Articolul precedent |
Articolul urmator |
412 8 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-01-07 21:45 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
821.135.1-292.09 (2) |
Literatură romanică balcanică (Literatură română) (2090) |
SM ISO690:2012 BUTNARU, Tatiana. O problemă de circulaţie folclorică dintr-o perspectivă comparată. In: Filologia modernă: realizări şi perspective în context european : Eugeniu Coşeriu: 100 de ani de la naştere. Limbajul ca sumă de valori, Ed. 15, 7-8 octombrie 2021, Chişinău. Chişinău: Pro Libra, 2021, Ediţia 15, pp. 60-70. ISBN 978-9975-3274-4-2. DOI: https://doi.org/10.52505/filomod.2021.15.06 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Filologia modernă: realizări şi perspective în context european Ediţia 15, 2021 |
|||||||
Conferința "Filologia modernă: realizări şi perspective în context european." 15, Chişinău, Moldova, 7-8 octombrie 2021 | |||||||
|
|||||||
DOI:https://doi.org/10.52505/filomod.2021.15.06 | |||||||
CZU: 821.135.1-292.09 | |||||||
Pag. 60-70 | |||||||
|
|||||||
Descarcă PDF | |||||||
Rezumat | |||||||
În articolul de faţă este propusă spre analiză balada Voichiţa, cu versiunile sale româneşti, greceşti sau sârbești, de o largă circulaţie în arealul daco-român. Balada este cunoscută la mai multe popoare şi, după opinia specialiştilor, „subiectul artistic exploatează o concepţie tipică sud-est-europeană”. Este o baladă fantastică, de circulaţie universală, cu diferite întâmplări neprevăzute şi colizii de natură etică , care se menţine în limita dintre ficţiune şi realitate. În baladă este zugrăvită o realitate, de o largă semnificaţie epică, care se sprigină pe ritualurile de la nunţi şi înmormântări, relevă anumite fenomene, situaţii de viaţă arhaică, legate de practici şi interdicţii specifice în modul de existenţă al familiei patriarhale. Blestemul matern şi călătoria fratelui mort aprofundează nucleul epic al narațiunii, ce va menţine subiectul, în zona fabulosului mitic. Privită dintr-o altă perspectivă, balada vizează acţiunile omeneşti, aflate sub semnul predestinării malefice, în mrejele misterelor demonice. |
|||||||
Cuvinte-cheie epica populară daco-română, straturi de vechime culturală, tipul elino-albano-român, blestem funcţional, complex mitico-ritualic, predestinare malefică, elemente lirico-narative., daco-romanian folk epic, layers of cultural antiquity, hellenic-albanian-romanian type, functional curse, mythical-ritual complex, evil predestination, lyrical-narrative elements. |
|||||||
|
Dublin Core Export
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?> <oai_dc:dc xmlns:dc='http://purl.org/dc/elements/1.1/' xmlns:oai_dc='http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/' xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' xsi:schemaLocation='http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd'> <dc:creator>Butnaru, T.</dc:creator> <dc:date>2021</dc:date> <dc:description xml:lang='ro'><p>În articolul de faţă este propusă spre analiză balada Voichiţa, cu versiunile sale româneşti, greceşti sau sârbești, de o largă circulaţie în arealul daco-român. Balada este cunoscută la mai multe popoare şi, după opinia specialiştilor, „subiectul artistic exploatează o concepţie tipică sud-est-europeană”. Este o baladă fantastică, de circulaţie universală, cu diferite întâmplări neprevăzute şi colizii de natură etică , care se menţine în limita dintre ficţiune şi realitate. În baladă este zugrăvită o realitate, de o largă semnificaţie epică, care se sprigină pe ritualurile de la nunţi şi înmormântări, relevă anumite fenomene, situaţii de viaţă arhaică, legate de practici şi interdicţii specifice în modul de existenţă al familiei patriarhale. Blestemul matern şi călătoria fratelui mort aprofundează nucleul epic al narațiunii, ce va menţine subiectul, în zona fabulosului mitic. Privită dintr-o altă perspectivă, balada vizează acţiunile omeneşti, aflate sub semnul predestinării malefice, în mrejele misterelor demonice.</p></dc:description> <dc:description xml:lang='en'><p>In this article, the ballad Voichiţa with its Romanian, Greek or Serbian versions is proposed for analysis, with a wide circulation in the Daco-Romanian area. Southeast Europe”. It is a fantastic ballad of universal circulation, with various unforeseen events and ethical collisions, which is kept on the border between fiction and reality. It depicts a world of great epic significance, which is based on the rituals of weddings and funerals, reveals some phenomena, archaic life situations, related to specific practices and prohibitions in the existence of a patriarchal family. The maternal curse and the journey of the dead brother deepen the epic nucleus of the narrative, but will at the same time keep the subject in the area of the fabulous myth. which is intertwined with a series of beliefs about undead and other evil spirits.</p></dc:description> <dc:source>Filologia modernă: realizări şi perspective în context european (Ediţia 15) 60-70</dc:source> <dc:subject>epica populară daco-română</dc:subject> <dc:subject>straturi de vechime culturală</dc:subject> <dc:subject>tipul elino-albano-român</dc:subject> <dc:subject>blestem funcţional</dc:subject> <dc:subject>complex mitico-ritualic</dc:subject> <dc:subject>predestinare malefică</dc:subject> <dc:subject>elemente lirico-narative.</dc:subject> <dc:subject>daco-romanian folk epic</dc:subject> <dc:subject>layers of cultural antiquity</dc:subject> <dc:subject>hellenic-albanian-romanian type</dc:subject> <dc:subject>functional curse</dc:subject> <dc:subject>mythical-ritual complex</dc:subject> <dc:subject>evil predestination</dc:subject> <dc:subject>lyrical-narrative elements.</dc:subject> <dc:title>O problemă de circulaţie folclorică dintr-o perspectivă comparată</dc:title> <dc:type>info:eu-repo/semantics/article</dc:type> </oai_dc:dc>