A comparative study of publicistic articles headlines and scientific- technical articles titles
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
240 1
Ultima descărcare din IBN:
2023-11-18 17:38
SM ISO690:2012
PETREA, Galina. A comparative study of publicistic articles headlines and scientific- technical articles titles. In: Totalizarea activităţii de cercetare a cadrelor didactice, 6-7 mai 2010, Cahul. Cahul: Tipografia "CentroGrafic" SRL, 2010, Vol.1, pp. 146-155. ISBN 978-9975-914-43-7.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Totalizarea activităţii de cercetare a cadrelor didactice
Vol.1, 2010
Conferința "Totalizarea activităţii de cercetare a cadrelor didactice"
Cahul, Moldova, 6-7 mai 2010

A comparative study of publicistic articles headlines and scientific- technical articles titles


Pag. 146-155

Petrea Galina
 
Universitatea de Stat „Bogdan Petriceicu Hasdeu“, Cahul
 
 
Disponibil în IBN: 10 septembrie 2021


Rezumat

Prezenta lucrare este focusată asupra studiului aspectului comparat a titlurilor articolelor din presa specializată şi a articolelor ştiinţificotehnice din domeniul economico-financiar. Scopul propus este de a face o incursiune prin teoriile lingvistice pertinente care se axează pe aspectul semantic al semnului lingvistic şi evoluţia lor ulterioară în forma ultimă prin prisma gramaticii generativ-transformaţionale cu ţelul, care părea cîndva idealist de a crea o gramatică universală, dar care devine tot mai palpabil, materializat in softuri sofisticate de traducere automată din/în orice limba. Cercetarea dată este orientată pe obiect şi de aici recurg metodele şi sursele consultate şi aplicate. Concluziile noastre sunt fondate pe linia de cercetare lingvistica pe care am adoptat-o şi pe rezultatele nemijlocite ale studiilor proprii concret întreprinse. Concluziile noastre se rezumă în faptul că titlul este un macrosemn cu autosemantică incompletă care se dezvăluie complet în textul ce urmeaza. Daca titlul articolului publicistic din domeniul economic este mai metaforizat, colorat in imagini, si procedee stilistice la care se recurge intenţionat (pentru a informa, intriga si vinde); titlurile articolelor stiintifico-tehnice sunt mai desfăsurate, dar mult mai concrete si concise, conţinînd explicit elementul tematic si rematic exprimat printr-un nucleu terminologic. Titlurile stiintifice sunt mai independente de context aplicate în cadrul domeniului concret şi cu o mai mare forţă de proiecţie.