Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
1273 1 |
SM ISO690:2012 BARTH, Sebastian. Deutschland wăhrend der renaissancezeit als folie fur Thomas Manns faustusroman. In: Limbaj şi context. Revista internaţională de lingvistică, semiotică şi ştiinţă literară, 2010, nr. 1, pp. 91-101. ISSN 1857-4149. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Limbaj şi context. Revista internaţională de lingvistică, semiotică şi ştiinţă literară | ||||||
Numărul 1 / 2010 / ISSN 1857-4149 | ||||||
|
||||||
Pag. 91-101 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
De rând cu alţi intelectuali ai timpului său, Thomas Mann (1875-1955), contemporan al lui Adolf Hitler, dar iponent ferm al regimului nazist, se întreabă care este cauza catastrofei suferite de Germania. Răspunsul la această ntrebare îl găsim în romanul său de exil "Doctorul Faust" (apărut în 1947). în această lucrare, muzicianul Adrian Leverkuhn simbolizează temperamentul şi mentalitatea Germaniei. El îşi trăieşte viaţa în anii de domnie al lui Wilhelm il H-lea şi în Republica Weimariană. După cum o atestă faimosul său discurs "Deutschland und die Deutschen", ţinut în februarie 1945, Th. Mann a ^npeles bine când a început catastrofa Germaniei. E vorba încă de epoca Reformei Bisericii (sec. al XVI-lea) şi a Umanismului. Multe dintre personalităţile germane de valoare din acele timpuri se regăsesc în roman, şi anume Martin Luther, Albrecht Durer sau Johann Georg Faust. Ultimul nume a fost luat ca titlu al romanului în cauză. Doar 1 singură personalitate a istoriei medievale a Germaniei apare în acest roman - regele Otto al III-lea. Viaţa acestuia mticipează atât catastrofa Germaniei, cât şi declinul personajului central Adrian Leverkiihn. în eseul „Durer" (apărut în 1928), Th. Mann îl prezinţă pe faimosul pictor german Albrecht Durer din punctul de vedere al filosofului Friedrich Nietzsche care a jucat un rol important în formarea intelectuală şi estetică a scriitorului. în lucrările lui Th. Mann, nu numai personalităţile germane, ci şi limba sunt cele din epoca Reformei Bisericii şi a Umanismului. Aceste etape ale istoriei Germaniei au fost folosite în operele lui Th. Mann ca factori determinanti, ieoarece autorul consideră că revolta lui Martin Luther împotriva Bisericii romane ar fi pus începutul catastrofei Germaniei în următorii 400 de ani. La baza romanului "Doctorul Faust", este pusă legenda despre vrăjitorul necunoscut Faust, contemporan a lui Martin Luther, care l-a provocat pe Diavol. în lucrare, Th. Mann compară epoca 'ui Luther cu epoca în care trăieşte el însuşi şi începe să scrie romanul "Doctorul Faust". E vorba de anul 1943.
în general, personajele create de Mann, aşa ca Leverkuhn şi naratorul Serenus Zeitblom, nu sunt simple ^ntruchipări ale personalităţilor din trecut - Luther sau Erasmus. Procedura întrebuinţată de autor, în acest caz, este mult mai ambiţioasă: ambele personaje şi întreg romanul se prezintă drept un conglomerat structurat de surse şi motive. |
||||||
|