Cronotopuri malefice în opera lui Ion Creangă
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
480 10
Ultima descărcare din IBN:
2023-07-03 10:05
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
821.135.1-34.09 (19)
Literature of Balkan Romance / Romanic languages (2087)
SM ISO690:2012
GÎRLEA, Olesea, GAVRILOV, Anatolie. Cronotopuri malefice în opera lui Ion Creangă. In: Philologia, 2021, nr. 3(315), pp. 38-49. ISSN 1857-4300. DOI: https://doi.org/10.52505/1857-4300.2021.3(315).04
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Philologia
Numărul 3(315) / 2021 / ISSN 1857-4300 /ISSNe 2587-3717

Cronotopuri malefice în opera lui Ion Creangă

Evil Chronotopes Ion Creanga’s work

DOI:https://doi.org/10.52505/1857-4300.2021.3(315).04
CZU: 821.135.1-34.09

Pag. 38-49

Gîrlea Olesea, Gavrilov Anatolie
 
Institutul de Filologie Română „Bogdan Petriceicu-Hasdeu”
 
Proiecte:
 
Disponibil în IBN: 15 noiembrie 2021


Rezumat

The article focuses on the notions of structural elements of the chronotope developed by M. Bakhtin and applied in the stories of the Romanian writer Ion Creanga from the perspective of the imaginary, namely: challenge, chance, nature, landscape, heroes' pilgrimage, road, threshold. Overpassing evil places such as the forest, places haunted by devils, the pond, the pub are clues in the rounding of the character. The idea of good and evil spaces is strongly anchored in the collective unconscious according to the principle of splitting and differentiation between opposites. The evil spaces in Ion Creanga's stories are places of voluntary or involuntary challenge in which the initiation and rounding of the characters takes place.

Articolul este axat pe noțiunile de elemente structurale ale cronotopului preluat de la M. Bahtin și aplicat în poveștile scriitorului român Ion Creangă din perspectiva imaginarului, și anume: încercarea, întâmplarea, natura, peisajul, peregrinarea eroilor, drumul, pragul. Depășirea locurilor nefaste, precum pădurea, locurile bântuite de diavoli, iazul, cârciuma, devin indicii în definitivarea personajului. Ideea spațiilor faste și nefaste este puternic ancorată în inconștientul colectiv după principiul scindării și delimitării contrariilor. Spațiile malefice din poveștile lui Ion Creangă sunt locuri de încercare voluntară sau involuntară în care se produc inițierea și devenirea personajelor.

Cuvinte-cheie
chronotope, collective unconscious, evil space, initiation, becoming,

cronotop, inconștient colectiv, spațiu nefast, iniţiere, devenire