Valori cognitive și vicii epistemice în era agnotologiei
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
359 6
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-25 11:32
SM ISO690:2012
LUPUŞOR, Alexandru. Valori cognitive și vicii epistemice în era agnotologiei. In: Cercetarea, dezvoltarea și inovarea din perspectiva eticii globale, Ed. 2, 16 aprilie 2021, Chişinău. Chişinău: Tehnica-UTM, 2021, Ediția 2, pp. 244-248. ISBN 978-9975-45-703-3.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Cercetarea, dezvoltarea și inovarea din perspectiva eticii globale
Ediția 2, 2021
Conferința "Cercetarea, dezvoltarea și inovare din perspectiva eticii globale"
2, Chişinău, Moldova, 16 aprilie 2021

Valori cognitive și vicii epistemice în era agnotologiei

Cognitive values and epistemic vites in the age of agnotology


Pag. 244-248

Lupuşor Alexandru
 
Universitatea "Alexandru Ioan Cuza", Iaşi
 
 
Disponibil în IBN: 26 noiembrie 2021


Rezumat

The article aims to describe the context in which today it is necessary to problematize what we can call the ethos of knowledge and scientific research. In particular, the aim is to describe the general framework of the current era, generically designated by the concept of agnotology or agnogenesis, which comes to name the phenomenon and at the same time the process of production and intentional propagation of ignorance. Recognizing the ontogenetic role of ignorance in today's world, it shows the importance of new directions in today's epistemology. Especially, it is about identifying the pathological forms of knowledge and epistemic vices, on the one hand, and refounding the authentic cognitive and intellectual values, on the other hand.

Articolul își propune să descrie contextul în care astăzi se impune problematizarea a ceea ce putem numi ethosul cunoașterii și cercetării științifice. În particular, se urmărește descrierea cadrului general al epocii actuale, desemnate generic prin conceptul de agnotologie sau agnogeneză, ce vine să numească fenomenul și totodată procesul de producere și propagare intenționată a ignoranței. Recunoscând rolul ontogenetic al ignoranței în lumea actuală, se arată importanța care revine noilor direcții în epistemologia de astăzi. În mod special, e vorba de identificarea formelor patologice ale cunoașterii și a viciilor epistemice, pe de o parte, și refundamentarea autenticilor valori cognitive și intelectuale, pe de altă parte.

Cuvinte-cheie
agnotology, agnogenesis, ethos of science, epistemic vices, cognitive values,

agnotologie, agnogeneză, ethosul științei, vicii epistemice, valori cognitive