Stimularea dramaturgiei din Republica Moldova: de la învățământul artistic la festivaluri teatrale
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
521 6
Ultima descărcare din IBN:
2023-03-29 11:06
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
792.2.09 (1)
Teatru. Artă scenică. Reprezentații teatrale (521)
SM ISO690:2012
KHALIL-BUTUCIOC, Dorina. Stimularea dramaturgiei din Republica Moldova: de la învățământul artistic la festivaluri teatrale. In: Învățământul artistic – dimensiuni culturale, 23 aprilie 2021, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice, 2021, Vol.2, pp. 24-25.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Învățământul artistic – dimensiuni culturale
Vol.2, 2021
Conferința "Învăţământul artistic – dimensiuni culturale"
Chişinău, Moldova, 23 aprilie 2021

Stimularea dramaturgiei din Republica Moldova: de la învățământul artistic la festivaluri teatrale

Stimulating dramaturgy in the Republic of Moldova: from art education to theater festivals

CZU: 792.2.09

Pag. 24-25

Khalil-Butucioc Dorina
 
Asociația Internațională a Criticilor de Teatru, Germania
 
Disponibil în IBN: 23 septembrie 2021


Cuvinte-cheie
specialitatea dramaturgie, concursuri, ateliere, master class-uri, rezidențe, antologii, traduceri, festivaluri de dramaturgie contemporană


Teza

Nevoia de a crea un context pentru dramaturgia originală este recunoscută şi invocată de mediul artistic atât internaţional, cât şi naţional. Drept metode de sporire a relevanței pieselor noi ar fi atât educarea unor dramaturgi cu acte în regulă la instituțiile de învățământ specializate, cât și crearea unor platforme, programe, ateliere, tabere sau rezidențe de creaţie, concursuri și festivaluri de dramaturgie contemporană, publicarea pieselor în antologii, culegeri, traduceri, cooperări cu teatre, edituri, biblioteci, școli etc. Vizibilitatea dramaturgiei contemporane poate fi realizată, deci, prin mărirea numărului acţiunilor de stimulare a scrierii dramatice și a dialogului dramaturg-teatru, dramaturg-cititor. Or, și în arealul teatral din Republica Moldova a început să se atragă atenţia asupra nevoii de texte originale. Astfel, începând cu anii ’90, conştientizând necesitatea susţinerii și promovării dramaturgiei în general şi a tinerilor în special, Ministerul Culturii și Uniunea Teatrală din Moldova au creat un Concurs Național de Dramaturgie, la Uniunea Scriitorilor s-a activizat Secţia de dramaturgie, iar la AMTAP s-a introdus Specialitatea dramaturgie și scenaristică. Totodată, s-au creat Ateliere de dramaturgie la Teatrul Luceafărul, la Teatrul Național M. Eminescu, la Teatrul Spălătorie, la Centrul de Dramaturgie Contemporană (CDC) din Chişinău. Prima Tabăra de dramaturgie a avut loc în 1997 la sanatoriul Codru de lângă Călăraşi, iar următoarea – în 2001 la Vadul lui Vodă. Între 2-8 mai 1998 la Chişinău s-a desfăşurat Festivalul de Dramaturgie Contemporană din Republica Moldova. Între anii 2005-2008 la Chișinău s-a inițiat Proiectul „Dramaturgia Națională pe scena Teatrului Satiricus. I. L. Caragiale” și a avut loc Festivalul Internaţional al Teatrului Satiricus. I. L. Caragiale din 2008, dedicat în exclusivitate dramaturgiei naționale contemporane. Au urmat FESTIS din 2011, 2018 și din 2020. În 2012 s-a deschis Centrul de Dramaturgie Contemporană (CDC) din Chișinău, care în 2013 a prezentat prima ediție a Festivalului Internațional de Dramaturgie Contemporană VERBARIUM. Centrul de Proiecte Culturale AZART a organizat în 2014 a doua ediție de VERBARIUM, a creat o Şcoală de dramaturgie Contemporană și Rezidențe de scriere dramatică, susține ateliere, master class-uri şi laboratoare de scriere dramatică. Toate aceste acțiuni demonstrează că problema principală de rezolvat rămâne a fi asigurarea metodică şi strategică a unei politici de stimulare și promovare a valorilor dramaturgiei naţionale atât de către autorii înşişi, cât şi de către centrele abilitate, fie instituţionalizate, fie independente. Reluarea dialogului noilor piese autohtone cu teatrele naţionale și colaborarea continuă între toţi membrii lanţului teatral: profesori, dramaturgi, teatrologi, actori, regizori, oameni de cultură ș.a. va pune în relief universal diversitatea dramaturgiei și, deci, a culturii noastre.