Distribuirea atenției în procesul de antrenament al judocanelor de 13-15 ani la etapa pregătirii de bază
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
264 2
Ultima descărcare din IBN:
2023-05-15 16:20
SM ISO690:2012
GRIMALSCHI, Teodor, BOIȘTEANU, Alexandru. Distribuirea atenției în procesul de antrenament al judocanelor de 13-15 ani la etapa pregătirii de bază. In: Sport. Olimpism. Sănătate, 26-27 octombrie 2017, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: "Print-Caro" SRL, 2017, Ediția a 2-a, p. 42. ISBN 978-9975-56-935-4.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sport. Olimpism. Sănătate
Ediția a 2-a, 2017
Congresul "Sport. Olimpism. Sănătate"
Chişinău, Moldova, 26-27 octombrie 2017

Distribuirea atenției în procesul de antrenament al judocanelor de 13-15 ani la etapa pregătirii de bază


Pag. 42-42

Grimalschi Teodor1, Boișteanu Alexandru2
 
1 Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport din Moldova,
2 Școala sportivă nr. 2 din Cahul
 
 
Disponibil în IBN: 9 martie 2022


Rezumat

Actualitatea temei de cercetare constă în sporirea eficienței pregătirii sportive a judocanilor de 13-15 ani prin perfecționarea permanentă a tehnologiei de dirijare a antrenamentului sportiv, al cărui conținut depinde, în mare măsură, de nivelul și calitatea utilizării mijloacelor gimnasticii în scopul dezvoltării atenției în timpul însușirii elementelor tehnice și competiționale. Ultima poate să asigure fundamentarea corectă a deciziilor de pregătire sportivă în etapa de bază a antrenamentului, cu condiția studierii profunde a influenței mijloacelor gimnasticii asupra dezvoltării însușirilor atenției. Scopul cercetării îl reprezintă abordarea tehnologiei de pregătire sportivă a preadolescenților judocani de 13-15 ani prin redirecționarea atenției asupra mărimii stimulilor senzitivi în procesul de antrenament și competițional. Metodele de cercetare a însușirilor atenției au fost stabilite cu ajutorul probei de corectare Anfimov (s-au cercetat: stabilitatea atenției; concentrarea atenției; flexibilitatea atenției; volumul, intensitatea, productivitatea și precizia atenției), observația pedagogică, experimentul pedagogic, metoda matematico-statistică de prelucrare și interpretare a rezultatelor cercetării. Considerații și rezultate. Se constată că, în ambele grupe experimentale cu un efectiv de 24 subiecți, la probele de evaluare a însușirilor atenției, parametrii exprimă valori esențiale în primele 4 minute, cu amplitudine mărită a atenției în al treilea minut, ca „flux de fixare” a proceselor nervoase. În grupa experimentală, în urma aplicării mijloacelor gimnasticii, se constată că indicatorii sunt superiori în comparație cu subiecții grupei martor, în vederea menținerii atenției mai mult timp în activitatea de pregătire sportivă. Testul de semnificație aplicat indică o valoare de 3,15-4,92, pentru P<0,01-0,001, statistic semnificativ, cu o probabilitate de 99,5-99,9%. Concluzii: 1. Distribuția și concentrarea atenției s-a evidențiat în primele patru minute, cu un flux la minutul al treilea. După patru minute de acțiuni tehnico-tactice a sportivului adolescent, efectele de centrare a atenției și a percepției vizuale în activitatea adversarului, în timpul luptei judo, nu este percepută cu aceeași claritate, volumul și intensitatea însușirilor atenției scade. 2. Pentru dezvoltarea atenției are o mare importanță exigența profesorului-antrenor față de programarea corectă a sarcinilor didactice în vederea utilizării celor mai raționale tehnologii, procedee, mijloace de stimulare a atenției, pentru a reuși să mențină stabilitatea atenției de lungă durată în timpul antrenamentelor sportive și al competițiilor planificate.

Cuvinte-cheie
dstribuire a atenției, antrenament sportiv, tehnologie, mijloace ale gimnasticii, judo

