Perspectiva diacronică în abordarea conceptului de „valoare literar-artistică”
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
704 17
Ultima descărcare din IBN:
2023-08-07 09:45
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
82.091:37.034 (1)
Literary criticism. Literary studies (212)
Education (14334)
SM ISO690:2012
PUȚUNTEAN, Nina. Perspectiva diacronică în abordarea conceptului de „valoare literar-artistică”. In: Revistă de știinţe socioumane , 2019, nr. 3(43), pp. 58-66. ISSN 1857-0119.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revistă de știinţe socioumane
Numărul 3(43) / 2019 / ISSN 1857-0119 /ISSNe 2587-330X

Perspectiva diacronică în abordarea conceptului de „valoare literar-artistică”

The diacronic perspective in approaching the concept of „literary-artistic value”

CZU: 82.091:37.034

Pag. 58-66

Puțuntean Nina
 
Universitatea Agrară de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 25 ianuarie 2020


Rezumat

Valoarea/valoarea literar-artistică sunt definite de către specialiștii occidentali în domeniul lecturii din câteva perspective, fiecare descoperind un factor de definire, dedus din natura participanților la lectură: a autorului textului literarartistic (TLA), a textului literar, a cititorului concret/cititorului virtual, pe care se suprapun experiența socială în domeniu, demersurile sociale etice, politice, ideologice, precum și dogmele și sistemele filosofice, artistice, teoretico-literare etc. Perspectiva pedagogică în definirea valorii/valorii literar-artistice în lucrările examinate este minimă sau lipsește. Or, complementar axiologiei filosofice, este esențial a concepe/dezvolta o regionalizare a axiologiei care să aibă ca fundament practic capacitatea evaluării de a se adapta și a răspunde la specificitatea semiotică a obiectului-țintă.

The value/literary-artistic value is defined by the western specialists in the field of reading from several perspectives, each discovering a defining factor, deduced from the nature of the participants in the reading process: the author of the literary-artistic text, the literary-artistic text, the real reader/virtual reader, overlapped with social experience in the field, social ethical, political, ideological approaches, as well as with philosophical, artistic, theoretical-literary dogmas and systems. The pedagogical perspective in defining the value/literary-artistic value in the examined works is minimal or missing. Or, complementary to philosophical axiology, it is essential to design/develop a regionalization of axiology that would have as practical basis the capacity of evaluation to adapt and respond to the semiotic specificity of the target object.

Cuvinte-cheie
valoare, valoare literarartistică, procesul de lectură, text literar-artistic, cititor de literatură, axiologie,

value, literary-artistic value, reading process, literary-artistic text, literature reader, axiology