Servicii moderne în instituţia infodocumentară: extinderea accesului la informaţia publică
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
874 7
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-06 08:52
SM ISO690:2012
COBLEAN (MOISEEVA), Olesea. Servicii moderne în instituţia infodocumentară: extinderea accesului la informaţia publică. In: Integrare prin cercetare si inovare.: Științe sociale, Ed. 1, 8-9 noiembrie 2018, Chișinău. Chisinau, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2018, SS, pp. 180-183.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Integrare prin cercetare si inovare.
SS, 2018
Conferința "Integrare prin cercetare și inovare"
1, Chișinău, Moldova, 8-9 noiembrie 2018

Servicii moderne în instituţia infodocumentară: extinderea accesului la informaţia publică


Pag. 180-183

Coblean (Moiseeva) Olesea
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 26 iunie 2019


Rezumat

În societatea informaţiei şi a comunicării, necesitatea ca cetăţenii să fie activi, informaţi şi responsabili este mai pregnantă ca niciodată. Implicarea în viaţa socială determină individul/ societatea să se informeze, să comunice, să cunoască, să decidă şi să acţioneze. De altfel, interacţiunea socială nu poate fi întâmplătoare. Aceasta este determinată de „problemele fireşti care necesită rezolvare” [1, p.72]. Încă de la debutul istoriei omenirii cunoaşterea a făcut posibilă dezvoltarea tuturor domeniilor prin descoperiri ştiinţifice, care, aplicate în practică, au modificat continuu existenţa omului şi nivelul său de civilizaţie [2, p.22]. Cunoaşterea a fost întotdeauna un exerciţiu deosebit de dificil, deoarece, în mod firesc, acestea se asociază cu o varietate de acţiuni complexe, dar şi acces la resurse informaţionale viabile. În ultimele două decenii, sistemul infodocumentar s-a extins şi diversificat enorm, sub presiunea cerinţelor dezvoltării sociale. Schimbarea în spaţiul infodocumentar reprezintă o consecinţă a evoluţiei generale a societăţii [3, p.29] care condiţionează implicarea reală a instituţiilor publice în mediul social. Or, necesitatea diversificării, înnoirii şi extinderii proceselor informaţionale şi comunicaţionale sunt cerinţe ale realităţii aflate într-o permanentă tranziţie. Formele noi de manifestare sunt în aceeaşi măsură teoretice, dar şi practice, pornesc de la problemele reale cu care se confruntă comunitatea şi încercarea de participare la soluţionarea lor. Prin „serviciu modern” înţelegem activităţi rezultate din necesităţile membrilor comunităţii, care contribuie la creşterea nivelului de informare sau dezvoltă anumite capacităţi utile cetăţenilor. În procesul valorificării mediului informaţional contemporan, axat pe tehnologii şi instrumente moderne, cum sunt cele multimedia, cât şi cele tradiţionale, un rol aparte revine bibliotecilor. Programul informaţional „Sporirea transparenţei administraţiei publice locale în Republica Moldova prin implementarea politicilor participative”, finanţat de Fondul pentru Democraţie al Naţiunilor Unite (UNDEF), îşi propune scopul de a creşte nivelul de transparenţă în activitatea autorităţilor publice locale prin elaborarea, promovarea şi adoptarea în mod participativ a politicilor publice locale, elaborarea şi implementarea unor planuri locale de aprofundare a transparenţei şi de asigurare a accesului cetăţenilor la informaţiile de interes public. Proiectul este iniţiat de Centrul Naţional de Asistenţă şi Informare a ONG-urilor din Republica Moldova CONTACT şi urmează a fi implementat în perioada februarie 2018-ianuarie 2020. Beneficiari de proiect sunt instituţiile infodocumentare din 10 localităţi din Republica Moldova care vor participa la concursul de granturi mici în domeniul dezvoltării rurale durabile [4]. Astfel Biblioteca publică Gura Bâcului din raionul Anenii Noi este un exemplu elocvent care a reuşit să extindă accesul la informaţia de interes public prin Crearea Centrului de Excelenţă al Bibliotecii. Centrul de Excelenţă este o soluţie ideală pentru a satisface necesităţile informaţionale ale locuitorilor. Pentru a evita limitarea accesului oricărui utilizator al instituţiei infodocumentare la serviciile prestate, în incinta Centrului de Excelenţă, se organizează şedinţele Clubului de lectură, instruiri pe diverse subiecte, mese rotunde tematice, sedinţele Consiliului Local al tinerilor din localitate care, de asemenea, activează în incinta