Principii artistice în spectacologia companiei „Teatr.Doc” din Rusia
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
385 2
Ultima descărcare din IBN:
2022-02-02 20:27
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
792.05(470) (1)
Teatru. Artă scenică. Reprezentații teatrale (521)
SM ISO690:2012
STARCIUC, Mariana. Principii artistice în spectacologia companiei „Teatr.Doc” din Rusia. In: Învățământul artistic – dimensiuni culturale, 23 aprilie 2021, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice, 2021, Vol.2, pp. 25-26.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Învățământul artistic – dimensiuni culturale
Vol.2, 2021
Conferința "Învăţământul artistic – dimensiuni culturale"
Chişinău, Moldova, 23 aprilie 2021

Principii artistice în spectacologia companiei „Teatr.Doc” din Rusia

Artistic principles in the spectacology of the „Teatr.Doc” company from Russia

CZU: 792.05(470)

Pag. 25-26

Starciuc Mariana
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 23 septembrie 2021


Rezumat

În Rusia, teatrul documentar este practicat și promovat de proiectul colectiv, independent, necomercial, nonguvernamental „Teatr.doc”, care a fost fondat în anul 2002 de către Elena Gremina și Mihail Ugarov. Mai târziu, proiectului i s-au alăturat oamenii de artă, scriitorii, dramaturgii Ivan Viripaev, Maxim Kurochkin, Alexandr Rodionov ș.a. Spectacolele prezentate în cadrul acestei platforme, bazate pe istorii reale preluate de la persoane concrete, nu explorează latura poetică, sensibilă a realităţii, ci partea ei brutală, absurdă, tragică. Subiectele expuse scenic de „Teatr.doc”, reflectă situații din viața subculturilor: minoritățile rasiale, etnice, sexuale, migranții, deținuții etc., dar și problemele sociale, politice, economice cu care se confruntă societatea rusă, constituind adevărate manifeste, prin intermediul cărora creatorii își exprimă dezacordul cu privire la realitățile socio-politice. „Teatr.doc” a vorbit despre războaiele din Cecenia și Afganistan (Probleme cu timpul, Scrisorile soldaților), a discutat soarta femeii în lumea modernă (Despre mama și despre mine, Frumusețile, Verbatim, Crimele pasiunii), a demascat corupția din rândul elitei politice, a oferit dreptul la libera exprimare femeilor deținute (Merele Pământului), dependenților de droguri, oamenilor cu sindromul Down. Platforma „Teatr.doc” a reflectat asupra imoralității televiziunii moderne și efectelor negative ale mass-mediei (Multă hăleală) și asupra democrației ruse (Democracy.doc). La „Teatr.doc” s-au rezolvat probleme geopolitice, s-a vorbit despre migrație și xenofobie, despre minorităţile din fostele ţări CSI, care muncesc ilegal în Moscova (Războiul moldovenilor pentru cutia de carton). Aici, pentru prima dată într-o societate dominată de interdicții și tabuuri, s-a vorbit despre masacrul din comunitatea cecenă Beslan (September.doc) și despre conflictul islamic-creștin. La „Teatr.doc” pentru prima dată s-au produs spectacole care-l critică pentru abuz de putere pe președintele Putin. Din cauza pozițiilor acuzatoare adoptate de grupul teatral față de realitățile socio-politice din Rusia, asupra teatrului se exercită o presiune constantă pentru a-l determina să-și suspende activitatea. „Teatr.doc” este o organizaţie, care şi-a stabilit şi urmează anumite principii în activitatea practicată: reflectă conflicte sociale grave; cercetează zonele periferice ale existenţei umane; este interesat de temele provocatoare, explorează tehnici novatoare în crearea spectacolului, abordează teme interzise, necercetate anterior în teatru; optează pentru simplitatea şi claritatea exprimării; consideră drept factor primordial impactul social produs de spectacol; neagă noţiunea de „artă pentru artă. Scopului studiului este de a identifica principiile artistice enunțate în spectacolele de referință produse de „Teatr.doc”.

Cuvinte-cheie
teatru documentar, realități socio-politice, „Teatr.doc”, subcultură, minoritate, principii artistice