The 1938 Constitution – the new political and territorial-administrative reality in Romania
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
64 0
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
94(4) (55)
Istoria Europei (380)
SM ISO690:2012
MORARU, Pavel. The 1938 Constitution – the new political and territorial-administrative reality in Romania. In: Legea şi Viaţa, 2024, nr. 1(377), pp. 7-14. ISSN 2587-4365. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.10926665
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Legea şi Viaţa
Numărul 1(377) / 2024 / ISSN 2587-4365 /ISSNe 2587-4373

The 1938 Constitution – the new political and territorial-administrative reality in Romania

Constituția din 1938 – noile realități politice și teritorial-administrative din România

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.10926665
CZU: 94(4)

Pag. 7-14

Moraru Pavel
 
Lucian Blaga University Sibiu
 
 
Disponibil în IBN: 30 aprilie 2024


Rezumat

During the 1930s in several countries of the world, dictatorial regimes were established. At the same time, international relations began to tense up. In Romania, the rise of right-wing extremism had determined King Carol the Second to establish an authoritarian regime. It was a result of the coup d'état on the night of February 10-11 in 1938. Afterwards the royal decree no. 856 has been issued, which had established a curfew to restrict citizens’ freedom and rights. Soon after, on February 24 followed the adoption of the new Constitution in a plebiscite. It was an unconstitutional situation. The new Constitution, which was valid for almost two and a half years, established the authoritarian nature of the new political regime. The King held both legislative and executive power. Separately, through an administrative organization law (entered into force on August 14, 1938), was carried out a new territorial-administrative division of Romania. It was the last division from the interwar period. The authoritarian character of the regime was reflected also in the new law, so that a Royal Resident controlled the ten regions, into which Romania was divided.

Pe parcursul anilor ’30 ai secolului trecut, în mai multe țări ale lumii s-au instaurat regimuri dictatoriale, iar relațiile internaționale au început să se tensioneze. În România, ascensiunea forţelor de extremă dreaptă l-au determinat pe regele Carol al II-lea să instaureze, în urma loviturii de stat din noaptea de 10 spre 11 februarie 1938, un regim autoritar. Atunci a fost emis decretul regal nr. 856, care a instituit starea de asediu în toată ţara, cu limitarea drepturilor și libertăților cetățenești. La scurt timp, în ziua de 24 februarie, a urmat adoptarea noii Constituții prin plebiscit, ceea ce era anticonstituțional. Noua Constituție, care a fost valabilă aproape doi ani și jumătate, a consfințit caracterul autoritar al noului regim politic. Regele deținea atât puterea legislativă, cât și puterea executivă. Separat, printr-o lege de organizare administrativă (intrată în vigoare la 14 august 1938), a fost realizată o nouă împărțire teritorial-administrativă a României – ultima din perioada interbelică. Caracterul autoritar al regimului s-a văzut și în noutatea acestei legi, și anume în cele zece ținuturi în care a fost împărțită România, fiecare în frunte cu câte un rezident regal.

Cuvinte-cheie
constitution, Romania, Carol the Second, territorial-administrative reform, authoritarian regime,

Constituţie, România, Carol al II-lea, reformă teritorial-administrativă, regim autoritar