Analiza legislaţiei Republicii Moldova cu privire la concept de funcţionar public
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
335 16
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-02 20:41
SM ISO690:2012
SAITARLÎ, Natalia. Analiza legislaţiei Republicii Moldova cu privire la concept de funcţionar public. In: International Conference of Young Researchers , 11 noiembrie 2011, Chişinău. Chişinău: Tipogr. Simbol-NP SRL, 2011, Ediția 9, p. 96. ISBN 978-9975-4224-7-5.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
International Conference of Young Researchers
Ediția 9, 2011
Conferința "International Conference of Young Researchers "
Chişinău, Moldova, 11 noiembrie 2011

Analiza legislaţiei Republicii Moldova cu privire la concept de funcţionar public


Pag. 96-96

Saitarlî Natalia
 
Universitatea de Stat „Bogdan Petriceicu Hasdeu“, Cahul
 
 
Disponibil în IBN: 21 mai 2021


Rezumat

Potrivit prevederilor art. 2 din Legea Republicii Moldova cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, nr.158 din 04.07.2008 noţiunea de funcţionar publică este definită în felul următor: „persoană fizică numită, în condiţiile prezentei legi, într-o funcţie publică” 1. După cum vedem, legiuitorul, de data aceasta a ţinut cont de opiniile exprimate în literatura de specialitate şi a ales, în opinia noastră, o formulare reuşită a acestei noţiuni. În acelaşi timp, însă, nu a ţinut cont de formulările date acestei noţiuni în alte acte normative în vigoare cum ar fi cele din art. 2 al Legii contenciosului administariv, Nr. 793 din 10.02.2000, potrivit căruia funcţionar public înseamnă: „persoană numită sau aleasă într-o funcţie de decizie sau de execuţie din structura unei autorităţi publice...”. În opinia noastră mult mai reuşită fiind această din urmă noţiune de funcţionar public deoarece include şi funcţionarii aleşi în funcţii. În caz contrar se pune întrebarea, potrivit cărui act normativ alesul local trebuie sa fie tras la răspundere pentru încălcarea drepturilor persoanelor prin emiterea actelor administrative, şi anume deciziilor şi dispoziilor, dacă el nu cade sub incidenţa legii Nr. 158 din 04.07.2008 cu privire la funcţia publică şi funcţionarului public, prin urmare, nu este funcţionar public. Mai mult ca atât, nici actele normative care reglementează statutul alesului local – Legea cu privire la administraţia publică locală, Legea cu privire la statutul alesului local, nu prevăd răspunderea juridică concretă a acestora 2. Acest fapt a determinat autorii textului legii contenciosului administrativ să includă în art. 2, alin. 14, semnificaţia noţiunii de funcţionar public în aşa fel, încât va putea fi chemat în instanţă, ca pârât, într-un litigiu de contencois administrativ: persoana numită sau aleasă într-o funcţie de decizie sau de execuţie din structura unei autorităţi publice 3. Reieşind din cele menţionate, putem să constatăm că pentru o instituţie juridică nouă din legislaţia noastră, care vine să tempereze abuzul guvernanţilor este important de a clarifica cine sunt subiecţii acestor raporturi juridice. Şi anume de a clarifica definiţiile noţiunilor juridice folosite în acte normative ale Republicii Moldova care se fereră la subiecţii respectivi, în cazul nostru, avem în vedere, noţiunea de funcţionar public. Deoarece din puct de vedere logic, definiţia care se referă la noţiune (definit) trebuie să fie caracteristică, cu alte cuvinte, ea trebuie să corespundă întregului definit şi numai lui 4. Acest lucru şi trebuia să menţină legiuitorul la întocmirea proiectului de Lege cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, nr.158 din 04.07.2008, deoarece sunt funcţionarii numiţi şi sunt funcţionarii aleşi.

Cuvinte-cheie
concept, funcţionarul public