Academic confrontations at the end of high modernity
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
371 3
Ultima descărcare din IBN:
2022-11-13 17:40
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
821.111-3.09 (5)
Literatură engleză (116)
SM ISO690:2012
NICOLAU, Felix. Academic confrontations at the end of high modernity. In: Lecturi in memoriam acad. Silviu Berejan, Ed. 5, 10 noiembrie 2021, Chişinău. Chişinău: Pro Libra, 2021, Ediția 5, pp. 104-113. ISBN 978-9975-3387-7-6. DOI: https://doi.org/10.52505/lecturi.2021.05.15
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Lecturi in memoriam acad. Silviu Berejan
Ediția 5, 2021
Conferința "Lecturi în memoriam acad. Silviu BEREJAN"
5, Chişinău, Moldova, 10 noiembrie 2021

Academic confrontations at the end of high modernity

DOI:https://doi.org/10.52505/lecturi.2021.05.15
CZU: 821.111-3.09

Pag. 104-113

Nicolau Felix
 
Universitatea Complutense din Madrid
 
 
Disponibil în IBN: 20 decembrie 2021


Rezumat

Academic novel is by definition a cultural enterprise, but it can properly surprise the hostility of an extremely hierarchical environment. Concepts, ideas and archetypes are preserved and melted in the literary substance even with the help of irony and pastiche. Or, better said, irony and pastiche are means of avoiding the hostility of a milieu blocked in stereotypes and snobbery. Kingsley Amis’s novel ”Lucky Jim” absorbs modernist cultural ingredients in order to demythologize them in a postmodern fashion. Anyway, it seems that the process of demythization implies the subsequent process of re-mythization. The cultural heritage is unavoidable in the last phase of postmodernism. In 1975 we can hardly speak about cultural aphasia. The individual with a postmodernist Weltanschauung plays the satirical role of the knight errant in search of falsified (dragonized) modernist mentalities and cultural options. This paper will analyse the risks and methods of demythization and the reverse process in an attempt to understand the cultural logic of antimodernist approaches.

Romanul academic este prin definiție o întreprindere culturală, dar poate surprinde în mod corespunzător ostilitatea unui mediu extrem de ierarhic. Concepte, idei și arhetipuri se păstrează și se topesc în substanța literară chiar și cu ajutorul ironiei și pastișei. Sau, mai bine spus, ironia și pastișa sunt mijloace de a evita ostilitatea unui mediu blocat în stereotipuri și snobism. Romanul lui Kingsley Amis, „Lucky Jim”, absoarbe ingrediente culturale moderniste pentru a le demitiza într-o manieră postmodernă. Oricum, se pare că procesul de demitizare presupune procesul ulterior de re-mitizare. Moștenirea culturală este inevitabilă în ultima fază a postmodernismului. În 1975 cu greu se poate vorbi despre afazie culturală. Un individ cu o viziune asupra lumii postmoderniste joacă rolul satiric al cavalerului rătăcit în căutarea unor mentalități și opțiuni culturale moderniste falsificate (dragonizate). Această lucrare va analiza riscurile și metodele demitizării și procesul invers în încercarea de a înțelege logica culturală a abordărilor antimoderniste.

Cuvinte-cheie
hierarchy, Lucky Jim, Kingsley Amis, postmodernism, academic hostility,

Lucky Jim, Kingsley Amis, postmodernism, ostilitate academică.