Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
209 2 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-01-28 14:34 |
SM ISO690:2012 HADJIU, Svetlana, LACUSTA, Victor, REVENCO, Ninel. Tulburarile reziduale in viziunea conceptului continuumului perioadelor de neurodezvoltare. In: Revista de Neurologie si Psihiatrie a Copilului si Adolescentului din Romania, 2016, nr. 3(22S), pp. 31-33. ISSN 2068-8040. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Revista de Neurologie si Psihiatrie a Copilului si Adolescentului din Romania | ||||||
Numărul 3(22S) / 2016 / ISSN 2068-8040 | ||||||
|
||||||
Pag. 31-33 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Introducere. Impactul lezional al sistemului nervos la naștere se corelează cu severitatea complicațiilor neurologice. Relația dintre complicațiile timpurii și cele tardive ale leziunilor cerebrale perinatale este discutată în multe studii. Însă, datele despre abordarea diagnosticului acestor suferințe în perioada de recuperare sunt controversate. Diagnosticul neurologic al copilului mic este compromis din cauza imaturității sistemului nervos. Conform datelor existente în literatură referitor la procesele de maturizare a structurilor cerebrale există diferite opinii, unele bazate pe analiza funcțiilor sistemului nervos, altele – pe dinamica modifi cărilor structuralanatomice etc. Referitor la tulburările reziduale, există multe probleme nesoluționate, reprezentate de manifestările lor în diferite perioade, care, din punctul de vedere al proceselor de maturizare, au semnifi cație diferită în aspectul volumului și intensității tratamentului aplicat. Scopul studiului. Aprecierea particularităților diagnosticului sindromologic și depistarea timpurie a sechelelor neurologice la copilul cu leziuni cerebrale perinatale în funcție de vârstă. Materiale și metode. Au fost supravegheți 1036 copii cu leziuni cerebrale perinatale cu diferit grad de severitate, repartizați în grupuri în funcție de severitatea leziunii: gradul I – 422 copii, gradul II – 310 și gradul III – 304 copii. Lotul martor a cuprins 334 de copii „practic sănătoși”. Follow-up-ul neurologic a fost efectuat cu ajutorul testului Denver II și examenului complex Amiel-Tison și Gosselin, examene paraclinice: neurosonografi a, imagistică prin rezonanță magnetică cerebrală, electroencefalografi a. Rezultate obținute. Reieșind din scopul și obiectivele propuse, am realizat diagnosticul complex al tulburărilor reziduale ale sistemului nervos central. Am elaborat o viziune nouă referitor la conceptul continuumului tulburărilor reziduale ale sistemului nervos central la copiii cu leziuni cerebrale perinatale hipoxicischemice (nou-născut – 5 ani), prin analiza/diagnosticul manifestărilor clinice în asociere cu perioadele de maturizare a structurilor cerebrale corespunzătoare: (1) Tulburări reziduale ontogenetic relativ-independente: (a) epilepsia, (b) afectarea severă a structurilor cerebrale (lipsa funcției); (2) Tulburări reziduale ontogenetic relativ-dependente: (a) tulburări potențial reziduale (cognitive, atenția, memoria, comportamentul, motricitatea fi nă), (b) tulburări proreziduale (motricitatea grosieră), (c) tulburări reziduale constituite (mersul, înțelegerea verbală, expresia verbală). Conform conceptului, tulburările reziduale ale sistemului nervos central la copiii cu leziuni cerebrale perinatale hipoxicischemice pot fi apreciate/monitorizate în baza anumitor criterii: (1) Criteriul de maturizare; (2) Criteriul rezidual evolutiv; (3) Criteriul de neurodezvoltare; (4) Criteriul intensității dereglărilor; (5) Criteriul de apreciere a efi cienței tratamentului în dinamică (patologie/normă). Aplicarea în practică a conceptului ne-a permis să optimizăm programele individualizate de reabilitare la distanță, să obținem rezultate benefi ce mai promițătoare, în comparație cu tratamentul realizat obișnuit (fără aplicarea criteriilor menționate și aprecierea efi cienței conform indicelui β). Concluzii. Optimizarea diagnosticului și a tratamentului tulburărilor reziduale se poate realiza în baza aplicării concomitente a anumitor criterii (de maturizare, rezidual evolutiv, de neurodezvoltare, al intensității dereglărilor, al efi cienței terapeutice), aprecierea cărora în diferite perioade de dezvoltare pemite evidențierea spectrului de dereglări în aspect ontogenetic (tulburări reziduale ontogenetic relativ-dependente și ontogenetic relativ-independente). Această viziune elaborată de noi aprofundează și lărgește conceptul continuumului perioadelor de neurodezvoltare a copilului și al dereglărilor corespunzătoare. Analiza tulburărilor reziduale conform principiului ontogenetic permite realizarea unei clasifi cări noi conform căreia tulburările reziduale ontogenetic relativ-independente includ: epilepsia și afectarea severă a structurilor cerebrale (lipsa funcției), iar tulburările reziduale ontogenetic relativ-dependente includ: tulburările potențial reziduale (atenția, memoria, comportamentul, motricitatea fi nă), tulburările proreziduale (motricitatea grosieră), tulburările reziduale constituite (mersul, înțelegerea verbală și expresia verbală). |
||||||
Cuvinte-cheie leziuni cerebrale perinatale, tulburări reziduale, sistem nervos central, perinatal cerebral lesion, residual abnormalities, central nervous system |
||||||
|