Articolul precedent |
Articolul urmator |
405 2 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-05-22 11:53 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
94(478) (1662) |
Istoria Moldovei. Republica Moldova (68) |
SM ISO690:2012 TIPU, Cristina. Rolul doamnei în timpul ceremoniilor religioase în Moldova medievală și premodernă. In: Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti:: Ştiinţe umanistice, 11-13 aprilie 2019, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2019, SU, p. 64. ISBN 978-9975-142-89-2. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti: SU, 2019 |
||||||
Sesiunea "Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti" Chișinău, Moldova, 11-13 aprilie 2019 | ||||||
|
||||||
CZU: 94(478) | ||||||
Pag. 64-64 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Statutul doamnelor din Moldova se rezumă la aceea de ,,soţie a domnului”, fiind dobândit printr-o singură cale, căsătoria. Totuşi, atât fiicele de domn, cât şi mama domnului se considerau îndreptăţite să poarte titlul de doamnă. Aceste ipostaze pot fi privite ca trepte ale desăvârşirii, idealul fiind acela de a întruni, în aceeaşi persoană, toate cele trei calităţi, care să le consolideze statutul. Prezentarea noastră îşi propune să surprindă câteva aspecte asupra atitudinii şi rolului pe care l-au avut doamnele Moldovei în timpul ceremoniilor religioase. Ne vom rezuma doar la: slujba Bobotezei, slujba ce avea loc în Joia Mare, slujba Învierii şi Liturghia. Un caz aparte îl reprezintă procesiunea de încoronare a domnului. Conform lucrării Descrierea Moldovei, doamna nu participa la această ceremonie, deoarece era considerată ,,o solemnitate bisericească ce nu se potrivea cu o femeie”. În privinţa ritualului de consacrare a doamnei, studiile recente oferă câteva puncte de sprijin pentru construirea unei asemenea ipoteze. Unele traduceri din secolul al XVIII-lea, în care sunt incluse şi texte ceremoniale, descriu în detaliu rânduiala încoronării pentru ,, împărătese şi doamne”. |
||||||
|
DataCite XML Export
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?> <resource xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' xmlns='http://datacite.org/schema/kernel-3' xsi:schemaLocation='http://datacite.org/schema/kernel-3 http://schema.datacite.org/meta/kernel-3/metadata.xsd'> <creators> <creator> <creatorName>Tipu, C.</creatorName> <affiliation>Universitatea "Alexandru Ioan Cuza", Iaşi, România</affiliation> </creator> </creators> <titles> <title xml:lang='ro'>Rolul doamnei în timpul ceremoniilor religioase în Moldova medievală și premodernă</title> </titles> <publisher>Instrumentul Bibliometric National</publisher> <publicationYear>2019</publicationYear> <relatedIdentifier relatedIdentifierType='ISBN' relationType='IsPartOf'>978-9975-142-89-2</relatedIdentifier> <subjects> <subject schemeURI='http://udcdata.info/' subjectScheme='UDC'>94(478)</subject> </subjects> <dates> <date dateType='Issued'>2019</date> </dates> <resourceType resourceTypeGeneral='Text'>Conference Paper</resourceType> <descriptions> <description xml:lang='ro' descriptionType='Abstract'><p>Statutul doamnelor din Moldova se rezumă la aceea de ,,soţie a domnului”, fiind dobândit printr-o singură cale, căsătoria. Totuşi, atât fiicele de domn, cât şi mama domnului se considerau îndreptăţite să poarte titlul de doamnă. Aceste ipostaze pot fi privite ca trepte ale desăvârşirii, idealul fiind acela de a întruni, în aceeaşi persoană, toate cele trei calităţi, care să le consolideze statutul. Prezentarea noastră îşi propune să surprindă câteva aspecte asupra atitudinii şi rolului pe care l-au avut doamnele Moldovei în timpul ceremoniilor religioase. Ne vom rezuma doar la: slujba Bobotezei, slujba ce avea loc în Joia Mare, slujba Învierii şi Liturghia. Un caz aparte îl reprezintă procesiunea de încoronare a domnului. Conform lucrării Descrierea Moldovei, doamna nu participa la această ceremonie, deoarece era considerată ,,o solemnitate bisericească ce nu se potrivea cu o femeie”. În privinţa ritualului de consacrare a doamnei, studiile recente oferă câteva puncte de sprijin pentru construirea unei asemenea ipoteze. Unele traduceri din secolul al XVIII-lea, în care sunt incluse şi texte ceremoniale, descriu în detaliu rânduiala încoronării pentru ,, împărătese şi doamne”.</p></description> </descriptions> <formats> <format>application/pdf</format> </formats> </resource>