Aspectele contabilității și fiscalității în comerțul electronic
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
382 39
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-12 11:13
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
657.41/45:334.7(075.7) (1)
Contabilitate (941)
Forme de organizare și cooperare în activitatea economică (977)
SM ISO690:2012
MORARU, Victoria. Aspectele contabilității și fiscalității în comerțul electronic. In: Tezele celei de-a : 73-a conferinţă ştiinţifică a studenţilor, Ed. 73, 20 mai 2020, Chişinău. Chişinău: Universitatea Agrară, 2020, Ediția 73, T, p. 153. ISBN 978-9975-64-313-9..
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Tezele celei de-a
Ediția 73, T, 2020
Conferința "Conferinţa ştiinţifică a studenţilor"
73, Chişinău, Moldova, 20 mai 2020

Aspectele contabilității și fiscalității în comerțul electronic

CZU: 657.41/45:334.7(075.7)

Pag. 153-153

Moraru Victoria
 
Universitatea Agrară de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 14 ianuarie 2022


Rezumat

Rezultatele prezentate se referă la particularitățile desfășurării comerțului electronic și expunerea tratamentului contabil și fiscal al operațiunilor de vânzare on-line a mărfurilor. Scopul cercetărilor este de a expune procedura de lansare a activităţii în domeniul comerțului electronic și de contabilizare a tranzacțiilor comerciale respective. Pentru realizarea scopului propus au fost înaintate următoarele obiective: examinarea cadrului juridic aferent reglementării operațiunilor de comercializare on-line a mărfurilor și a mijloacelor de plată aplicate la achitarea mărfurilor; identificarea impozitelor și taxelor calculate și plătite de către comercianții respectivi; dezvăluirea tratamentului contabil și fiscal al operațiunilor comerciale. În baza rezultatelor obținute s-a constatat că comerţul electronic se desfășoară prin intermediul magazinelor on-line (virtuale). Pentru funcționarea unui magazin on-line este necesar de a crea o pagină-web. Constituirea ei presupune cumpărarea domenului, acordarea numelui, precum și găzduirea acestuia pentru a putea fi accesat. Elaborarea paginii-web poate fi realizată nemijlocit de către întreprindere sau prin intermediul unei persoane terțe specializată în domeniu. Dreptul de a desfășura comerțul electronic apare din momentul obținerii notificării privind iniţierea activităţii de comerţ. Operațiunile de vânzare a mărfurilor prin intermediul magazinului on-line se desfășoară în următoarea consecutivitate: cumpărătorul accesează butonul „adaugă în coş” din dreptul produsului pe care dorește să-l cumpere; completează un formular cu adresa de livrare şi informaţiile necesare pentru facturare; primește un nume şi o parolă de acces într-un cont, unde urmărește istoricul și localizarea comenzii în timp; achită valoarea mărfurilor. Valoarea mărfurilor cumpărate poate fi achitată prin diverse mijloace de plată și anume: carduri bancare; numerar și carduri bancare acceptate la plată prin intermediul terminalelor electronice instalate în incinta magazinului; moneda electronică transferată prin intermediul serviciilor de plată BPAY, Paymaster, PayPal etc.; depunerea numerarului la ghișeele oricăror bănci licențiate cu transferarea ulterioară a acestuia la contul curent al comerciantului; ordinul de plată. Pentru promovarea mărfurilor magazinele on-line recurg la diverse mijloace de publicitate: prin intermediul site-urilor Google, Facebook, Instagram etc.; televiziune, alte mijloace mass-media. În cele mai frecvente cazuri, mediul de afaceri își lansează publicitatea prin intermediul site-urilor Google și Facebook. Prestarea serviciilor de publicitate de către agenții economici din străinătate în favoarea persoanelor juridice din Republica Moldova reprezintă, de fapt, import de servicii. Serviciile de publicitate importate în Republica Moldova reprezintă obiect al impunerii cu T.V.A.. Potrivit Codului fiscal, la serviciile importate, termenul obligației fiscale și data achitării T.V.A. se consideră data efectuării plății, inclusiv a plății prealabile pentru importul de servicii. Indiferent de faptul dacă entitatea deţine sau nu spaţiu comercial pentru desfăşurarea activităţii, aceasta va calcula şi va achita taxă pentru unităţile comerciale. Rezultatele cercetărilor au permis formularea următoarelor concluzii: desfăşurarea comerţului electronic presupune existenţa unei pagine-web şi a notificării de iniţiere a activităţii de comerţ; valoarea mărfurilor vândute prin intermediul magazinului on-line (virtual) şi achitată prin diverse mijloace de plată determină varianta de contabilizare a încasărilor şi comisioanelor reţinute de către instituţia financiară pentru transferurile efectuate; promovarea mărfurilor implică servicii de publicitate oferite, în cele mai fervente cazuri, de către nerezidenţi, de la valoarea cărora se calculează şi se achită la buget T.V.A.