Development of the distribution chain for moldovan fruits
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
107 1
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-11 18:52
SM ISO690:2012
MUNTEANU, Tatiana, STRATILA, Alina. Development of the distribution chain for moldovan fruits. In: Competitiveness and sustainable development , Ed. 5, 2-3 noiembrie 2023, Chişinău. Chișinău: Tehnica-UTM, 2023, Ediția 5, pp. 202-207. DOI: https://doi.org/10.52326/csd2023.31
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Competitiveness and sustainable development
Ediția 5, 2023
Conferința "Competitiveness and sustainable development "
5, Chişinău, Moldova, 2-3 noiembrie 2023

Development of the distribution chain for moldovan fruits

Dezvoltarea lanțului de distribuție pentru fructele moldovenești

DOI:https://doi.org/10.52326/csd2023.31

Pag. 202-207

Munteanu Tatiana, Stratila Alina
 
Technical University of Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 26 ianuarie 2024


Rezumat

The distribution chain is the path through which the product or service passes from the producer to the final consumer. This chain includes a number of stages and intermediaries that facilitate the movement, storage and sale of products or services. An effective distribution chain involves planning, accurate logistics and coordination between all participating intermediaries, to guarantee that the product or service reaches the consumer in good condition, at the right time and in the desired location. A well-organized distribution chain can help reduce costs, improve efficiency and increase consumer satisfaction. The Republic of Moldova is a country with fertile soils and a favorable climate for the development of agriculture, and fruits occupy a significant part of horticultural production. Although approx. half of the territory of the Republic of Moldova is dedicated to agriculture, which accounts for only 13% of the country's gross domestic product. Recently, efforts have been made to modernize and improve agricultural production technologies in order to improve the quality and yield of horticultural production in the Republic of Moldova, but farmers still encounter difficulties, especially at the stage of organizing the marketing chain of agricultural products. Due to blockages that occur in the distribution chain, products are delayed in reaching consumers, additional costs arise and damage to production occurs, which leads to losses, low yields, reduced profits and the efficiency of agricultural activities. In this article, we have proposed to analyze the distribution channels for the fruits produced in the Republic of Moldova, to identify the main blockages encountered during the distribution chain and to identify solutions for the efficiency and effectiveness of the distribution of Moldovan fruits both on the territory of the country and abroad.

Lanțul de distribuție este calea prin care produsul sau serviciul trece de la producător la consumatorul final. Acest lanț include o serie de etape și intermediari care facilitează circulația, depozitarea și vânzarea produselor sau serviciilor. Un lanț de distribuție eficient presupune planificare, logistică precisă și coordonare între toți intermediarii participanți, pentru a garanta că produsul sau serviciul ajunge la consumator în bune condiții, la momentul potrivit și în locul dorit. Un lanț de distribuție bine organizat poate contribui la reducerea costurilor, la îmbunătățirea eficienței și la creșterea satisfacției consumatorilor. Republica Moldova este o țară cu soluri fertile și un climat favorabil pentru dezvoltarea agriculturii, iar fructele ocupă o parte semnificativă din producția horticolă. Deși aproximativ jumătate din teritoriul Republicii Moldova este dedicat agriculturii, aceasta reprezintă doar 13% din produsul intern brut al țării. În ultimul timp, au fost depuse eforturi pentru modernizarea și îmbunătățirea tehnologiilor de producție agricolă în scopul îmbunătățirii calității și randamentului producției horticole în Republica Moldova, dar agricultorii încă întâmpină dificultăți, în special la etapa de organizare a lanțului de comercializare a produselor agricole. Din cauza blocajelor apărute în lanțul de distribuție, produsele ajung cu întârziere la consumatori, apar costuri suplimentare și se produc pagube în producție, ceea ce duce la pierderi, randamente scăzute, reducerea profiturilor și a eficienței activităților agricole. În acest articol ne-am propus să analizăm canalele de distribuție a fructelor produse în Republica Moldova, să identificăm principalele blocaje întâlnite pe parcursul lanțului de distribuție și să identificăm soluții pentru eficientizarea și eficientizarea distribuției fructelor moldovenești atât pe teritoriul țării, cât și peste hotare.

Cuvinte-cheie
Value chain, distribution channels, Horticultural production, national and international markets, production, picking, sorting, Packaging, transport, Storage, distribution to retailers, sale and consumption,

lanţ valoric, canale de distribuție, producție horticolă, piețe naționale și internaționale, producţie, recoltare, sortare, ambalare, transport, Depozitare, distribuție către comercianți, vânzare și consum