Articolul precedent |
Articolul urmator |
1292 167 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-04-16 19:19 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
159.923.2:316.6-057.875 (1) |
Psihologie (3398) |
Psihologie socială (983) |
SM ISO690:2012 AFANASII, Diana. Stima de sine și dezirabilitatea socială la studenți. In: Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești, Ed. 24, 15 februarie 2020, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2020, Ediția 24, Vol.1, pp. 255-257. ISBN 978-9975-142-89-2. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești Ediția 24, Vol.1, 2020 |
||||||
Sesiunea "Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti" 24, Chișinău, Moldova, 15 februarie 2020 | ||||||
|
||||||
CZU: 159.923.2:316.6-057.875 | ||||||
Pag. 255-257 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Modul în care ne prezentăm într-un grup contează foarte mult pentru individualitatea umană. Oamenii înșiși se comportă într-un anumit fel la nivel individual, dar în cadrul unui grup sunt influențați adesea de o altă dinamică, deseori reacționând în fucnție de împreujurări și de așteptările pe care le au ceilalți de la noi.Scopul acestei cercetări este de a determina relația dintre stima de sine și dezirabilitatea socială, și diferențele de manifestare ale acestor două variabile la studenți în funcție de facultatea la care studiază.Ipotezele propuse sunt: 1. Considerăm că există diferențe în manifestarea stima de sine și dezirabilitatea socială la student, în funcție de facultatea la care studiază. 2. Considerăm că există o relație între stimă de sine și dezirabilitatea socială la studenți. Stima de sine este un concept foarte larg, analizat și familiarizat de mulți autori.Este ceea ce ne veghează individulitatea de la bun început. În formarea stimei de sine există patru surse de judecăți semnificative, unde putem vorbi despre: părinții, profesorii, colegii de clasă/școală, prietenii apropiați. În momentul în care aceste surse funcționează împreună permit plenititudinea și soliditatea stimei de sine.În viziunea lui F. Lelord și C. André (2003), pilonii stimei se sine sunt: încrederea în sine, concepția despre sine, iubirea de sine [3]. Iubirea de sine este elementul cel mai important al stimei de sine, care este constituentul cel mai profund și cel mai intim al individului. Iubirea de sine în mare parte depinde foarte mult de mediul în care ne-am dezvoltat, de dragostea pe care a împărtășit familia noastră pe când eram copii mici și sfera afectivă care contribuie la dezvoltarea personalității. Concepția despre sine este al doilea stâlp al stimei de sine și se referă la părerea pe care o avem despre noi, fondată sau nu, despre calitățile și defectele noastre. Încrederea în sine este al treilea pilon al stimei de sine și se aplică în special la actele noastre, care provine din modul de educație care ne-a fost dat în familie sau la școală. Se transmite prin exemplu și conversație, nu servește la nimic să încurajăm copilul să-și accepte eșecurile, dacă tu însuți nu procedezi astfel. Copiii judecă convingerile adulților după fapte și mai puțin după sfaturi [1]. Conceptul de dezirabilitate socială a fost introdus de Douglas, Crowne și Marlone în 1960, descriindu-l ca nevoia subiecţilor de a obţine aprobarea prin acordarea de răspunsuri într-o manieră acceptată şi potrivită din punct de vedere cultural [2]. Inițial acest fenomen social includea managementul impresiilor și amăgirea de sine, fiind completate una pe alta, după care survine și cea de-a treia componentă fiind „utilitatea socială”. Dacă este să ne referim la managamentul impresiilor, acest fenomen abordează aspectul conștient al individului, efortul intenționat pe care îl depune omul pentru a-și controla prezentarea de sine și a felului în care alții îl privesc. Cea de-a doua „amăgirea de sine” ține necontenit de aspectul inconștient al fenomenului componentă de dezirabilitate socială, și este specific pentru fiecare individ în parte, având la fel o mare importanță ca în cazul managementului impresiilor. Cea din urmă componentă a fenomenului de dezirabilitate socială „utilitatea socială” are drept scop utilitatea umană de a fi util în cadrul unui grup, a societății din care facem parte, valoarea pe care o posedă în vederea celorlalți [2].Metodologia cercetării a inclus următoarele tipuri de metode: a) teoretice: analiza literaturii de specialitate, sinteza; b) empirice: chestionarul stimei de sine (autodepreciere, stima de sine, infatuare după T. Constantin (45 de itemi) chestionarul dezirabilității sociale după T.Constantin (45 de itemi). Chestionarele au fost aplicate asupra unui eșantion cuprins de 75 de subiecți anul I, Facultatea Psihologie, Științe ale Educației, Sociologie și Asistență Socială și Facultatea de Drept.În urma analizei statistico-matematice a datelor obținute, ipoteza 1 a cercetării potrivit căreia există diferențe în manifestarea stimei de sine și dezirabilitatea socială la studenți, în funcție de facultatea la care studiază, a fost confirmată: pentru r = 0,297, p = 0,010 (stima de sine și utilitatea socială) și pentru r = 0,038, p = 0,010 (infatuare și utilitate socială). Ipoteza a 2-a a cercetării, precum că există o relație între stima de sine si dezirabilitatea socială la student, în funcție de facultatea la care studiază, este parțial confirmată prin Testul t-Student, obținând următoarele rezultate semnificative: t = 2,64, p = 0,011 la scala de infatuare și t = 2,360, p = 0,023 pentru scala de utilitate socială.Cercetarea în sine abordează fenomenul de dezirabilitate socială ce are un impact foarte major în dezvoltarea umană atât pe plan personal, cât și pe plan profesional, în raport cu percepția noastră față de sine însuși și grupului de apartenență din care facem parte. |
||||||
|