Vestimentația în cadrul obiceiurilor de înmormântare
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
346 15
Ultima descărcare din IBN:
2023-05-15 14:51
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
391+393 (1)
Îmbrăcăminte. Costume. Costume naționale. Modă. Podoabe (275)
Moarte. Pregătirea morților. Înmormântări. Ceremonii funebre/funeralii (59)
SM ISO690:2012
COTOMAN, Carolina. Vestimentația în cadrul obiceiurilor de înmormântare. In: Portul popular – expresie a istoriei şi culturii neamului, 22 iunie 2021, Chişinău. Chișinău: Tipogr. „Notograf Prim”, 2021, Ediția 1, p. 19. ISBN 978-9975-62-434-3..
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Portul popular – expresie a istoriei şi culturii neamului
Ediția 1, 2021
Conferința "Portul popular – expresie a istoriei şi culturii neamului"
Chişinău, Moldova, 22 iunie 2021

Vestimentația în cadrul obiceiurilor de înmormântare

CZU: 391+393

Pag. 19-19

Cotoman Carolina
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 26 iulie 2021


Rezumat

Moartea este concepută, imaginar, ca o lungă călătorie (marcată şi pe plan ceremonial) într-o lume similară acesteia de aici, deşi opusă ei. Drumul către lumea cealaltă se desfăşoară simbolic sub forma unei călătorii. M. Eliade constată că acestă călătorie este identificată cu mersul spre Centru, Centrul apărând ca simbol al dezvoltării spirituale. Susținând acest punct de vedere, mai mulți cercetători consideră că pentru om călătoria post-mortem este cea mai importantă dintre călătoriile pe care le-a făcut vreo dată. Delia Suiogan în lucrarea „Omul şi trecerea în mentalitatea tradițională” menționează următoarele: „Prin intermediul simbolurilor omul tradițional încearcă să menţină o permanentă legătură cu divinitatea. Într-o societate de tip tradițional toate elementele ce-l înconjoară pe individ sunt purtătoare de simbolism. Mai mult chiar, între elementele din jurul său, omul stabileşte o serie întreagă de relaţii care conduc la construirea în timp a unui adevărat univers simbolic. Un sistem de credinţe și simboluri stau la baza morţii și nu numai, căci le găsim și în ceremonialul naşterii sau al nunţii. De exemplu, învelirea pruncului în pânză albă, îmbrăcarea miresei cu o rochie albă, precum şi îmbrăcarea defunctului în haine noi şi aşezarea pânzei albe cât e de lung mortul, nu sunt simple gesturi cotidiene, ce ţin de planul realului şi sunt gesturi care au o valoare simbolică. Vestimentația devine astfel o barieră care-l apără de cotidian, făcând posibilă trecerea la un alt nivel. Cei trei actanţi îmbrăcaţi în alb devin imagini arhetip ale purităţii, fapt care le dă dreptul la un nou început. Dar, în primul rând, albul este cel care le oferă protecția, făcând posibil sfârşitul la nivelul unei stări anterioare, inferioare, şi începutul unei stări noi, superioare”. Comunicarea va conține descrierea și analiza vestimentaţiei în cadrul obiceiurilor de înmormântare, accentul fiind pus pe îmbrăcămintea și accesoriile defunctului, precum şi a participanţilor la înmormântare, ca ritual de trecere. Vor fi luate în dezbatere, din perspectiva încadrării în structurile imaginarului tradiţional, obiceiurile și credințele referitoare la straiele răposatului și, de asemenea, ale actanţior. Fenomenele la care ne referim au semnificaţie polivalentă, dar cel mai important este faptul că ele trebuie să asigure perfecta despărţire şi trecere, în acelaşi timp servind la refacerea echilibrului moral şi social al familiei şi al colectivităţii afectate de moarte. Trebuie să remarcăm că toate secvențele ceremonialului de înmormântare au ca scop construirea punților către lumea de dincolo pentru defunct și asigurarea detașării acestuia de lumea de aici.