Construcții anatomice în creația sculptorilor animaliști Naum Epelbaum, Nicolae Gabzulin și Veaceslav Șevcenco
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
324 3
Ultima descărcare din IBN:
2023-06-01 19:20
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
730.071.1(478) (17)
Arte plastice (429)
SM ISO690:2012
MARIAN, Ana. Construcții anatomice în creația sculptorilor animaliști Naum Epelbaum, Nicolae Gabzulin și Veaceslav Șevcenco. In: Valorificarea artelor plastice și arhitecturii naționale - un imperativ al vremii, 25 noiembrie 2021, Chisinau. Chişinău: Fox Trading SRL)., 2021, p. 19. ISBN 978-9975-3513-8-6..
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Valorificarea artelor plastice și arhitecturii naționale - un imperativ al vremii 2021
Conferința "Valorificarea artelor plastice și arhitecturii naționale - un imperativ al vremii"
Chisinau, Moldova, 25 noiembrie 2021

Construcții anatomice în creația sculptorilor animaliști Naum Epelbaum, Nicolae Gabzulin și Veaceslav Șevcenco

CZU: 730.071.1(478)

Pag. 19-19

Marian Ana
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 23 decembrie 2021


Rezumat

Construcțiile anatomice, ca şi în portret şi nud, sunt indispensabile genului animalier sculptural. Obiectele de artă tridimensională sunt puse în evidenţă prin mişcarea corpurilor animalelor, care presupune cunoașterea scheletului, pe care, ca pe o carcasă, se situează muşchii. În realizarea genului animalier moldovenesc ronde-bosse sunt cunoscute două abordări: realistă şi stilizată. Aceste două modalități de realizare sunt specifice întregii plastici animaliere din URSS, cei mai iluștri reprezentanți ai ei fiind Ivan Efimov şi Vasili Vataghin. În creaţia lui Naum Epelbaum sunt atestate şi reprezentări realiste, şi cele stilizate, construcţiile anatomice întrezărindu-se în formele sculpturale. Astfel, în cazul unor modelări ancorate la realism, construcţiile anatomice sunt mai evidente, iar plastica animalieră stilizată recurge la generalizarea formelor, la reducerea vibraţiilor liniilor la curburi şi forme geometrizate. În compoziţiile lui Nicolae Gabzulin, lucrate realist, detaliului anatomic îi revine rolul primordial, subiectele fiind înscenate. Contururile sunt redate fidel, frumusețea formelor create de natură, care şi fără a fi stilizate, au un aspect artistic, elegant, sunt surprinse reușit de autor. Nicolae Gabzulin recurge la înscenarea subiectelor, care capătă răsunet şi prin redarea anatomică corectă. Sculptorul Vladislav Şevcenco, deşi nu a cunoscut profund anatomia corpurilor animalelor, în realizările sale naive, dar profesioniste, a intuit şi a surprins formele în mișcare. Aceşti trei maeștri au fost cunoscători sensibili ai lumii animalelor, în lucrările lor construcțiile anatomice au servit ca bază în realizarea unor opere veridice.

Cuvinte-cheie
sculptură, construcţii anatomice, gen animalier, modelare, aspect artistic.