Modelul autohton al relatiei "Artist putere" in contextul epocii staliniste
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1294 3
Ultima descărcare din IBN:
2022-06-20 15:01
SM ISO690:2012
PLAMADEALA, Ana-Maria. Modelul autohton al relatiei "Artist putere" in contextul epocii staliniste. In: Intertext , 2010, nr. 3-4, pp. 20-32. ISSN 1857-3711.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Intertext
Numărul 3-4 / 2010 / ISSN 1857-3711 /ISSNe 2345-1750

Modelul autohton al relatiei "Artist putere" in contextul epocii staliniste

Pag. 20-32

Plamadeala Ana-Maria
 
Academia de Ştiinţe a Moldovei
 
 
Disponibil în IBN: 16 decembrie 2013


Rezumat

Autorul prezentului studiu propune o abordare complexă, condiţionată de necesitatea unei analize istorico-psihologice a epocii staliniste prin elucidarea problemei-cheie a tuturor regimurilor totalitare – fenomenului puterii. Raportul „artist-putere” permite dezvăluirea celor mai barbare metode de opresiune ale regimului stalinist asupra tuturor sferelor existenţei umane, în special asupra culturii. Metodologia aplicată impune situarea acestui discurs într-un spaţiu pluridisciplinar, ce conjugă abordările culturologice cu cele istoricocomparative şi socio-psihologice. Investigaţiile prealabile în arhivele R. Moldova şi Rusiei au facilitat restabilirea adevărului istoric, absolvindu-i pe artiştii vremurilor de restrişte de biografii false.Astfel, s-a urmărit dezvăluirea particularităţilor şi a paradoxurilor procesului artistic postbelic, germinat la intersecţia unor tipuri de conştiinţă artistică diametral opusă (a exponenţilor basarabeni şi a reprezentanţilor din MASSR). În urma acestor confruntări de idei a fost elucidată cristalizarea unor complexe stări de spirit, în special complexul de orfan şi starea eternei pribegii, precum şi a caracterului persistent al crizei de identitate naţională, ce au avut un impact decisiv în evoluţia artei în epocile posteriore.

The author of this study proposes a comprehensive approach conditioned by the awareness of the need for a historical and psychological analysis of the Stalinist era, by elucidating the key-problem of all the totalitarian regimes – the power phenomenon. The report “artist – power” allows the disclosure of most barbaric methods of the Stalinist regime’s oppression on all the spheres of human existence, especially on the culture. the applied methodology requires the location of this speech in a multidisciplinary horizon which conjugates the culturology approaches with the historico-comparative and socio-psychological approaches. The preliminary investigations in the archives of Moldova and Russia facilitated to restore the historical truth, sparing the dangerous time’s artists of false biographies. Thus, it proceeded to the disclosure of the postwar artistic process’ peculiarities and paradoxes, germinated at the intersection of opposite types of artistic consciousness. (the disclosure of the bessarabian exponents and representative of MASSR). Following these clashes of ideas it was elucidated the crystallization of some complex mood, especially the complex of orphan, the eternal exile status and the persistent nature of the crisis of national identity, which had a decisive impact in the posterior development of the art.