Cerif XML Export

<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<CERIF xmlns='urn:xmlns:org:eurocris:cerif-1.5-1' xsi:schemaLocation='urn:xmlns:org:eurocris:cerif-1.5-1 http://www.eurocris.org/Uploads/Web%20pages/CERIF-1.5/CERIF_1.5_1.xsd' xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' release='1.5' date='2012-10-07' sourceDatabase='Output Profile'>
<cfResPubl>
<cfResPublId>ibn-ResPubl-151675</cfResPublId>
<cfResPublDate>2017</cfResPublDate>
<cfVol>Ediția a 2-a</cfVol>
<cfStartPage>42</cfStartPage>
<cfISBN>978-9975-56-935-4</cfISBN>
<cfURI>https://ibn.idsi.md/ro/vizualizare_articol/151675</cfURI>
<cfTitle cfLangCode='RO' cfTrans='o'>Distribuirea atenției în procesul de antrenament al judocanelor de 13-15 ani la etapa pregătirii de bază</cfTitle>
<cfKeyw cfLangCode='RO' cfTrans='o'>dstribuire a atenției; antrenament sportiv; tehnologie; mijloace ale gimnasticii; judo</cfKeyw>
<cfAbstr cfLangCode='RO' cfTrans='o'><p>Actualitatea temei de cercetare constă &icirc;n sporirea eficienței pregătirii sportive a judocanilor de 13-15 ani prin perfecționarea permanentă a tehnologiei de dirijare a antrenamentului sportiv, al cărui conținut depinde, &icirc;n mare măsură, de nivelul și calitatea utilizării mijloacelor gimnasticii &icirc;n scopul dezvoltării atenției &icirc;n timpul &icirc;nsușirii elementelor tehnice și competiționale. Ultima poate să asigure fundamentarea corectă a deciziilor de pregătire sportivă &icirc;n etapa de bază a antrenamentului, cu condiția studierii profunde a influenței mijloacelor gimnasticii asupra dezvoltării &icirc;nsușirilor atenției. Scopul cercetării &icirc;l reprezintă abordarea tehnologiei de pregătire sportivă a preadolescenților judocani de 13-15 ani prin redirecționarea atenției asupra mărimii stimulilor senzitivi &icirc;n procesul de antrenament și competițional. Metodele de cercetare a &icirc;nsușirilor atenției au fost stabilite cu ajutorul probei de corectare Anfimov (s-au cercetat: stabilitatea atenției; concentrarea atenției; flexibilitatea atenției; volumul, intensitatea, productivitatea și precizia atenției), observația pedagogică, experimentul pedagogic, metoda matematico-statistică de prelucrare și interpretare a rezultatelor cercetării. Considerații și rezultate. Se constată că, &icirc;n ambele grupe experimentale cu un efectiv de 24 subiecți, la probele de evaluare a &icirc;nsușirilor atenției, parametrii exprimă valori esențiale &icirc;n primele 4 minute, cu amplitudine mărită a atenției &icirc;n al treilea minut, ca &bdquo;flux de fixare&rdquo; a proceselor nervoase. &Icirc;n grupa experimentală, &icirc;n urma aplicării mijloacelor gimnasticii, se constată că indicatorii sunt superiori &icirc;n comparație cu subiecții grupei martor, &icirc;n vederea menținerii atenției mai mult timp &icirc;n activitatea de pregătire sportivă. Testul de semnificație aplicat indică o valoare de 3,15-4,92, pentru P&lt;0,01-0,001, statistic semnificativ, cu o probabilitate de 99,5-99,9%. Concluzii: 1. Distribuția și concentrarea atenției s-a evidențiat &icirc;n primele patru minute, cu un flux la minutul al treilea. După patru minute de acțiuni tehnico-tactice a sportivului adolescent, efectele de centrare a atenției și a percepției vizuale &icirc;n activitatea adversarului, &icirc;n timpul luptei judo, nu este percepută cu aceeași claritate, volumul și intensitatea &icirc;nsușirilor atenției scade. 2. Pentru dezvoltarea atenției are o mare importanță exigența profesorului-antrenor față de programarea corectă a sarcinilor didactice &icirc;n vederea utilizării celor mai raționale tehnologii, procedee, mijloace de stimulare a atenției, pentru a reuși să mențină stabilitatea atenției de lungă durată &icirc;n timpul antrenamentelor sportive și al competițiilor planificate.</p></cfAbstr>
<cfResPubl_Class>
<cfClassId>eda2d9e9-34c5-11e1-b86c-0800200c9a66</cfClassId>
<cfClassSchemeId>759af938-34ae-11e1-b86c-0800200c9a66</cfClassSchemeId>
<cfStartDate>2017T24:00:00</cfStartDate>
</cfResPubl_Class>
<cfResPubl_Class>
<cfClassId>e601872f-4b7e-4d88-929f-7df027b226c9</cfClassId>
<cfClassSchemeId>40e90e2f-446d-460a-98e5-5dce57550c48</cfClassSchemeId>
<cfStartDate>2017T24:00:00</cfStartDate>
</cfResPubl_Class>
<cfPers_ResPubl>
<cfPersId>ibn-person-45008</cfPersId>
<cfClassId>49815870-1cfe-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassId>
<cfClassSchemeId>b7135ad0-1d00-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassSchemeId>
<cfStartDate>2017T24:00:00</cfStartDate>
</cfPers_ResPubl>
<cfPers_ResPubl>
<cfPersId>ibn-person-55868</cfPersId>
<cfClassId>49815870-1cfe-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassId>
<cfClassSchemeId>b7135ad0-1d00-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassSchemeId>
<cfStartDate>2017T24:00:00</cfStartDate>
</cfPers_ResPubl>
</cfResPubl>
<cfPers>
<cfPersId>ibn-Pers-45008</cfPersId>
<cfPersName_Pers>
<cfPersNameId>ibn-PersName-45008-2</cfPersNameId>
<cfClassId>55f90543-d631-42eb-8d47-d8d9266cbb26</cfClassId>
<cfClassSchemeId>7375609d-cfa6-45ce-a803-75de69abe21f</cfClassSchemeId>
<cfStartDate>2017T24:00:00</cfStartDate>
<cfFamilyNames>Grimalschi</cfFamilyNames>
<cfFirstNames>Teodor</cfFirstNames>
</cfPersName_Pers>
</cfPers>
<cfPers>
<cfPersId>ibn-Pers-55868</cfPersId>
<cfPersName_Pers>
<cfPersNameId>ibn-PersName-55868-2</cfPersNameId>
<cfClassId>55f90543-d631-42eb-8d47-d8d9266cbb26</cfClassId>
<cfClassSchemeId>7375609d-cfa6-45ce-a803-75de69abe21f</cfClassSchemeId>
<cfStartDate>2017T24:00:00</cfStartDate>
<cfFamilyNames>Boisteanu</cfFamilyNames>
<cfFirstNames>Alexandru</cfFirstNames>
</cfPersName_Pers>
</cfPers>
</CERIF>