Evaluarea nevoilor de formare ale cadrelor didactice de educație fizică și sport
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
407 12
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-06 13:50
SM ISO690:2012
GHEŢIU, Adelina. Evaluarea nevoilor de formare ale cadrelor didactice de educație fizică și sport. In: Sport. Olimpism. Sănătate, 19-21 septembrie 2019, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Editura USEFS, 2019, Ediția 4, pp. 53-56. ISBN 978-9975-131-76-6.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sport. Olimpism. Sănătate
Ediția 4, 2019
Congresul "Sport. Olimpism. Sănătate"
Chişinău, Moldova, 19-21 septembrie 2019

Evaluarea nevoilor de formare ale cadrelor didactice de educație fizică și sport

Evaluation of the training needs of the physical education and sports teachers


Pag. 53-56

Gheţiu Adelina
 
Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 30 decembrie 2021


Rezumat

Actualitatea. Strategia de dezvoltare a educaţiei pentru anii 2014-2020 „Educaţia-2020” abordează resursele umane drept ,,factor-cheie al oricărui sistem performant de educaţie”, menționând că ,,acestea pot compromite totul sau pot constitui un real promotor al măsurilor de reformă”. Învăţarea pe tot parcursul vieţii este un proces continuu de oportunităţi flexibile de învăţare, corelând învăţarea şi competenţele dobândite în instituţiile formale cu dezvoltarea competenţelor în contexte non-formale şi informale. Datorită provocărilor educaţiei moderne și fluxurilor informaţionale ce cresc exponenţial, formarea continuă nu reprezintă doar o necesitate, ci şi o obligaţie pentru a putea derula activităţi educaţionale eficiente şi eficace.
Monitorizarea și evaluarea programului de formare continuă a cadrelor didactice de educație fizică și sport se află permanent în vizorul Departamentului Formare Profesională Continuă (DFPC), utilizându-se diferite strategii în scopul obținerii informației privind îmbunătățirea produselor curriculare destinate acestora.
Scopul: Identificarea nevoilor, priorităților, recomandărilor de formare continuă a cadrelor didactice de educație fizică și sport, cu scopul de a provoca schimbări conceptuale și practice în procesul educațional desfășurat în instituțiile de învățământ preuniversitar din Republica Moldova.
Metodele de cercetare: chestionarul; focus-grupul; interviul; analiza documentelor.
Constatări şi rezultate. Corelând nevoile de formare precizate de cadrele didactice de educație fizică și sport cu informațiile obținute în urma focus-grupurilor cu responsabilii din cadrul organelor locale de specialitate din domeniul învățământului din fiecare raion, reies următoarele direcții de formare: Educaţia copiilor cu cerințe educaționale speciale (CES); Creativitate în activitatea didactică; Managementul calităţii educaţiei; Management şi leadership în educaţie; Competenţe TIC/digitale; Abilitare curriculară; Educaţie non-formală, informală şi extraşcolară; Aplicarea legislației școlare; Proiectare curriculară etc. Prin oferta de programe de formare profesională continuă pentru anul 2019, DFPC și-a propus să acopere toate nevoile de formare ale cadrelor didactice de educație fizică și sport din instituțiile de învățământ preuniversitar ale Republicii Moldova.
Concluzii şi recomandări. Pornind de la rezultatele analizei de nevoi, putem converti o serie de elemente relevate de către participanţi în sugestii de elaborare curriculară a cursului sau în sugestii metodologice eficiente în abordarea tematicii propuse:
1. Profesorii au, pe lângă pregătirea în specialitate, o puternică motivaţie privind participarea la diverse programe de formare care să furnizeze competenţele necesare atingerii standardelor de performanţă în învăţământul preuniversitar. Totuși se atestă disponibilitatea încă destul de redusă faţă de acceptarea inovaţiei în procesul educațional a unor cadre didactice, din acest motiv se doreşte oferirea unui model de progres educaţional, generator de cadre didactice competente, capabile să asigure creşterea calităţii educaţiei prin promovarea unui parteneriat deschis şi flexibil, precum şi asigurarea bunei comunicări strategice interinstituţionale.
2. Formarea iniţială a cadrelor didactice nu asigură o pregătire necesară instruirii diferențiate a copiilor la clasă, situaţie ce generează dificultăţi în toate fazele de exercitare a profesiei didactice: necunoaşterea legislaţiei şcolare, dificultăţi în comunicarea cu copiii, cu părinții acestora. Prin formarea sistematică a profesorilor din sistemul preuniversitar, rolurile acestora în ceea ce privește intervenția la clasă se vor exercita cu un grad sporit de profesionalism ceea ce va avea ca efect direct creşterea calităţii educaţiei, precum şi dezvoltarea itinerariilor flexibile de învăţare pe tot parcursul vieţii pentru categoriile de beneficiari implicaţi.
3. Sensibilizarea și responsabilizarea managerului din învățământul preuniversitar cu privire la necesitatea elaborării și derulării unor strategii la nivelul organizației pe care o conduce privind motivarea/stimularea participării cadrelor didactice la activităţi de formare continuă.
4. Responsabilizarea formatorilor USEFS privind calitatea elaborării tehnologiilor educaționale și eficiența implementării acestora în procesul de formare, în vederea dezvoltării competențelor profesionale ale cadrelor didactice de educație fizică și sport.



