Promulgarea legilor de către Președintele Republicii Moldova
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
229 8
Ultima descărcare din IBN:
2023-10-11 20:21
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
342.515+340.132 (1)
Puterea statului. Sistemul și funcția organelor de guvernământ (415)
Tipuri și forme ale dreptului (798)
SM ISO690:2012
SÎRBU, Sergiu. Promulgarea legilor de către Președintele Republicii Moldova. In: Studii Juridice Universitare, 2022, nr. 2, pp. 183-194. ISSN 1857-4122. DOI: https://doi.org/10.54481/sju.2022.2.15
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studii Juridice Universitare
Numărul 2 / 2022 / ISSN 1857-4122

Promulgarea legilor de către Președintele Republicii Moldova

Promotion of Laws by the President of the Republic of Moldova

DOI:https://doi.org/10.54481/sju.2022.2.15
CZU: 342.515+340.132

Pag. 183-194

Sîrbu Sergiu
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 6 aprilie 2023


Rezumat

In this article we analyzed the peculiarities of the promulgation of laws by the President of the Republic of Moldova. In this sense, we started from the text of the Constitution and from the interpretations of the Constitutional Court. I found that upon receiving the law for promulgation, the President has the following possibilities: 1) to promulgate the law within the constitutional terms; 2) to ask the Parliament once and for all to re-examine the law; 3) to notify the Constitutional Court for the control of the constitutionality of the received law. At the same time, I pleaded for the interruption of the constitutional term for the promulgation of the law in the event of the notification by the President of the Republic of Moldova of the Constitutional Court for the exercise of a priori control of constitutionality. Finally, we made proposals to improve the constitutional provisions regarding the enactment of laws.

În acest articol am analizat particularitățile promulgării legilor de către Președintele Republicii Moldova. În acest sens am pornit de la textul Constituției și de la interpretările Curții Constituționale. Am constatat că la primirea legii pentru promulgare Președintele are următoarea posibilități: 1) să promulge legea în termenele constituționale; 2) să solicite Parlamentului o sigură dată reexaminarea legii; 3) să sesizeze Curtea Constituțională pentru controlul constituționalității legii primite. Totodată, am pledat pentru întreruperea termenului constituțional pentru promulgarea legii în ipoteza sesizării de către Președintele Republicii Moldova a Curții Constituționale pentru exercitarea controlului a priori de constituționalitate. În cele din urmă, am formulat propuneri de îmbunătățire a prevederilor constituționale referitoare la promulgarea legilor.

Cuvinte-cheie
laws, draft law, promulgation, attribution, obligation, President of the Republic of Moldova,

legi, proiect de lege, promulgare, atribuţie, obligație, Preşedintele Republicii Moldova