BAC-ul la matematică în Republica Moldova: probleme și perspective
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
47 0
SM ISO690:2012
ACHIRI, Ion. BAC-ul la matematică în Republica Moldova: probleme și perspective. In: Mathematics and Information Technologies: Research and Education, Ed. 2023, 26-29 iunie 2023, Chişinău. Chişinău: 2023, p. 97. ISBN 978-9975-62-535-7.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Mathematics and Information Technologies: Research and Education 2023
Conferința "Mathematics and Information Technologies: Research and Education"
2023, Chişinău, Moldova, 26-29 iunie 2023

BAC-ul la matematică în Republica Moldova: probleme și perspective


Pag. 97-97

Achiri Ion
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 29 aprilie 2024


Rezumat

Este important ca atˆat to¸ti actorii educa¸tionali, cˆat ¸si factorii de decizie din educa¸tie s˘a con¸stientizeze c˘a evaluarea influen¸teaz˘a enorm asupra procesului educa¸tional, inclusiv asupra pred˘arii ¸si ˆınv˘a¸t˘arii. Cu atˆat mai mult asupra acestora influen¸teaz˘a examenele de absolvire a liceului. ˆIn fiecare an de studii fiecare elev al clasei a XII-a ¸si profesorii de matematic˘a se ˆıntreab˘a: Oare ce va fi la BAC anul acesta? Cum va fi structurat testul? Ce tipuri de itemi vor fi propu¸si? Cum se vor evalua competen¸tele specifice, care trebuiau s˘a fie formate? Cum se va ¸tine cont de Standardele de eficien¸t˘a a ˆınv˘a¸t˘arii matematicii? Constat˘am, cu mare regret c˘a, deja mul¸ti ani, BAC-ul la matematic˘a ˆın Republica Moldova nu corespunde cerin¸telor paradigmei de formare ¸si dezvoltare a competen¸telor. Anal˘azˆand testele propuse spre rezolvare ˆın cadrul examenului de bacalaureat la matematic˘a constat˘am c˘a nu se evalueaz˘a competen¸tele specifice, determinate de Curriculumul disciplinar la Matematic˘a (nu curriculumul la Algebr ˘a, la Geometrie sau la Analiz˘a matematic˘a! ), ci doar unele cuno¸stin¸te din Algebr˘a, Analiz˘a matematic˘a ¸si Geometrie. Chiar ¸si testul este divizat pe aceste trei componente/discipline?! Dar unde-i MATEMATICA? Obiectivul major (pe care ar trebui s˘a-l con¸stientiz˘am ¸si s˘a-l realiz˘amˆın practic ˘a!!!) al examenului de absolvire a liceului la matematic˘a este de a evalua la ce nivel sunt formate competen¸tele specifice matematicii determinate de curriculum ¸si competen¸tele-cheie determinate de Codul Educa¸tiei al Republicii Modova. Ar trebui s˘a ˆınv˘a¸t˘am de la Fran¸ta ce ˆınseamn˘a bacalaureat la matematic˘a (¸si nu doar!) ˆın baz˘a de competen¸te! Recomand profesorilor de matematic˘a, echipei de elaborare a testelor de BAC, factorilor de decizie din Republica Moldova s˘a analizeze ¸si s˘a ¸tin˘a cont de experien¸ta Fran¸tei (¸t˘arii care prima ˆın istorie a introdus bacalaureatul ˆın practica educa¸tional˘a!) privind evaluarea ˆın baz˘a de competen¸te, inclusiv la matematic˘a.