Răspunsul internațional la provocările migraționiste: cazul Organizației Internaționale pentru Migrație în Republica Moldova
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
405 7
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-08 20:25
SM ISO690:2012
MARDARI, Violina. Răspunsul internațional la provocările migraționiste: cazul Organizației Internaționale pentru Migrație în Republica Moldova. In: Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti:: Ştiinţe ale naturii şi exacte Științe juridice și economice, 21-22 aprilie 2016, Chişinău. Chişinău, 2016: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2016, SNE, SJE, pp. 162-164.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti:
SNE, SJE, 2016
Sesiunea "Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti: "
Chişinău, Moldova, 21-22 aprilie 2016

Răspunsul internațional la provocările migraționiste: cazul Organizației Internaționale pentru Migrație în Republica Moldova


Pag. 162-164

Mardari Violina
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 5 iulie 2019


Rezumat

La etapa actuală, cercetarea activității OIM în Republica Moldova este importantă prin faptul că de la începuturile sale ca agenţie de logistică şi operaţiuni, organizația şi-a lărgit aria de activitate, lucrând îndeaproape cu guvernele şi societatea civilă pentru a încuraja dezvoltarea socioeconomică, pentru a apăra demnitatea şi drepturile migranţilor, devenind astfel agenţia numărul unu în domeniul migraţiei. Un rol important îi revine organizației și în valorificarea potențialului uman de pe ambele maluri ale Nistrului, creând premisele de comunicare, deschizând punți și lansând dialoguri. Provocările migraționiste în Republica Moldova sunt analizate în contextul situației economice curente, caracterizată de sărăcie extremă și un număr de peste 800.000 de moldoveni plecați peste hotare, dar și în condițiile conjuncturii politice naționale și regionale. Motivarea sectorului privat să participe la formarea capitalului uman; finanțarea programelor de reîntoarcere a migranților și de reintegrare a migranților reveniți deja; asistența în efectuarea schimbului de experiență pentru managementul migrațional; încurajarea dezvoltării sociale și economice prin intermediul migrației; înțelegerea avansată a problemelor migraționiste; protecția drepturilor, demnității și asigurarea bunăstării migranților reprezintă acele provocări cărora OIM este chemată să le facă față în Republica Moldova. Raportul de stare a țării elaborat în 2015 de Expert Group, în colaborare cu OIM, relevă cauzalitatea problemelor migraționiste din Republica Moldova, analizată pe dimensiunile: remitențe, învățământ și dezvoltare socială. La capitolul remitențe, decelerația recentă a economiei ruseşti este evaluată ca având impact negativ asupra volumului de remitențe pe termen mediu, conform a două scenarii, din care rezultă că volumul remitenţelor către finele anului 2017 va scădea simțitor față de maximul înregistrat în 2013. Indicele de dezvoltare ,,educație pentru toți” calculat de UNESCO pentru anul 2015 plasează Republica Moldova pe locul 56 în clasament, o descreștere considerabilă față de locul 42 în 2012 [1, p. 23]. Ponderea persoanelor ocupate care consideră că dețin calificări superioare celor necesare la locul de muncă a fost în creştere în ultimii ani şi a atins 22,9% în 2015, fapt ce relevă problema irosirii capitalului uman. În aceste condiții, sporește intenția de emigrare și exodul de intelect. În conformitate cu Acordul de cooperare dintre Guvernul Republicii Moldova şi Organizaţia Internaţională pentru Migraţie, semnat la 21 martie 2002 şi ratificat prin Legea nr.1411-XV din 24 octombrie 2002, OIM desfășoară proiecte cu impact pentru problema traficului de ființe umane, managementul migrației și consolidarea raportului migrație-dezvoltare. Aceste proiecte implică donori internaționali: Ministerul Afacerilor Externe din Danemarca, Agenția Suedeză de Dezvoltare Internațională și Cooperare, Soroptimist – ONG din Norvegia, Uniunea Europeană, Oficiul German de Relații Externe, Agenția Austriacă pentru Dezvoltare, Cehia, Programul UE TACIS. Finalitatea acestor proiecte constă în: asistența victimelor traficului de ființe umane; reintegrarea absolvenților din școlile de peste hotare; construirea unui Centru de Reabilitare în Chișinău; deschiderea liniei fierbinți pentru migranți în Transnistria, monitorizarea implementării politicii migraționiste în conformitate cu Planul Național de Acțiuni; accesul la acomodare și servicii de asistență medicală; inițierea campaniilor de informare și recrutare. Un pas important pentru Republica Moldova îl constituie implementarea proiectului OIM în parteneriat cu PNUD și UE ,,Susținerea implementării componentei de migrație și dezvoltare a Parteneriatului de Mobilitate UE-Moldova și valorificarea beneficiilor acestuia pentru locuitorii regiunii Transnistriei a Republicii Moldova”, a cărui finalitate este susținerea dezvoltării Profilului Migrațional Extins pentru această regiune. Astfel, menționăm că în vederea lansării unui răspuns prompt la provocările migraționiste din Republica Moldova, OIM asistă prin intermediul reprezentanței sale dialogul dintre Guvernul Republicii Moldova și societatea civilă pe dimensiunea politicii migraționiste. În acest sens, activitatea OIM în Republica Moldova, la etapa actuală, este orientată spre diversificarea în plan geografic a fluxurilor de migrație, iar un instrument eficient poate fi suportul organizației în negocierea acordurilor de migrație a forței de muncă, precum şi a celor de protecție socială cu un număr mai larg de state. Prin activitatea efectuată, OIM urmărește să îmbunătățească viața oamenilor de pe cele două maluri ale Nistrului prin identificarea lucrurilor comune pentru dezvoltarea comunicării și consolidarea încrederii între cele două părți ale societății.