatea. Totodată, muzica la aceste filme poate fi considerată ca un semn distinctiv al mesajului artistic și al personajelor antrenate în roluri. În fine, în ambele filme se încearcă și se reușește „ambalarea” materialului muzical în corespundere cu gama vizuală lansată. Coloana sonoră a producțiilor observate nu cuprinde (în exclusivitate) partitura muzicală creată special pentru ele. Ea este rezultatul colaborării între compozitor și regizor, care își propun să obțină efectul scontat în descifrarea mesajului etalat spectatorului.