Bibliotecii Publice. Alte forme de servicii moderne sunt transmisia în direct a şedinţelor primăriei in incinta bibliotecii. Astfel fiecare membru al comunităţii are posibilitatea să asiste la discuţiile publice ale aleşilor locali, să se informeze despre starea lucrurilor din localitate, dar şi să participe la viaţa comunităţii. Spiritul de responsabilitate civică, dar şi necesitatea de a fi informaţi cu informaţie publică va asigura transparenţa procesului decizional şi va încuraja implicarea cetăţenilor în rezolvarea problemelor societale. Un alt proiect „Dezvoltarea şi extinderea abilităţilor IT în rândul bibliotecarilor şi a utilizatorilor” a fost implementat cu succes în bibliotecile din raionul Basarabeasca. Proiectul este susţinut de programul Novateca pentru perioada 2017-2018, având scopul de a extinde accesul la informaţie prin serviciile moderne de bibliotecă. Lider a fost Biblioteca Publică Başcalia care a obţinut diverse instrumente şi aparate video, audio şi foto pentru a diversifica oferta serviciilor informaţionale comunitare. Proiectul are scopul de a ajuta APL să aibă mai multă transparenţă, iar spiritul cetăţenesc să contribuie la dezvoltarea localităţilor din Republica Moldova [5]. Programul „Fonduri pentru tineri Ialoveni” (martie-iunie 2018), implementat la Biblioteca Publică Văsieni, raionul Ialoveni, a oferit posibilitatea diversificării serviciilor de bibliotecă. Proiectul are ca scop deschiderea unui spaţiu de agrement: „Un ungheraş de poveste pentru fiecare copil”. Acest proiect a fost propus spre realizare pentru a satisface necesităţile comunităţii. Este un proiect destinat tuturor categoriilor de vârstă: mămici – copii, tătici – copii, bunici – copii, adolescenţi etc. Astfel spaţiul bibliotecii va oferi posibilitatea locuitorilor comunităţii de a evada din cotidianul de zi cu zi – „La film cu prietenii”, „Poveşti la gura sobei” şi alte activităţi organizate de bibliotecă. „Clubul tinerelor mămici” este un serviciu nou al bibliotecii publice Văsieni, care îşi desfăşoară activitatea din mai 2017. Înfiinţarea serviciului a fost determinat de pasiunea pentru lectură, de dorinţa şi necesitatea de a comunica. În cadrul clubului se desfăşoară activităţi, discuţii/dezbateri cu genericul: „Împreună pentru comunitate”; amenajarea parcurilor din localitate (contribuţii financiare şi materiale); participarea activă la treining-urile organizate de bibliotecă (în domeniul sănătate – „promovarea unui mod de viaţă sănătos”, etc.); organizarea unui „Târg de Caritate” (pentru familiile socialmente vulnerabile); acte de caritate pentru bătrâni şi invalizi (din banii adunaţi de la colindă (7.000 lei) au fost procurate produse alimentare şi de igienă pentru 14 bătrâni şi invalizi din localitate) [6] etc. Aşadar, practicile sus-numite reprezintă unele din multitudinea serviciilor moderne oferite de instituţiile infodocumentare pentru a satisface necesităţile informaţionale, de educaţie, integrare, de sănătate, de mediu, de agricultură etc. ale comunităţii. În acest sens, „impactul colectiv” presupune că o bibliotecă îşi poate extinde resursele prin colaborarea cu aţi membri ai comunităţii sau organizaţii locale. Extinderea accesului la informaţie este un subiect actual ce depinde direct de nivelul informatizării societăţii în ansamblu, de strategiile şi politicile abordate la nivel naţional. Pe de altă parte însă, tendinţa obiectivă de aderare la Comunitatea Europeană, precum şi integrarea în circuitul mondial informaţional, necesită autorităţilor, cât şi instituţiilor infodocumentare şi nu numai, identificarea acelor metode, tehnici, proceduri care să permită punerea în practică a cerinţei informaţionale sociale, dar şi a evoluţiei sociale în general. Organizarea unui parteneriat durabil între autoritatea publică şi instituţia infodocumentară revendică substanţializarea accesului cetăţeanului la informaţia publică, ceea ce înseamnă deschiderea autorităţii publice pentru un dialog constant, consistent şi neîngrădit cu cetăţenii. Valorificarea culturii accesului la informaţie va conduce la eficientizarea procesului de socializare şi de edificare a societăţii moldoveneşti. Implicarea bibliotecii în acest proces eficientizează organizarea activităţilor informaţionale şi comunicaţionale, ridică nivelul calităţii prestării şi utilizării resurselor informaţionale publice, facilitează şi extinde accesul la informaţia de interes public.