Articolul precedent |
Articolul urmator |
518 3 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-02-18 20:43 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
792.021(478) (13) |
Teatru. Artă scenică. Reprezentații teatrale (521) |
SM ISO690:2012 MALCOCI, Vitalie. Principii de organizare a decorului scenic în creatia scenografului Anatolii Subin. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 12, 28-29 mai 2020, Chișinău. Chișinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2020, Ediția 12, p. 32. ISBN 978-9975-84-123-8. DOI: https://doi.org/10.6084/m9.figshare.12356144 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare Ediția 12, 2020 |
||||||
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare" 12, Chișinău, Moldova, 28-29 mai 2020 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.6084/m9.figshare.12356144 | ||||||
CZU: 792.021(478) | ||||||
Pag. 32-32 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Anatolii Șubin este unul dintre cei mai consacrați scenografi teatrali, care și-a desfășurat activitatea în Republica Moldova începând cu anul 1945. A. Șubin avea deja experiență bună în montarea spectacolelor, era dotat cu cunoștințe profunde în amenajarea decorului și elaborarea costumației scenice. Familiarizat cu curentele noi care apăruseră în dramaturgie, regie, scenografie etc. artistul crează decoruri pentru spectacole aplicând rodnice căutări experimentale în domeniu. Majoritatea spectacolelor montate în primele decenii după război au fost semnate de A. Șubin, astfel încât plasticianul pune de fapt bazele artei teatral-decorative profesionale din Moldova. În elaborările artistului s-au reflectat direcțiile și căile dezvoltării artei scenografice autohtone. Astfel poate fi urmărită apariția și constituirea principiilor noi în organizare a spațiului scenic și a decorului teatral. Reprezentative sunt rezolvările plastice ale spațiului scenic din anii ’60 ai secolului XX. Se simte o ușoară scădere a proporției dozate de pictură în decoruri și dorința evitării excesive a detaliilor. Astfel sesizăm o anumită modernizare exterioară a tehnicilor și mijloacelor de exprimare. Tendințele noi sunt reflectate în creația artistică a lui A. Șubin mai ales începînd cu anii ’70 ai secolului XX. Este o perioadă de mari transformări relevante în arta teatral-decorativă din Moldova, care a determinat în mare măsură imaginea artei decorative a teatrului național în anii ulteriori. Faptul că într-o serie de spectacole artistul a reușit să se debaraseze de povara tradițiilor inutile de exprimare a scenelor realiste și să creeze chipuri ce corespund cerințelor artei teatrale la zi – era cea mai bună dovadă de loialitate față de direcția aleasă de artist. Pe parcursul creației sale artistul a realizat decoruri și schițe de costum a peste 140 de spectacole (4 – spectacole de operă, 2 – de balet, 65 – comedii muzicale, 53 – spectacole dramatice, 16 – spectacole pentru teatrul de păpuși). |
||||||
|