Transpedagogia
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
345 7
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-13 19:51
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
7.05:37.013.42 (2)
Aplicațiile artei (în industrie, comerț, acasă, în viața de toate zilele). Proiectare industrială și comercială (16)
Fundamente ale educației. Teorie. Politică etc. (3945)
SM ISO690:2012
DRAGHICI, Maria. Transpedagogia. In: Învățământul artistic – dimensiuni culturale, 15 aprilie 2022, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: "Notograf Prim" SRL, 2022, pp. 169-176. ISBN 978-9975-84-176-4. DOI: https://doi.org/10.55383/iadc2022.32
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Învățământul artistic – dimensiuni culturale 2022
Conferința "Învăţământul artistic – dimensiuni culturale"
Chişinău, Moldova, 15 aprilie 2022

Transpedagogia

Transpedagogy

DOI:https://doi.org/10.55383/iadc2022.32
CZU: 7.05:37.013.42

Pag. 169-176

Draghici Maria
 
Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale”, Bucureşti
 
 
Disponibil în IBN: 16 mai 2022


Rezumat

Ce mai înseamnă astăzi şcoala? Un loc, o instituţie, o situaţie, o circumstanţă, un context socio-cultural, o atitudine, un corpus de idei şi practici mobile sau o constelaţie a tuturor relaţiilor de transfer în obţinerea, inventarea şi acumularea cunoştinţelor? În ultimul deceniu asistăm la o criză a şcolii, în care filosofia educaţiei urmăreşte sau se lasă influenţată de actuala structură a pieţei neo-liberale, impunând şi în cadrul sistemului educaţional aceleaşi două categorii distincte: proprietarii pieţei şi consumatorii acesteia. Simultan acestei direcţii, artiştii, filosofii şi activiştii încep să lucreze în practica socială şi să construiască alternative la sistemul educaţional neo-liberal. Şcoli sau experimente temporare conduse de artişti mută practica socială în afara instituţiei şcolii, a teatrului sau a galeriei, a instituţiilor, în general, încercând să exercite o presiune asupra sistemului educaţional prezent, căruia i s-ar conferi înţelesuri social-critice şi care ar facilita, astfel, accesul la artă şi educaţie pentru un public mai larg, printr-o reconfigurare a sa ca factor dinamic în interiorul comunităţii.

What does school mean today? A place, an institution, a situation, a circumstance, a socio-cultural context, an attitude, a corpus of mobile ideas and practices or a constellation of all transference relations in obtaining, inventing and accumulating knowledge? In the last decade, we are witnessing a crisis of the school, in which the philosophy of education follows or is influenced by the current structure of the neo-liberal market, imposing in the education system the same two distinct categories: market owners and consumers (clients). Simultaneously, artists, philosophers and activists are beginning to work in social practice and build alternatives to the neo-liberal educational system. Schools or temporary experiments run by artists move social practice outside the school institution, the theater or the gallery, of the institutions in general, trying to put pressure on the current educational system, which would be given social-critical meanings and which would facilitate thus, access to art and education for a wider audience, through its reconfiguration as a dynamic factor within the community.

Cuvinte-cheie
structuri participative în artă, comunitate, pedagogie orizontală, transpedagogie,

participatory structures in art, community, horizontal pedagogy, transpedagogy