Principii de organizare a decorului scenic în creatia scenografului Anatolii Subin
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
518 3
Ultima descărcare din IBN:
2023-02-18 20:43
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
792.021(478) (13)
Teatru. Artă scenică. Reprezentații teatrale (521)
SM ISO690:2012
MALCOCI, Vitalie. Principii de organizare a decorului scenic în creatia scenografului Anatolii Subin. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 12, 28-29 mai 2020, Chișinău. Chișinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2020, Ediția 12, p. 32. ISBN 978-9975-84-123-8. DOI: https://doi.org/10.6084/m9.figshare.12356144
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 12, 2020
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
12, Chișinău, Moldova, 28-29 mai 2020

Principii de organizare a decorului scenic în creatia scenografului Anatolii Subin

DOI:https://doi.org/10.6084/m9.figshare.12356144
CZU: 792.021(478)

Pag. 32-32

Malcoci Vitalie
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 12 iulie 2020


Rezumat

Anatolii Șubin este unul dintre cei mai consacrați scenografi teatrali, care și-a desfășurat activitatea în Republica Moldova începând cu anul 1945. A. Șubin avea deja experiență bună în montarea spectacolelor, era dotat cu cunoștințe profunde în amenajarea decorului și elaborarea costumației scenice. Familiarizat cu curentele noi care apăruseră în dramaturgie, regie, scenografie etc. artistul crează decoruri pentru spectacole aplicând rodnice căutări experimentale în domeniu. Majoritatea spectacolelor montate în primele decenii după război au fost semnate de A. Șubin, astfel încât plasticianul pune de fapt bazele artei teatral-decorative profesionale din Moldova. În elaborările artistului s-au reflectat direcțiile și căile dezvoltării artei scenografice autohtone. Astfel poate fi urmărită apariția și constituirea principiilor noi în organizare a spațiului scenic și a decorului teatral. Reprezentative sunt rezolvările plastice ale spațiului scenic din anii ’60 ai secolului XX. Se simte o ușoară scădere a proporției dozate de pictură în decoruri și dorința evitării excesive a detaliilor. Astfel sesizăm o anumită modernizare exterioară a tehnicilor și mijloacelor de exprimare. Tendințele noi sunt reflectate în creația artistică a lui A. Șubin mai ales începînd cu anii ’70 ai secolului XX. Este o perioadă de mari transformări relevante în arta teatral-decorativă din Moldova, care a determinat în mare măsură imaginea artei decorative a teatrului național în anii ulteriori. Faptul că într-o serie de spectacole artistul a reușit să se debaraseze de povara tradițiilor inutile de exprimare a scenelor realiste și să creeze chipuri ce corespund cerințelor artei teatrale la zi – era cea  mai bună dovadă de loialitate față de direcția aleasă de artist. Pe parcursul creației sale artistul a realizat decoruri și schițe de costum a peste 140 de spectacole (4 – spectacole de operă, 2 – de balet, 65 – comedii muzicale, 53 – spectacole dramatice, 16 – spectacole pentru teatrul de păpuși).