Spontaneitate și conformism în improvizație pentru clarinet și pian de Oleg Negruța
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
373 6
Ultima descărcare din IBN:
2022-11-11 16:39
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
[786.2+788.6]:78.071.1(478) (1)
Muzică (1809)
SM ISO690:2012
MUŞAT, Serghei. Spontaneitate și conformism în improvizație pentru clarinet și pian de Oleg Negruța. In: Învățământul artistic – dimensiuni culturale, 15 mai 2020, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: 2020, Vol.1, pp. 101-102. ISBN 978-9975-3311-6-6.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Învățământul artistic – dimensiuni culturale
Vol.1, 2020
Conferința "Învăţământul artistic – dimensiuni culturale"
Chişinău, Moldova, 15 mai 2020

Spontaneitate și conformism în improvizație pentru clarinet și pian de Oleg Negruța

Spontaneity and conformism in Oleg Negruța's improvisation for clarinet and piano

CZU: [786.2+788.6]:78.071.1(478)

Pag. 101-102

Muşat Serghei
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 15 decembrie 2020


Rezumat

Printre compozițiile pentru clarinet și acompaniament ce justifică talentul creator al muzicianului Oleg Negruța se face ușor remarcată Improvizație pentru clarinet și pian. Înscrisă în 2001 în rândul opusurilor miniaturale cu o evidentă expresivitate tipică jazzului, lucrarea denotă o perfectă îmbinare între spontaneitatea și libertatea unei realizări muzicale lipsită de indicații sau tipare cunoscute ori stabilite anterior, și improvizarea ”canonizată” după legi și modele restrictive. Un prim argument ar putea fi considerat forma compoziției – una liberă ce oferă totuși posibilitatea de a regăsi ocazional fie o structură de rondo, fie una tripentapartită cu episod. Apoi, toate secțiunile lucrării (care însumează 72 de măsuri), relatate cu un diferit grad de contrast, sunt expuse în același tempo Andante indicat la început, în același metru de 4/4 și în una și aceeași tonalitate – mi bemol major. În continuare, melodia și ritmul se prezintă ad libitum pe tot parcursul creației, având însă la bază câteva formule prezente constant în partida clarinetului și a altora ritmice în cea a pianului. Și intervalica mai mult în salturi decât treptată este exprimată cât mai divers și uneori cromatizat, autorul apelând pe alocuri la inflexiuni către diferite tonalități ce rezultă din treptele tonalității de bază, ori, pur și simplu, abordând abateri sonore către treptele a șasea coborâtă sau a patra urcată. Cu toate acestea, ocazionala conformare la rigurozitățile formelor anterior pomenite țin în frâu pornirile spontane ale procesului compozițional. Deși către sfârșitul creației în cadența clarinetului apar câteva indicații de agogică – precum accelerando, poco ritenuto sau rallentando molto – ce susțin valul improvizatoric din partitură, chiar în ultimele trei măsuri ale opusului Oleg Negruța revine prompt la conținutul introductiv, dar nu ezită să-și încheie Improvizație pentru clarinet și pian cu un acord de tonică cu sextă inclusă. Astfel, compozitorul amintește încă o dată despre oscilația între abaterea de la normele tradiției muzicale și minima respectare a acestora, fără a impune o linie de demarcație între cele două segmente.

Cuvinte-cheie
clarinet, compoziţie, improvizaţie, spontaneitate, conformism