Asigurarea continuităţii între formarea iniţială şi continuă a cadrelor didactice
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
233 5
Ultima descărcare din IBN:
2023-07-17 11:21
SM ISO690:2012
MURARU, Elena. Asigurarea continuităţii între formarea iniţială şi continuă a cadrelor didactice. In: Sesiunea ştiinţifică a departamentului Istoria românilor, universală şi arheologie, 24 aprilie 2015, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Academia de Administrare Publică, 2015, Ediţia II, pp. 79-80. ISBN 978-9975-71-774-8.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sesiunea ştiinţifică a departamentului Istoria românilor, universală şi arheologie
Ediţia II, 2015
Sesiunea "Sesiunea ştiinţifică a departamentului Istoria românilor, universală şi arheologie"
Chișinău, Moldova, 24 aprilie 2015

Asigurarea continuităţii între formarea iniţială şi continuă a cadrelor didactice


Pag. 79-80

Muraru Elena
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 10 iunie 2022


Rezumat

Problema formării profesionale iniţiale ale profesorului în devenire este o problemă actuală şi necesită abordare atât la nivel de sistem, cât şi la nivel instituţional în scopul racordării ei la standardele internaţionale şi la cerinţele actuale ale învăţământului din Republica Moldova. Pentru a realiza o formare de calitate e nevoie să se asigure un context educaţional optim, în primul rând, resursele implicate în proces: umane, financiare, materiale. Implicarea factorilor educaţionali în diversitatea contextelor educative este infl uenţată nu doar de formarea profesională iniţială, dar şi de educaţia pe parcursul întregii vieţi, iar între ele trebuie să existe o succesiune şi continuitate logică. Formarea iniţială a cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar se încadrează în contextul activităţilor de reformare a sistemului educaţional din Republica Moldova. În această ordine de idei sunt reconceptualizare documentele de politici educaţionale: programele de formare, curricula disciplinelor de studii şi a stagiilor de practică, materiale didactice, suporturi, asigurând o formare de calitate, satisfacerea necesităţilor formării iniţiale în conexiune cu necesităţile personale şi cerinţele actuale ale pieţii muncii prin formarea şi dezvoltarea competenţelor de învăţare pe parcursul întregii vieţi. Numai în aceste modalităţi procesul formării iniţiale a cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar va fi racordat la noile paradigme educaţionale, va promova un învăţământ motivant, efi cient prin implicarea tehnologiilor moderne, interactive, informaţionale. Abordarea metodologice cu privire la formarea continuă a cadrelor didactice este actualizată şi prin implementare a Codului Educaţiei şi a Strategiei Educaţiei – 2020 aprobate de Guvernul Republicii Moldova, a altor documente de politici educaţionale actuale. Formarea continuă a cadrelor didactice a fost permanent corelată cu schimbările majore din sistemul educaţional prin facilitarea accesului la diverse programe de formare, prin promovarea unei atitudini responsabile şi creative, orientate la formarea pe parcursul întregii vieţi (Lifelong learning) prin implicarea activă a comunităţilor pedagogice în proiecte / programe naţionale şi internaţionale, prin diversitatea programelor de formare continuă. Formarea competenţelor profesionale ale cadrelor didactice din sistemul educaţional al Republicii Moldova scoate în evidenţă mai multe probleme atât în formarea iniţială, cât şi în cea continuă. Competenţele profesionale ale cadrelor didactice şi dezvoltarea acestora nu întotdeauna sunt racordate la schimbările din sistemul şi cerinţele actuale ale pieţii muncii. Strategia de formare profesională a personalului didactic, tendinţa de a realiza o educaţie de calitate în domeniu necesită un studiu / o analiză a procesului de formare a profesorului şcolar în devenire, a câmpului educaţional, a demersului formativ şi a contextelor educaţionale care infl uenţează fenomenul educativ pe parcursul întregii vieţi atât în formarea profesională iniţială, cât şi în formarea profesională continuă.