Cuvinte-cheie
epoca stalinistă, regimtotalitar,

putere, cultură,

artist

Cerif XML Export

<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<CERIF xmlns='urn:xmlns:org:eurocris:cerif-1.5-1' xsi:schemaLocation='urn:xmlns:org:eurocris:cerif-1.5-1 http://www.eurocris.org/Uploads/Web%20pages/CERIF-1.5/CERIF_1.5_1.xsd' xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' release='1.5' date='2012-10-07' sourceDatabase='Output Profile'>
<cfResPubl>
<cfResPublId>ibn-ResPubl-14084</cfResPublId>
<cfResPublDate>2010-11-01</cfResPublDate>
<cfIssue>3-4</cfIssue>
<cfStartPage>20</cfStartPage>
<cfISSN>1857-3711</cfISSN>
<cfURI>https://ibn.idsi.md/ro/vizualizare_articol/14084</cfURI>
<cfTitle cfLangCode='RO' cfTrans='o'>Modelul autohton al relatiei "Artist putere" in contextul epocii staliniste</cfTitle>
<cfKeyw cfLangCode='RO' cfTrans='o'>epoca stalinistă; regimtotalitar; putere; artist; cultură</cfKeyw>
<cfAbstr cfLangCode='RO' cfTrans='o'>Autorul prezentului studiu propune o abordare complexă, condiţionată de necesitatea unei analize istorico-psihologice a epocii staliniste prin elucidarea problemei-cheie a tuturor regimurilor totalitare – fenomenului puterii. Raportul „artist-putere” permite dezvăluirea celor mai barbare metode de opresiune ale regimului stalinist asupra tuturor sferelor 
existenţei umane, în special asupra culturii. Metodologia aplicată impune situarea acestui discurs într-un spaţiu pluridisciplinar, ce conjugă abordările culturologice cu cele istoricocomparative şi socio-psihologice. Investigaţiile prealabile în arhivele R. Moldova şi Rusiei au facilitat restabilirea adevărului istoric, absolvindu-i pe artiştii vremurilor de restrişte de biografii false.Astfel, s-a urmărit dezvăluirea particularităţilor şi a paradoxurilor procesului artistic postbelic, germinat la intersecţia unor tipuri de conştiinţă artistică diametral opusă (a exponenţilor basarabeni şi a reprezentanţilor din MASSR). În urma acestor confruntări de idei a fost elucidată cristalizarea unor complexe stări de spirit, în special complexul de orfan şi starea eternei pribegii, precum şi a caracterului persistent al crizei de identitate naţională, ce au avut un impact decisiv în evoluţia artei în epocile posteriore.
</cfAbstr>
<cfAbstr cfLangCode='EN' cfTrans='o'>The author of this study proposes a comprehensive approach conditioned by the awareness of the need for a historical and psychological analysis of the Stalinist era, by elucidating the key-problem of all the totalitarian regimes – the power phenomenon. The report “artist – power” allows the disclosure of most barbaric methods of the Stalinist regime’s oppression on all the spheres of human existence, especially on the culture. the applied methodology requires the location of this speech in a multidisciplinary horizon which conjugates the culturology approaches with the historico-comparative and socio-psychological approaches. The preliminary investigations in the archives of Moldova and Russia facilitated to restore the historical truth, sparing the dangerous time’s artists of false biographies. Thus, it proceeded to the disclosure of the postwar artistic process’ peculiarities and paradoxes, germinated at the intersection of opposite types of artistic consciousness. (the 
disclosure of the bessarabian exponents and representative of MASSR). Following these clashes of ideas it was elucidated the crystallization of some complex mood, especially the complex of orphan, the eternal exile status and the persistent nature of the crisis of national identity, which had a decisive impact in the posterior development of the art.
</cfAbstr>
<cfResPubl_Class>
<cfClassId>eda2d9e9-34c5-11e1-b86c-0800200c9a66</cfClassId>
<cfClassSchemeId>759af938-34ae-11e1-b86c-0800200c9a66</cfClassSchemeId>
<cfStartDate>2010-11-01T24:00:00</cfStartDate>
</cfResPubl_Class>
<cfResPubl_Class>
<cfClassId>e601872f-4b7e-4d88-929f-7df027b226c9</cfClassId>
<cfClassSchemeId>40e90e2f-446d-460a-98e5-5dce57550c48</cfClassSchemeId>
<cfStartDate>2010-11-01T24:00:00</cfStartDate>
</cfResPubl_Class>
<cfPers_ResPubl>
<cfPersId>ibn-person-11288</cfPersId>
<cfClassId>49815870-1cfe-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassId>
<cfClassSchemeId>b7135ad0-1d00-11e1-8bc2-0800200c9a66</cfClassSchemeId>
<cfStartDate>2010-11-01T24:00:00</cfStartDate>
</cfPers_ResPubl>
</cfResPubl>
<cfPers>
<cfPersId>ibn-Pers-11288</cfPersId>
<cfPersName_Pers>
<cfPersNameId>ibn-PersName-11288-2</cfPersNameId>
<cfClassId>55f90543-d631-42eb-8d47-d8d9266cbb26</cfClassId>
<cfClassSchemeId>7375609d-cfa6-45ce-a803-75de69abe21f</cfClassSchemeId>
<cfStartDate>2010-11-01T24:00:00</cfStartDate>
<cfFamilyNames>Plamadeala</cfFamilyNames>
<cfFirstNames>Ana-Maria</cfFirstNames>
</cfPersName_Pers>
</cfPers>
</CERIF>