Refl ectarea campaniei electorale pentru alegerile parlamentare (2014) în ziarele „Moldova Suverană” şi „Nezavisimaia Moldova”
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
235 1
Ultima descărcare din IBN:
2023-06-06 10:33
SM ISO690:2012
SOLOMON, Constantin. Refl ectarea campaniei electorale pentru alegerile parlamentare (2014) în ziarele „Moldova Suverană” şi „Nezavisimaia Moldova”. In: Sesiunea ştiinţifică a departamentului Istoria românilor, universală şi arheologie, 24 aprilie 2015, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Academia de Administrare Publică, 2015, Ediţia II, pp. 72-73. ISBN 978-9975-71-774-8.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sesiunea ştiinţifică a departamentului Istoria românilor, universală şi arheologie
Ediţia II, 2015
Sesiunea "Sesiunea ştiinţifică a departamentului Istoria românilor, universală şi arheologie"
Chișinău, Moldova, 24 aprilie 2015

Refl ectarea campaniei electorale pentru alegerile parlamentare (2014) în ziarele „Moldova Suverană” şi „Nezavisimaia Moldova”


Pag. 72-73

Solomon Constantin
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 10 iunie 2022


Rezumat

Una dintre cele mai convingătoare forme de manifestare a democraţiei o constituie alegerile organelor puterii. Avansarea instituţiilor democratice, care presupun desfăşurarea alegerilor ca mecanisme de selectare a elitelor, impune şi utilizarea unor mijloace de agitaţie electorală. În timpul campaniilor electorale un rol important are presa scrisă, deoarece ziarele au nu doar un caracter informativ, ci scopul lor este de a demonstra că partidul sau candidatul au pătruns în esenţa problemelor alegătorului şi au soluţii concrete pentru rezolvarea acestora. În perioada campaniei electorale ziarele din republică au publicat peste 800 de articole care au vizat în mod direct sau indirect alegerile. Cele mai multe materiale relevante au apărut în „Moldova Suverană” (102) şi „Nezavisimaia Moldova” (96). Menţionăm că 75% din articole au fost din categoria ştirilor obişnuite, iar 25% au abordat un subiect controversat în contextul electoral. Mai puţin de 15% din articolele la teme electorale au fost nepărtinitoare, celelalte au relatat despre alegeri şi concurenţii electorali prin prisma autorului şi opinia acestuia. Cotidianul „Nezavisimaia Moldova” a continuat să favorizeze masiv Partidul Comuniştilor din Republica Moldova (PCRM), care a fost prezentat aproape exclusiv în context pozitiv. Partidul Liberal Democrat din Moldova (PLDM), Partidul Democrat din Moldova (PDM), Partidul Liberal (PL), mai rar Partidul Socialiştilor din Republica Moldova (PSRM) şi Partidul Popular din Republica Moldova (PPRM), dimpotrivă, au fost defavorizaţi prin prezentarea aproape de fiecare dată în context negativ. Principiul egalităţii de gen a fost în mare parte neglijat. În ziarul „Nezavisimaia Moldova” doar 8% din surse au fost femei, iar „Moldova Suverană” nu a citat nicio sursă de gen feminin în articolele despre campania electorală. Una din cauzele principale este faptul că femeile nu dispun de resurse financiare ,, saci cu bani” cu care pot să vină şi să le verse pe masa liderilor de partide. Ziarele „Moldova Suverană” şi „Nezavisimaia Moldova” nu s-au preocupat de educaţia electorală a cititorilor săi, în total fi ind publicate în ambele publicaţii doar şapte materiale de acest gen. Instituţiile mass-media din Republica Moldova, inclusiv cotidianele „Moldova Suverană” şi „Nezavisimaia Moldova” s-au implicat în lupta dintre concurenţii electorali, în loc să reflecte nepărtinitor şi echidistant campania electorală