Particularitatile formarii preturilor la produsele farmaceutice în Republica Moldova
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
785 45
Ultima descărcare din IBN:
2024-05-15 09:48
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
338.5:615(478) (1)
Preț. Formarea prețului. Costuri (108)
Farmacologie. Terapeutică. Toxicologie (1598)
SM ISO690:2012
TAGARCEA, Mihaela. Particularitatile formarii preturilor la produsele farmaceutice în Republica Moldova. In: Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești, Ed. 24, 15 februarie 2020, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2020, Ediția 24, Vol.1, pp. 129-131. ISBN 978-9975-142-89-2.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești
Ediția 24, Vol.1, 2020
Sesiunea "Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti"
24, Chișinău, Moldova, 15 februarie 2020

Particularitatile formarii preturilor la produsele farmaceutice în Republica Moldova

CZU: 338.5:615(478)

Pag. 129-131

Tagarcea Mihaela
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 7 mai 2020


Rezumat

Piaţa produselor farmaceutice prezintă anumite elemente specifice, în comparaţie cu pieţele pentru alte bunuri şi servicii, care limitează aplicarea deplină a mecanismelor economiei de piaţă bazate pe inte­rac­ţiu­nea liberă dintre cerere şi ofertă. De aceea apare necesitatea existenţei unor reglementări specifice pieţei farmaceutice în scopul asigurării inofensivităţii şi calităţii produselor comercializate. Regle­men­tarea excesivă şi lipsa mecanismelor pe deplin funcţionale creează distorsiuni pe piaţa farmaceutică, care duc la monopolizarea acestui sector pe segmentul importului de produse farmaceutice şi generează un mediu concurenţial slab pe segmentul de comercializare cu amă­nun­tul. Astfel, consumatorii sunt puşi în situaţia să achite preţuri ne­jus­ti­fi­cat de mari pentru medicamentele procurate în ţară. Preţurile mari creează, la rândul lor, premise pentru apariţia produselor farmaceutice contrafăcute. Cadrul instituţional imperfect aplicat în prezent este prin­cipala cauză a preţurilor exagerate la produsele farmaceutice. Metodologia studiului a inclus analiza bazei legislative şi normative de reglementare a pieţei farmaceutice, analiza datelor statistice privind producţia şi comercializarea produselor farmaceutice.Sectorul farmaceutic reprezintă un domeniu prioritar, supus unei reglementări stricte, a cărui mecanisme complexe au făcut obiectul unei analize constante şi atente la nivel guvernamental. Garantarea aplicării unui nivel rezonabil al preţurilor pe această piaţă, ţinând cont de nivelul redus al veniturilor reale ale populaţiei ţării, este asigurată mai mult prin aplicarea unor măsuri administrative decât prin buna funcţionare a mecanismelor economiei de piaţă.Cererea pe piaţa farmaceutică este formată din:1. Medicamente cu prescripţie. Acest mod specific de formare a cererii pentru medicamentele cu prescripţie duce la o alterare sem­nificativă a modului de funcţionare a mecanismelor economiei de piaţă.2. Medicamente fără prescripţie. Această categorie e caracterizează prin substituibilitatea medicamentelor şi/sau a terapiilor în practica medicală de zi cu zi (medicamente alternative).3. Medicamente procurate de stat. În această categorie putem enumera două forme de intervenţie a statului pe piaţă: achiziţionarea medicamentelor prin licitaţii publice pentru necesităţile instituţiilor publice și compensarea medicamentelor de către stat, parţial sau total, din contul mijloacelor bugetare.Fig. Elementele componente ale prețului la produsele farmaceuticePiaţa medicamentelor a cunoscut o dezvoltare dinamică continuă pe durata a mai multor ani. Această realitate a permis producătorilor interni, deşi puţini la număr, să-şi extindă capacităţile de producţie. În acelaşi timp, marii producători străini de produse farmaceutice pătrund tot mai mult pe piaţa Republicii Moldova. Distribuitorii şi-au consolidat poziţia pe piaţă pe măsură ce fluxurile comerciale au crescut, în timp ce co­mer­cianţii cu amănuntul au cunoscut o expansiune rapidă a reţelei de vânzare.Comerţul cu ridicata este realizat de depozitele farmaceutice şi im­por­tatorii de produse farmaceutice. Întreprinderile care importă şi/sau distribuie cu ridicata medicamente, atât de import, cât şi autohtone, pot aplica un adaos comercial de maxim 15%. Comerţul cu amănuntul este efectuat prin farmacii. Preţul medicamentelor în farmacii se stabileşte cu un adaos comercial de maxim 25%.Prețul produselor farmaceutice este format dintr-un șir de elemente care influențează mărimea acestuia (Fig.).Cererea pentru produsele farmaceutice prezintă o elasticitate redu­să în raport cu preţul de comercializare, în comparaţie cu alte produse şi servicii aflate pe piaţă. Acest fapt face ca influenţa majorării pre­ţu­ri­lor de comercializare a produselor farmaceutice asupra bunăstării po­pu­­laţiei să fie una mare, în special pentru păturile vulnerabile ale so­cie­tăţii.