Actuality. The education development strategy for the years 2014-2020 "Education-2020" addresses human resources as "the key factor of any performing education system", mentioning that "they can compromise everything or they can be a real promoter of the reform measures". Lifelong learning is a continuous process of flexible learning opportunities, correlating learning and skills acquired in formal institutions with developing skills in non-formal and informal contexts. Due to the challenges of modern education and the exponentially growing information flows, continuous training is not only a necessity, but also an obligation to carry out efficient and effective educational activities.
The monitoring and evaluation of the program of continuous training of the physical education and sports teachers is permanently in the focus of the Department of Continuous Vocational Training (DCVT), using different strategies in order to achieve the information regarding the improvement of the curricular products destined for them.
Aim: To identify the needs, priorities, recommendations for the continuous training of the physical education and sports teachers, in order to bring about conceptual and practical changes in the educational process carried out in the pre-university educational institutions in the Republic of Moldova.
Research methods: questionnaire; focus group; interview; document analysis.
Findings and results. Correlating the training needs specified by the physical education and sports teachers with the information obtained from the focus groups with the leaders of the local specialized bodies in the field of education in each district, the following training directions are shown: Children education with CES; Creativity in didactic activity; Quality management of education; Management and leadership in education; ITC / digital skills; Curricular qualification; Non-formal, informal and extracurricular education; Application of school legislation; Curricular planning, etc. In offering continuous vocational training programs for 2019, DCVT aims to cover all the training needs of the physical education and sports teachers from the pre-university educational institutions of the Republic of Moldova.
Conclusions and recommendations. Starting from the results of the needs analysis, we can convert a number of elements revealed by the participants in suggestions of curricular elaboration of the course or in effective methodological suggestions in approaching the proposed topic:
1. The teachers have, besides the specialized training, a strong motivation regarding participation in various training programs that provide the skills needed to achieve the performance standards in pre-university education. However, the availability is still quite low compared to the acceptance of innovation in the educational process of some teachers, for this reason it is desired to offer a model of educational progress, generating competent teachers, capable of ensuring the increase of the quality of education by promoting an open and flexible partnership, as well as ensuring good strategic inter-institutional communication.
2. The initial training of the teachers does not provide the necessary training for the differentiated education of the children in the classroom, a situation that generates difficulties in all the phases of the teaching profession: ignorance of the school law, difficulties in communicating with the children, with their parents. By systematically training the teachers in the pre-university system, their roles in terms of classroom intervention will be exercised with a high degree of professionalism, which will have the direct effect of increasing the quality of education, as well as the development of flexible lifelong learning pathways for the categories of involved beneficiaries.
3. Awareness and responsibility of the manager of pre-university education regarding the necessity of elaborating and developing strategies at the level of the organization that he / she leads regarding the motivation / stimulation of the participation of the teachers in continuous training activities.
4. The responsibility of the SUPES trainers regarding the quality of the elaboration of the educational technologies and the efficiency of their implementation in the training process, in order to develop the professional competences of the physical education and sports teachers .



Cuvinte-cheie
nevoi formare, evaluare, cadre didactice, calitate,

training needs, evaluation, teachers, Quality