Articolul precedent |
Articolul urmator |
320 1 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-07-09 01:07 |
SM ISO690:2012 RUSNAC, Svetlana, GHIULNAZ, Mutalap. Rezultatele investigației comparate a integrării psihosociale a adolescenților fără ces și cu cerințe educative speciale. In: The contemporary issues of the socio-humanistic sciences: The mentalities of society in transformation, Ed. 6, 11-12 decembrie 2015, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Universitatea Liberă Internațională din Moldova, 2015, Ediția 6, pp. 163-165. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
The contemporary issues of the socio-humanistic sciences Ediția 6, 2015 |
||||||
Conferința "Preocupări contemporane ale ştiinţelor socio-umane" 6, Chișinău, Moldova, 11-12 decembrie 2015 | ||||||
|
||||||
Pag. 163-165 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Studiul teoretic analitic și totalizarea rezultatelor experimentale în urma cercetării au permis formularea unor concluzii privind integrarea psihosocială a adolescenților cu sindrom Down. Din perspectiva rezultatelor clasificate și a scorurilor totale obținute de către subiecți în urma aplicării Probei Holland, concluzionăm că adolescenții fără CES din învățământul de masă și adolescenții din învățământul integrat (cu excepția celor cu Sindrom Down) demonstrează un nivel semnificativ al coeziunii intereselor școlare și profesionale. Dorințele elevilor în ceea ce privește integrarea socioprofesională tind să se suprapună cu posibilitățile lor reale, fapt care nu se mai regăsește și în cazul elevilor cu Sindrom Down din învățământul integrat, respectiv al elevilor cu dizabilități mintale, din învățământul special. Rezultatele aplicării Probei Rosenberg în rândul lotului de subiecți reliefează un nivel semnificativ al stimei de sine pentru adolescenții fără CES din învățământul de masă și pentru adolescenții din învățământul integrat (cu excepția celor cu Sindrom Down). Imaginea de sine construită în cazul personalității subiecților cu Sindrom Down și al celor cu dizabilitate mintală, proveniți din învățământul special, este în formare, fără fundament; adolescenții cu Sindrom Down suferă de stimă de sine defragmentată și pe criteriul elementelor de comparație fizică, această tulburare având și manifestări evidente din punct de vedere morfofiziologic. Aplicată asupra lotului de participanți, Proba WISC a evidențiat următoarele: cele mai înalte rezultate au fost obținute de către adolescenții fără CES, din învățământul de masă și de către adolescenții din învățământul integrat, cu excepția celor cu Sindrom Autist și Sindrom Down. Testul de aspirații TAT relaționează strâns cu Proba Holland, pe criteriul că lotul de participanți tinde să se comporte similar în cazul itemilor cu aceleași caracteristici. În acest caz, subiecții care aparțin claselor a VII-a și a VIII-a din învățământul de masă demonstrează aspirații înalte și foarte înalte și își doresc profesii înalt realizate social și/implicit financiar. Subiecții cu Sindrom Hiperkinetic și cu Sindrom Down sunt sprijiniți de familie și prieteni să își conștientizeze starea și nivelul intelectual, fapt pentru care demonstrează cu obiectivitate aspirații medii și își doresc o realizare profesională care ar necesita studii școlare medii, integrare socială de grup mic, obținerea unor recompense financiare de nivel mediu/submediu. Subiecții cu Sindrom Autist, respectiv cu dizabilitate mintală, nu au capacitatea mentală și de ordin psihoafectiv care să permită ținte înalte la nivelul aspirațiilor socioprofesionale; ca urmare, nivelul lor de aspirație este jos, integrarea socială și/sau profesională aproape că nu există, familia urmând să îi susțină și în calitate de adult/bătrân. Subiecții aparținători claselor a VII-a și a VIII-a din învățământul de masă au obținut scoruri de aspirație și autoapreciere cotate ca fiind înalte și foarte înalte. Subiecții cu Sindrom Hiperkinetic, respectiv cu Sindrom Down au obținut scoruri medii și înalte. Subiecții cu Sindrom Autist, respective cu dizabilitate mintală au finalizat scoruri joase. Așteptările sociale și profesionale ale membrilor lotului de participanți devin cu atât mai înalte cu cât aceștia se apropie mai mult de starea de normalitate sau chiar nu au nicio tulburare neuropsihică, dețin un coeficient de inteligență cel puțin liminal și provin din medii familiale cu bun sprijin din perspectivă psihosocială. |
||||||
Cuvinte-cheie adolescent, investigație comparată, integrare psihosocială, CES, TAT, adolescent, comparative investigation, psychosocial investigation, SEN, TAT |
||||||
|