Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
113 1 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-03-23 18:28 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
821.133.1-31.09”XIX” (1) |
Literatură galo-romanică (Literatură franceză) (99) |
SM ISO690:2012 PRUS, Elena. The Dramatic Model of the 19th Century French Novel. In: Arta , 2023, vol. 32, nr. 2(AAV), pp. 60-65. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.52603/arta.2023.32-2.09 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Arta | ||||||
Volumul 32, Numărul 2(AAV) / 2023 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.52603/arta.2023.32-2.09 | ||||||
CZU: 821.133.1-31.09”XIX” | ||||||
Pag. 60-65 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Modelul dramatic este asociat cu întreaga generaţie la sfârşitul secolului al XIX-lea, perioadă de „înscenări generalizate” cu predispoziţie pentru spectaculos. Oraşul este perceput ca un loc pitoresc. Un adevărat spaţiu fantasmagoric, spaţiul urban dramatizează locuitorii care se transformă, la rândul lor, în actori. Parisul, în secolul al XIX-lea, nu a fost doar locul unor expoziţii mondiale celebre, el însuşi a devenit obiect de expoziţie, răspândindu-şi astfel influenţa asupra oamenilor şi lucrurilor. Toţi romancierii francezi ai secolului al XIX-lea au experimentat pregătirea teatrală, lansând anumite proiecte dramatice (Balzac, Baudelaire, Flaubert, Zola, Daudet, Flaubert, Goncourt). Romanul perioadei vizate are organizare vizibilă, tipar dramatic şi viziune, asociate cu un timp care presupune o punere în scenă pe scară largă a societăţii. Metafora teatrală apare frecvent în romanul secolului al XIX-lea pentru a denunţa ipocrizia societăţii care ascunde lucruri dubioase sub aparenţe sincere. Acesta este laitmotivul romanului realist/naturalist, care îşi propune să dezvăluie şi să dezvolte realităţi din abundenţă. Relaţiile sociale, locurile, comportamentele sunt puse sub semnul aparenţei, al măştii. Itinerarul personajelor constă în învăţarea regularităţilor scenice, în culisele decorurilor precum şi a tehnicilor care preced spectacolul. Succesul eroului se bazează în mare măsură pe abilităţile sale de a juca rolul. Drama romanului vorbeşte despre graniţa fragilă dintre genuri în secolul al XIX-lea şi caracterizează noua poetică a romanului. |
||||||
Cuvinte-cheie romanul francez al secolului al XIX-lea, modelul dramatic al romanului, teatrul francez realist, teatrul francez naturalist, teatrul global, the French novel of the 19th century, the dramatic model of the novel, French realist theatre, French naturalist theatre, global theatre |
||||||
|