Bune practici de aplicare a proiectelor internaționale prin schimbul de experiență – mobilitatea academică
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
276 8
Ultima descărcare din IBN:
2024-05-28 21:32
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
[378+33](100) (1)
Învățământ superior. Universități. Cursuri universitare (2627)
Economie. Științe economice (9532)
SM ISO690:2012
GUȚU, Livia, IVAȘC, Marilena. Bune practici de aplicare a proiectelor internaționale prin schimbul de experiență – mobilitatea academică. In: Proiectul educațional/comunitar – segment complementar procesului educațional, 6 octombrie 2022, Chişinău. Chişinău: Departamentul Editorial-Poligrafic al ASEM, 2022, pp. 106-108. ISBN 978-9975-155-96-0 (PDF).
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Proiectul educațional/comunitar – segment complementar procesului educațional 2022
Conferința "Proiectul educațional/comunitar – segment complementar procesului educațional"
Chişinău, Moldova, 6 octombrie 2022

Bune practici de aplicare a proiectelor internaționale prin schimbul de experiență – mobilitatea academică

CZU: [378+33](100)

Pag. 106-108

Guțu Livia1, Ivașc Marilena2
 
1 Colegiul Naţional de Comerţ al ASEM,
2 Liceul de Turism şi Alimentaţie ”Dumitru Moţoc”, Galaţi
 
 
Disponibil în IBN: 16 noiembrie 2023


Rezumat

Mobilitatea academică este o activitate de studiere efectuată de un elev/student sau activitatea de predate a unui cadru didactic, într-o altă instituție de învățământ decât cea în care activează în mod obișnuit. Acest schimb de experiență poate să fie realizat pe termen scurt, mediu, dar și pentru un an de studii (de la 10 zile până la 12 luni). Mobilitatea academică a elevilor, dar și a cadrelor didactice poate fi realizată în temeiul:  Tratatelor internaționale, la care Republica Moldova este parte;  Acordurilor și convențiilor încheiate între instituțiile de învățământ profesional tehnic din țară, dar și de peste hotare. Eu voi vorbi despre schimbul de experiență realizat între Colegiul Național de Comerț al ASEM din Chișinău şi Liceul de Alimentație și Turism din or. Galați, Romania.  Proiectelor și programelor de mobilitate ale instituțiilor și organizațiilor internaționale şi regionale;  Programelor de mobilitate, oferite de către diverse state;  Contractelor individuale, etc. Principalele tipuri și studii/activități în cadrul programelor de mobilitate academică:  Programe de dezvoltare curriculară (dezvoltarea în cadrul unui parteneriat naţional și internaţional a unor programe comune de studii la nivel iniţial şi avansat);  Proiecte de dezvoltare a noilor programe de educaţie şi formare (stagii de practică, cercetare în alte instituţii din ţară şi de peste hotare);  Proiecte de diseminare (implementare a produselor unor proiecte anterioare, deja finalizate);  Programe intensive (programe de studii de scurtă durată: 10 zile – 3 luni);  Alte tipuri de activități. Obiectivele generale ale programelor de mobilitate academică sunt:  Îmbunătățirea calității şi relevanței studiilor, prin consolidarea cooperării naționale şi internaționale, prin creșterea accesului transnațional la resursele educaționale ale altor țări;  Asigurarea participării competitive la edificarea Spațiului European al Învățământului, definit de Procesul de la Bologna;  Compatibilitatea unităților de curs, studiate într-o instituție, cu cele existente în instituții similare, la nivel național și internațional;  Dezvoltarea cadrului optim de integrare a programelor de formare profesională;  Organizarea stagiilor de practică a elevilor la întreprinderile, organizațiile, instituțiile de învățământ şi de cercetare din țară şi de peste hotare. Obiectivele specifice ale programelor de mobilitate academică sunt:  promovarea unei cooperări intensive între instituții;  dezvoltarea sistemelor inovatoare de predare/ învățare/ evaluare/ certificare;  promovarea transparenței şi recunoașterii academice a studiilor şi calificărilor obținute în alte ţări, încurajându-se astfel dezvoltarea unei zone deschise de cooperare națională şi internațională în învățământul profesional tehnic;  formarea abilităților de a modela şi de a se adapta la un alt mediu de învățare, cercetare şi predare; stabilirea relațiilor de parteneriat în domeniul administrației publice, cu autorități publice, întreprinderi, organizații