Aspecte praxiologice ale predării literaturii române în gimnaziu
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
363 22
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-13 00:34
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.022:821.135.1.09 (1)
General questions of didactics and method (1215)
Literature of Balkan Romance / Romanic languages (2090)
SM ISO690:2012
LAȘCU, Cristina. Aspecte praxiologice ale predării literaturii române în gimnaziu. In: Educaţia din perspectiva conceptului Clasa Viitorului, Ed. 1, 27 noiembrie 2020, Chisinau. Chişinău: Garomont-Studio, 2020, Ediția 1, pp. 386-396.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Educaţia din perspectiva conceptului Clasa Viitorului
Ediția 1, 2020
Conferința "Educația din perspectiva conceptului Clasa Viitorului"
1, Chisinau, Moldova, 27 noiembrie 2020

Aspecte praxiologice ale predării literaturii române în gimnaziu

Praxiological aspects of teaching Romanian literature in gymnasium

CZU: 37.022:821.135.1.09

Pag. 386-396

Lașcu Cristina
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 11 februarie 2022


Rezumat

Any education system performs three main educational functions: cognitive, praxiological and axiological. The lesson, as a form of organization of the educational process, ensures the materialization of educational desires. It is absolutely necessary that a functional relationship should be established between teaching and learning activity to achieve the proposed educational goal. Due to the representative nature of I. L. Caragiale's work, it provides a good teaching support for both the notions of literature, language and communication, as well as models of moral conduct, attitude towards society. In contemporary education, methodological variation is a necessity that can be met by combining traditional and interactive methods. The permanence of a work of art lies not only in the literary talent of its author, but also in the perspectives and techniques of approach, always renewed, with which we approach the text. Thus, the reception of I. L. Caragiale's creation in school depends, both on the intellectual capacities of the students and on the teacher's skill in merging and correctly applying teaching methods and motivational processes for learning. In the presentation of the article we propose some praxiological methods of studying Caragialian sketches in middle school.

Orice sistem de învățământ realizează trei funcții educaționale principale: cognitivă, praxiologică și axiologică. Lecția, ca formă de organizare a procesului de învăţământ, asigură materializarea dezideratelor educaționale. E absolut necesar ca între activitatea de predare şi cea de învăţare să se stabilească o relație funcțională care să permită atingerea scopului educativ propus. Datorită caracterului reprezentativ al operei lui I. L. Caragiale, aceasta oferă un bun suport de predare atât a noțiunilor de literatură, limbă și comunicare, cât și a modelelor de conduită morală, de atitudine față de societate. În învățământul contemporan, variația metodologică este o necesitate ce poate fi satisfăcută îmbinând metodele tradiționale cu cele interactive. Perenitatea unei opere de artă nu rezidă numai în talentrul literar al autorului ei, ci și în perspectivele și tehnicile de abordare, mereu înnoite, cu care ne apropiem de text. Astfel, receptarea creației lui I. L. Caragiale în școală depinde, atât de capacitățile intelectuale ale elevilor, cât și de priceperea profesorului în îmbinarea și aplicarea corectă a metodelor de predare și a procedeelor de motivație în vederea învățării. În prezetul articol propunem câteva metode praxiologice de studiere a schițelor caragialiene în gimnaziu.

Cuvinte-cheie
lesson, teaching-learning-assessment, praxiological methods, individual work, group work.,

lecţie, predare-învăţare-evaluare, metode praxiologice, lucru individual, lucru în grup.