interesate, inclusiv din străinătate, conform legislației în vigoare. Acum, după ce am stabilit importanța mobilității academice, am identificat modalitățile de desfășurare și obiectivele principale ale acestei activități, aș dori să prezint una dintre mobilitățile realizate între Colegiul Național de Comerț al ASEM din Republica Moldova și Liceul de Alimentație și Turism din or. Galați, Romania în în baza Acordului-Proiect semnat între aceste instituții de învățământ. Au fost identificate câte o clasă de a X-a din ambele instituții, pentru unitățile de curs Etica profesională în Romania și Deontologia profesională în Republica Moldova, pentru Programul de formare profesională tehnică Turism. Mai dificil a fost identificarea unităților de conținut și respectiv a orarului de realizare a mobilității academice. Durata orelor era diferită, și orarul a trebuit să fie adaptat pentru ca ambele clase de elevi cu profesorii acestora să fie disponibili de a fi realizate activitățile programate. Au fost programate următoarele activități: - informarea elevilor vis-a-vis de activitatea de mobilitate academică; - colaborarea între profesorii ambelor instituții pentru identificarea metodelor, tehnicilor de predate-învățare care vor fi utilizate la predarea lecțiilor; - ghidarea individuală a profesorilor pentru fiecare elev la realizarea activităților individuale; - planificarea lecțiilor care vor fi predate (profesorul din Republica Moldova în clasa de elevi din Romania, iar profesorul din Romania – în clasa de elevi din Republica Moldova); - predarea lecțiilor de către profesorii implicați în mobilitatea academică; - realizarea lecțiilor de sistematizare și recapitulare; - desfășurarea unei lecții comune, de recapitulare, cu participarea simultană a elevilor, din ambele state. În totalitate, au fost programate și realizate 30 ore academic în timpul unui semestru. Pe parcursul lecțiilor, au fost utilizate mai multe aplicații și metode de predate învățare, respectând etapele de desfășurare a lecțiilor: mentimeter, wordwall, google forms, vizionarea unor secvențe video și comentarea semnelor din limbajele spațiului și non-verbal, studii de caz, brainstorming, activitatea în grupuri mici de elevi etc. Câteva din avantajele mobilității academice pot fi: - schimb de experiență la nivel international; - comunicarea cu profesori și elevi din diferite medii academic; - schimb științific și cultural între participanții la activitate; - invățarea și practicarea aplicațiilor noi la diferite etape ale lecției; - îmbogățirea și lărgirea orizontului științific; - consolidarea parteneriatelor academice din diferite state etc: La finalul activității, elevilor li s-a propus să completeze un formular anonim, în care să-și expună opinia referitor la activitatea de mobilitate academică. Mai jos sunt prezentate răspunsurile elevilor:Din răspunsurile de mai sus observăm că 54,8% din elevi au considerat activitatea de mobilitate academică „foarte atractivă” și 45,2% -„atractivă”. Nimeni nu a răspuns că nu a fost mulțumit de activitatea desfășurată. Elevii au oferit o apreciere înaltă și pentru materialele didactice utilizate în cadrul lecțiilor, această afirmație o putem face din răspunsurile elevilor, pe care le observăm în figura de mai sus. Îmbucurător este faptul că elevii au manifestat interes pentru a participa ulterior la alte activități de mobilitate academică și schimb de experiente la nivel international și national. Elevii au fost rugați să lase un mesaj profesorilor. Iată câteva răspunsuri ale elevilor: - „Mi-a plăcut entuziasmul și implicarea profesorilor și a elevilor în a studia subiecte foarte utile în prezent și viitor”; - „A fost o experiență deosebit de frumoasă din care am învățat lucruri utile pentru viitor”; - „Dragi profesori, vreau să vă aduc sincere mulțumiri. Cu adevărat ați depus mult efort. Vreau să vă mulțumesc pentru faptul că am avut posibilitatea să participăm la schimbul de experiență, prin mobilitatea academică, alături de colegii noștri din altă țară. A fost o colaborare frumoasă și sper să mai avem astfel de posibilități.” În final, cu certitudine pot afirma că proiectele de schimb de experiență sunt foarte utile elevilor, profesorilor, mediului academic și dezvoltării calității studiilor, pentru formarea specialiștilor de înaltă valoare, a cadrelor de înaltă calitate pentru economia țării.